onsdag 29 augusti 2012

Att vara författare, fundera och reta sig på ett och annat

Jag har tidigare skrivit tre avsnitt om hur det det kom sig att jag började skriva och om hur det är att vara författare.

Första delen här!          Andra delen här!

Tredje delen här!

Här kommer nu den fjärde delen.

När jag startade anomaR förlag i juli 2006 hade jag inte en susning om vad som pågick vare sig i förlags- eller bokbranschen. Men jag har fått lära mig.

Sedan två år tillbaka är jag inte längre ägare till anomaR förlag, för det har blivit ett aktiebolag, så nu är jag aktieägare i stället. Hahaha... Nåja, min starka sida är och har aldrig varit matematik, jag älskar konst, att måla, teckna, sticka, sy och att skriva.

Så hur fungerar då denna fantastiska bransch, som så många vill vara en del av? Tja, den är ganska rolig, men också fylld med konstigheter, men vilken bransch av idag är inte fylld med underligheter?

Du sitter på din kammare å skriver å skriver. Dagarna, veckorna och månaderna far iväg. Så en dag tycker du att du är klar med ditt manus, men se det är du inte alls. Nu är det dags att skicka manuset till korrektur läsare och en redaktör. Korrekturläsaren ska gå igenom texten. Har du glömt ett i, har du ett extra hon med i texten, var sitter kommatecknen? Redaktören läser storyn. Och varifrån kom herr Larsson in i texten, var han med tidigare? Varför heter herr Fritzon plötsligt herr Frigård? Hur fantastiskt, lyriskt, uttömmande och virtuöst skriver du egentligen?

Som alla vet, är inte alfabetet en ny uppfinning inte heller orden, men hur ska man använda dem? Hur ska man veta, att det man skriver och berättar om är bra? Nej, just det, ingen vet. Om förlag i förväg visste vad som är en bestseller skulle alla helt enkelt bara skriva sådana. Varför slösa tid på annat krafs?

Därför är det idag få förlag, om det ens finns ett, som betalar ut det som förr kallades förskottsroyalty. Och hur ska förlag ha råd att ge författaren pengar för en bok som ännu inte nått ut vare sig till bokhandeln eller näthandeln? Innan boken kommer ut är det bara kostnader, inga inkomster alls.

Så nu har man en bok och nu ska den säljas, men hur? Har du en massa kompisar som är stadda vid kassan kan de ju göra en insats, men du behöver mest av allt att synas och höras.

Men det dräller inte av teveprogram som recenserar böcker eller bjuder in författare. Därför gäller det att ha de rätta kontakterna så att man blir nerputtad i morron- eller kvällssofforna. Och har man inte de rätta kontakterna, är det en väldans bra idé om har en massa kosing, för då kan man i alla fall köpa sig reklamutrymme på bussar, spårvagnar och T-banetåg eller i teve, tidningar och utomhus. Nu pratar jag myyyyyycket pengar...  och som det är sagt: Allt går att sälja med mördande reklam... fniss!

Men inte ens om förlaget lyckas med att få reklamtid i teve, fått dig att sitta i en av de få sofforna som bjuds, kommer detta betyda att din bok blir en succé eller att du får skriva en till och ge ut på samma förlag. En oro som gnager på många författare, som inte förstår varför.

Sedan är det naturligtvis skillnad mellan olika förlag. Små förlag har små resurser och det kan liknas vid att de skulle ge sig ut på Öresundsbron och städa den med en tandborste, medan stora förlag hyr in hela Renova och gör jobbet på en kvart!

anomaR förlag är med i NOFF, som står för Nordiska oberoende förlags förening och det är bra att vara med i. Sedan finns det branschtidningen Svensk bokhandel, som är ett måste om man vill ha koll på vad som händer i denna gigantiska och snabbt föränderliga bransch.

Det snackas ju en massa i branschen, skvaller och annat kul som man får ta del av och som i de flesta konstnärliga yrken finns det avundsjuka och mindre roliga kollegiala uttalanden. Det gäller att ha stora öron och liten mun. Hahaha... vilket inte alltid är så enkelt...

Så hur går det för mig som författare? Jo, förvånansvärt bra, med tanke på konkurrensen, så det är synd att klaga. Hur går det för förlaget då? Jodå, förlaget har haft tur, de tre böckerna med nya författare, som hittills getts ut, har alla gått ihop och gett vinst, bara en sån sak!

Jo, en sak till. Om du har ett förlag bör du vara med på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. anomaR förlag har en egen monter, men alla har inte den möjligheten och då finns det något som heter Egenutgivarna som ställer ut på mässan och hjälper till, mot en kostnad givetvis. Ingen kan leva på "tack ska du ha"!

Sedan är det en grej jag vill berätta om, en grej som jag retat mig på länge... När det kommer ut en ny bok på ett större förlag står det ofta i media att den och den boken redan har sålts till åtta-tio -tjugo länder. Ja och det är säkert sant, men det som det inte skrivs eller pratas om är att det kanske inte blir så mycket mer. Manuset är visserligen sålt till det och det förlaget i Italien, Ungern, Tyskland eller vilka länder det kan tänkas vara, men det kommer inte att bli en bok på bokhandlarnas diskar. Nej, men vad konstigt, tänker kanske du. Ja, men det är lite som med JAS, köp och motköp. Ett förlag köper si och så många manus från förlag Sverre och förlaget Totti säljer så och så många till förlag Sverre. Lite kohandel om uttrycker sig enkelt. Men visst fan låter det bra. Hahaha...

Sedan har vi det där med näthandlare kontra bokhandlare och dagligvaruhandeln. När den senaste boken av en känd författare, som i bokhandeln kostar 198, går att köpa på ICA eller Coop för 149 och med medlemskort för bara 129:- blir bokhandlarna döförbannade. Hur detta ska lösas? Ingen aning. Men att det dealas hej vilt i branschen är ingen hemlighet eller är det? Hahaha...

Nä, nu orkar jag inte skriva mer om det här. Men kom ihåg, att du blir inte miljonär bara för att du lyckats få ut en bok, inte ens om det är ett stort förlag som håller dig om ryggen. Allt handlar om hur din bok tas emot och om det blir tillräckligt många som gillar det du skriver. Annars är det by by! Men det är inte fel att skriva på kammaren heller... en vacker dag så...



Ramona