tisdag 20 augusti 2013

Anser Fatima Doubakil att hedersvåld och könsstympning är barnsligt?

Blir arg på Fatima Doubakil som fnyser åt hedersvåld och könstympning, eftersom hon försvarar den förtryckande och av män skapade religiösa symbolen, slöjan, hijaben, burkan osv... Vad hände med Fatima från 2008 som den första bilden visar till Fatima några år senare. Varför hyllar hon ett religiöst kvinnoförtyck? Är det för egen vinnings skull? För det kan definitivt inte vara för alla kvinnors skull. Mig veterligen finns det inte en enda kvinna på den här planeten som inte vill leva med samma rättigheter och skyldigheter som män. 
Gör du?
För mig är det fullständigt obegripligt att Gudrun Schyman F!, Åsa Romson Mp, Veronica Palm (S) och Gina Dirawi tar på sig ett plagg som klart och tydligt skapats av män enbart för att trycka ner kvinnor.

Att sedan TV4 enbart låter Sara Mohammad, ordförande i GAPF, "Glöm aldrig Pela & Fadime", komma till tals i 1-5 sekunder i denna så viktiga fråga är obegripligt. Urusel journalistik.

Varför visar ni inte den internationella nyheten att en flicka blott 15 år ung hellre tog sitt liv än tog på sig den förhatliga slöjan?

  1. Samtidigt som S-kvinnor, Mp-kvinnor och andra politiska kvinnor gör halleluja för Hijab, tar en ung kvinna i Egypten livet av sig, enbart för att hon inte vill tvingas att bära Hijab. Är svenska politiska kvinnor naiva eller bara outbildade?
 
Varför mörkas det som alla borde få se? Men å andra sidan verkar det som att fler och fler oavsett ålder kollar på nätet, läser och förkovrar sig i det som svensk media inte vill låtsas om att det existerar.
Idiotiskt!  

Ramona

2 kommentarer:

  1. Ulf Lundell är en av få artister som tydligt tagit ställning för Fadime och avstånd ifrån hederskulturen. Detta gör han i sången. “Den dummaste djäveln i världen” (finns på spotify).
    På Ulf Lundells skiva “Högtryck” (2005) finns det en sång med titeln “Den dummaste djäveln i världen”. Titeln är enkel, rättfram och uppriktig. Det finns inga poetiskt förskönande element i titeln. Sången verkar ha fötts ur ilska och är – som jag ser det – en sång om svek. Ett obegripligt svek. Det handlar om ett svek mot kärleken och livet; i det här fallet en fars svek mot sin dotter. Mina tankar går till Fadime Sahindal som i januari 2002 sköts till döds av sin far i systerns lägenhet, men sången kan appliceras på andra kvinnor som också fallit offer för hederskulturen. Fadime har blivit en symbol för den frihetsälskande människan, hon som offrade allt – också sitt liv – för det hon älskade. En vacker, ung människa som utkämpade en heroisk kamp med sitt eget liv som insats. Lundell sjunger: “Ingen är som hon/Ingen var som hon/så bra som hon/så sann som hon/så vacker som hon” Det oreserverade hyllandet av hennes egenskaper och skiftningen i tempus Är/Var får mig att ana att personen är död, men att hon kommit att inta rollen av ett slags modern kvinnlig martyr i sångarens ögon och därmed lever vidare. I slutet av sången sjunger Lundell att hon kanske gått till en annan (dimension?) eller att hon har gått ifrån en far (den biologiska) till en annan Fader(Gud?).
    Vad är det som får en man att döda sitt barn – för hederns skull? Är det överhuvudtaget möjligt att på djupet förstå en sådan handling? Ulf Lundell söker inte svaren, han vädjar sången igenom till lyssnarens ryggmärgsreflexer snarare än till intellektet. I sången lämnas det därför inget utrymme åt psykologiska förklaringsmodeller. Lundell drar istället paralleller till ett annat obegripligt svek, i ett historiskt bibliskt sammanhang genom textraden: “Se hur hans inälvor gör sig klara att lämna hans meningslösa kropp” Sångtexten är tydligt inspirerad av Apostlagärningarna i bibeln och Judas Iscariots svek mot Jesus. I bibeln står det följande om Judas: “Och med de penningar han hade fått såsom lön för sin ogärning förvärvade han sig en åker. Men han störtade framstupa ned, och hans kropp brast mitt itu, så att alla hans inälvor gåvo sig ut.” (Apg 1:18) Samma sak förväntas ske med mannen i sången som svek och mördade sin egen dotter. Sången är en anklagelseakt mot Fadimes far, men faktiskt också mot alla de män som direkt eller indirekt genom hederskulturen begått eller är beredda att begå liknande vidrigheter mot sina egna barn.
    Om man inte begriper att värdet på sin egen dotters liv är så mycket högre än hedern så är man dum. Om man dessutom går så långt som till att mörda sitt eget barn så är man också en djävul och kanske till och med den dummaste djäveln i världen

    SvaraRadera
  2. Missförstå mig inte nu men för mig är Fadimes död ingenting mot Pela Atroshis död. Båda två är fruktansvärda. Fadimes far var och är en stor skit men han gjorde i alla fall skitgörat själv. Pelas far var och är en ynkrygg. Han lurade ned sin dotter till hemlandet då han lurat henne att allt var förlåtet. Väl där lät han två bröder ta livet av Pela som idag ligger i en namnlös grav för att ha vanärat familjens namn. Den som vanärat familjens namn är väl han själv. Idag kommer man inte åt honom och han går fri.

    I en intervju som en journalist lyckades göra med honom skällde han och gormade över Sverige för att de inte kan låta honom vara ifred. Han sa också att "Sverige ska skita i detta för det landet har inte med våra göromål att göra." Finner inte ord för den här mannen.

    Burka och allt sånt som kvinnor bär har ingenting med fri vilja att göra. Det är bara ett sätt för mannen att kontrollera kvinnan, i synnerhet kvinnans sexualitet. Men faktum är att det kan också vara ett tvång mot mannen. Jag känner personligen ett par där kvinnan bär hijab. Mannen är egentligen helt emot det men han känner sig tvingad av släkten att låta hustrun bära Hijab. Han säger själv att han "helst skulle elda upp den där och låta hela världen se hur vacker hans hustru är."

    SvaraRadera