I går kväll var vi ett gäng små förläggare inbjudna till Lohrs Pocketmedmera AB.
En fantastisk fin bokhandel med en görmysig övervåning där man kan sjunka ner i mjuka goa fåtöljer och köpa med sig en kaffelatte, cappuccino eller vanligt kaffe tillsammans med en god smörgås eller kaka och läsa sin nyinköpta bok eller bara vara lite social med grannen.
Det var ett mycket givande och intressant möte. Vi diskuterade bok- och förlagsbranschen och framförallt hur vi som förläggare kan underlätta och göra oss attraktiva på en marknad som domineras av ett fåtal jättar till förlag.
Alla bokhandlare tillhör inte någon av de fyra kedjorna, som är Ugglan, Akademibokhandeln, Bokia och JB-gruppen. Det finns väldigt många fristående bokhandlarna och Lohrs Pocketmedmera på Kapellplatsen i Göteborg är en av dem.
Inês har valt att stå utanför kedjorna och personligen tror jag att det är en bra idé. Bokbranschen är i omvälvning, det händer mycket inte minst med den tekniska biten i form av e-böcker och Mp3, med direktnedladdning från nätet.
Det finns en mängd företag på nätet som konkurrerar om läsarnas gunst och det finns tusentals författare med redan utgivna böcker som söker läsare och de som drömmer om att få ut en bok. En del förlag har valt att ha en nisch, som två av de som var med igår, en med bara musikutgivning, Gehrmans förlag, i form av noter, körmusik, böcker om musik, artister och även musik i form av skivor. En annan, han finns på Tjörn i Skärhamn, ger ut böcker om havet och båtar, Maritimebooks.se
Andra såsom till exempel anomaR förlag har en spretigare utgivning. En gång i tiden, för länge sedan, när pocketboken gjorde sin entré var det också många diskussioner om den inbundna bokens överlevnad och sedan kom ljudboken i form av cd-skivor och nu är det e-böcker och Mp3.
Inte heller jag tror att den inbundna boken kommer att försvinna eller för den delen pocketboken. Många tycker inte om att läsa från plattor, utan vill hellre ha känslan med en bok i handen. Men, frågan är om alla böcker som ges ut idag hittar en läsare. Det är en knivigare fråga att svara på.
Du vet hur det är med en känd slogan: Syns du så finns du!
Så hur ska man då kunna sälja en bok som inte syns? En bok som inte köpts in centralt av de stora kedjorna? ( Centralt betyder att boken synliggörs, (med det som kallas marknadsbidrag som förlaget betalar), i bästa fall i bokhandeln. Du kommer in i en bokhandel och där finns en stapel av böcker precis i entrén. Boken och författaren har du redan sett hos Malou i soffan eller lyssnat på i P4 Extra eller läst om i någon av de stora tidningarna. Alltså är det redan en författare och titel som du som läsare känner dig bekant med och då är det enklare att ta boken och gå vidare till kassan.
Om du kommer in i en oberoende bokhandel blir det en helt annan upplevelse. Där finns en salig blandning av böcker och om du inte vet vad du ska läsa får du hjälp av de som äger eller arbetar i butiken och de är kunniga. Inte för att de som arbetar i kedjeanslutna bokhandlare är mindre kunniga, nej, så behöver det inte alls vara och det vet jag av egen erfarenhet att det inte är, men idag finns det en oro på golvet i många av Sveriges bokhandelsbutiker.
I vilket fall var det en mycket givande och bildande kväll hos Inês igår och det är en ynnest att få lära sig något nytt varje dag!
Tack Inês!
Ramona