tag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post2755916824733929287..comments2023-10-13T21:21:42.885+02:00Comments on Ramona Fransson är deckarförfattare och skriver verklighetsbaserade deckare. : Viveca Lärn gjorde mig jätteledsen idag och sedan spädde Christina Jutterström på det hela.Ramona Franssonhttp://www.blogger.com/profile/03991636142165692326noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-20903015534978034072010-04-23T18:30:19.645+02:002010-04-23T18:30:19.645+02:00Hej anonym,
Jag vill absolut inte skuldbelägga en...Hej anonym,<br /><br />Jag vill absolut inte skuldbelägga en mamma eller pappa. Har ju själv en mamma som tycker att jag är hennes underverk:)))<br /><br />Nåja, det jag menar är att precis som jag är oerhört tacksam över att mitt liv trots allt är toppen, även om det varit fruktansvärt slitsamma år innan jag kom fram till att ett liv utan barn är aldrig meningslöst, men annorlunda.<br /><br />Jag vill att alla ska ha en tankeställare just när det gäller barn. Att man inte "skaffar" barn utan man är lyckligt lottad när man lyckas att få barn. <br /><br />Man "skaffar" en Volvo, eller en hund m.m. men inte barn.<br /><br />Jag tror att om man pratade mer öppet om att det finns c:a 250 000 ofrivilligt barnlösa par som inte kan få barn på vanligt sätt blir det kanske mer fantastiskt för de som kan. Då kanske de förstår hur lyckligt lottade de är och sätter mer värde på att få barn.<br /><br />Bara en tanke!Ramona Franssonhttps://www.blogger.com/profile/03991636142165692326noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-70335126687369078762010-04-23T11:21:23.385+02:002010-04-23T11:21:23.385+02:00De flesta som fått barn förstår nog att man kan ha...De flesta som fått barn förstår nog att man kan ha ett bra och meningsfullt liv utan barn. Men om en person blir tillfrågad om hur deras liv förändrades när de fick barn så finns det väl ingen anledning för dem att berätta hur de tror att livet sett ut utan barn.<br />Skulle du önskad dig att få höra en mamma säga: <br />När jag fick barn såg jag meningen med livet men om jag inte fått dem hade mitt liv självklart varit bra ändå!<br /><br />Hur hade du reagerat på ett sådant uttalande? Du hade högst troligt skrivit ett blogginlägg om en känslokall mamma som inte verkade tycka att hennes barn var det viktigaste i hennes liv.<br /><br />Att få barn ger en självklar mening med livet, en mening som man inte behöver leta efter elle fundera mera på. Det är redan klart när det lilla livet är fött. De som inte lyckas få barn eller som väljer bort barn ur sitt liv får kanske söka mer aktivt efter andra saker som är meningsfulla. Jag skriver kanske, för det är heller inte helt solklart.<br /><br />Det som dock är solklart är att livet har många fler värden som kan ge mening. De som haft barn att ta hand om större delen av livet får kanske lov att leta efter den när barnen blivit stora och flyttat ut.<br />Livet ser olika ut för olika människor. Men varför ska inte kvinnor som är mammor få berätta om hur det påverkade deras liv utan att nämna de som inte har samma erfarenhet?<br />Sorgen över att inte få barn kan inte bäras av någon annan och mammor ska inte skuldbeläggas för att de berättar om sin egen lycka över att ha fått förmånen att få barn. <br /><br />Att du blir påmind om din egen sorg vid de tillfällen är något helt annat!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-44033138802372459032010-04-23T11:07:21.264+02:002010-04-23T11:07:21.264+02:00Men tänk om det inte går så bra med barnet och att...Men tänk om det inte går så bra med barnet och att det inte finns hjälp att få?<br />När folk tänker på barn tänker de bara på det gulliga och att allt bara ska rulla på och de kan få vara stolta. Men många har det svårt och kommer aldrig ur det. Folk vill heller inte höra om det inte går bra - det är "onormalt". Eller så vill de höra för att känna sig lite duktigare själva. <br />Allt har fram- och baksidor Ramona!Evanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-44125609386936453792010-04-23T09:53:17.383+02:002010-04-23T09:53:17.383+02:00Hej Anonym,
Ja, jag vet precis hur det känns. Min...Hej Anonym,<br /><br />Ja, jag vet precis hur det känns. Min man och jag gjorde två provrörsbarnsförsök, sedan orkade vi inte mer. Vi var fullständigt slut, både fysiskt och psykiskt.<br /><br />I dag lever vi ett rikt liv, som vi skapat tillsammans. I dag vet vi att det går att leva utan barn, men det är en tuff väg att gå.<br /><br />Jag brukar säga till alla som i detta nu kämpar för att få barn, kämpa så länge du/ni orkar men tänk på att det går att leva, älska och njuta av varandra utan barn.<br /><br />Önskar dig/er ett stort LYCKA TILL!Ramona Franssonhttps://www.blogger.com/profile/03991636142165692326noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-82815691850182794252010-04-23T09:48:43.730+02:002010-04-23T09:48:43.730+02:00Hej David,
Jo, faktiskt så råkade du ut för det s...Hej David,<br /><br />Jo, faktiskt så råkade du ut för det som många gör när de sitter i radio och får frågan av reportern.<br /><br />-Har du förändrats något efter att du fick barn?<br /><br />Det var den frågan(på ett ungefär) som du fick och då är det lätt, precis som Viveca Lärn, Jutterström med flera säga just detta:<br />-Ja, nu förstår jag meningen med livet!<br /><br />Men precis som jag skrev kom jag på att Selma Lagerlöf inte hade barn och fick Nobelpriset i Litteratur, vilket dämpade ilskan ganska omedelbart.<br /><br />Ha de gott!Ramona Franssonhttps://www.blogger.com/profile/03991636142165692326noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-40119248289469556032010-04-23T09:43:51.791+02:002010-04-23T09:43:51.791+02:00Hej Mia,
Jag satt själv fast i det tänket! Under ...Hej Mia,<br /><br />Jag satt själv fast i det tänket! Under de år som jag och min man försökte få barn hade jag svårt att se hur ett liv utan barn skulle se ut.<br /><br />Jag led ofattbart mycket av att se alla "urgulliga" reportage om barnafödslar och att lyssna på hur praktiskt taget alla kändisar alltid berättade om: Att de trodde att det viktigaste i livet hade varit ditten eller datten, men när barnen kom förstod de livets mening.<br /><br />Vid flera tillfällen har jag bett om att få vara med i olika program där jag gladeligen ska berätta om hur tufft det var och att det naturligtvis går att leva ett rikt och lyckligt liv utan barn.<br /><br />Det verkar inte som att det är ett politiskt korrekt uttalande:))))Ramona Franssonhttps://www.blogger.com/profile/03991636142165692326noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-14644262017459380262010-04-23T09:36:42.409+02:002010-04-23T09:36:42.409+02:00Hej Ann Helena,
Visst är raringarna också bekymme...Hej Ann Helena,<br /><br />Visst är raringarna också bekymmer och kan bli kostsamma, och utan barn ingen fortsatt utveckling.<br /><br />Jag brukar säga att mina böcker är mina bebisar. Först kämpat jag ihop dem, sedan är jag nervös inför släppet och när de väl är ute får de klara sig på egna bokben:)))Ramona Franssonhttps://www.blogger.com/profile/03991636142165692326noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-15724994407543664632010-04-23T08:03:52.660+02:002010-04-23T08:03:52.660+02:00Kan inte sagt något så urbota dumt att man måste h...Kan inte sagt något så urbota dumt att man måste ha barn för att bli en bra författare. Just nu med tre vilda - men underbara - galningar här hemma förfäktar jag snarare åsikten att det är omöjligt att vara författare med dem. Många av mina favoriter Richard Ford, Joyce Carol Oates, Kafka hade eller har inga barn. Några av dem som hade, som Thoman Mann, gav fullständigt fan i dem. Möjligen sa jag - tyvärr uttrycker jag mig ofta luddigt i etern - att jag själv sträckte upp mig när jag fick mitt första barn, en dotter,och beslöt att jag göra något vettigt, som att skriva en bok. <br /><br /> Varma hälsningar <br /><br /> David LagercrantzAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-61786242082162333672010-04-23T07:51:03.081+02:002010-04-23T07:51:03.081+02:00Genomgått en provrörsbefruktning, misslyckades. Ti...Genomgått en provrörsbefruktning, misslyckades. Tinade upp ett ägg från frysen, misslyckades.<br /><br />Att höra någon säga att meningen med livet är barn, får mina tårar att rinna och det känns som en kniv rakt in i hjärtat som längtar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-64579824612820305012010-04-23T07:42:25.896+02:002010-04-23T07:42:25.896+02:00Tycker man att barn är den enda meningen med livet...Tycker man att barn är den enda meningen med livet så har man en ganska snäv syn på livet i allmänhet. <br /><br />Det finns en mening med var och en av oss. Vissa utför stordåd, som t ex Gandhi, Mandela och King. Andra är här för att förströ oss, som musiker, författare, konstnärer och artister. För några behöver det inte alls handla om några stora saker, utan det kanske är att ta hand om sin gamla mor eller föda det där barnet som en gång skall göra något stort.<br /><br />Barn är ju egentligen till för att föra släktet vidare, det är så för alla arter på jorden, men det är inte det som är meningen med livet. Det är när du känner att du har hamnat helt rätt i livet - när du vet att det är det här du ska göra. Då har du hittat din uppgift, det du är här för. Då brukar också "livet" hjälpa till med att ge dig ett flow, allt flyter lätt och alla farhågor du hade innan finns inte ens. <br /><br />Är du missnöjd med det du gör, gör du troligtvis inte din "uppgift". Lita på magkänslan och förändra ditt liv.<br /><br />Det är för mig meningen med livet!Mianoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-335951106568896563.post-76128652504177931442010-04-23T04:30:31.131+02:002010-04-23T04:30:31.131+02:00Ja du Ramona det är tungt med barn också, mycket b...Ja du Ramona det är tungt med barn också, mycket bekymmer och dyra är dom rackarna också... mina har kostat omkring tre miljoner eller så... och mamma är man hela livet så bekymren tar aldrig slut... har en väninna som fortfarande oroar sig för sin drygt 60-årige son... så se företaget som ditt som ditt barn, för det är liknande glädjeämnen och sorger med ett sånt ;)Ann Helena Rudberghttps://www.blogger.com/profile/12721926039128310613noreply@blogger.com