Senaste teve-intervjun 2015

söndag 1 januari 2012

August Strindberg och Titanic fyller hundra år i år.

August Strindberg sägs vara en av Sveriges främsta författare och jag kan inte annat än hålla med. Augusts alla verk, målningar, fotografier och debattartiklar sett utifrån den tiden, är de mest framstående och danande verk för allt konstnärligt arbete som kom därefter.

Denne man var ett geni av sin tid. I skolan, under min ungdom, läste jag en del av hans böcker, men med min utländska bakgrund begrep jag då ingenting av hans storhet. Däremot tyckte jag att filmatiseringen av "Hemsöborna" var bland det bästa jag sett. Men jag skulle ljuga om jag sa att det var August Strindbergs författarskap som inspirerade mig att börja skriva.

Det jag beundrar är hans uppkäftighet mot överheten och att han slogs för den lilla människan. Det har diskuterats om hans kvinnohat, men å andra sidan har de brev han skickat till alla sina kvinnor varit fyllda av kärlek, inte hat. På den tiden var det glasklart att kvinnor levde i ett patriarkat. Mannen var husbonden och den enda bestämmande rösten i familjen.

Konstnärer har i alla tider varit svåra att leva med och där tror jag inte att August var ett undantag. Vi som på ett eller annat sätt arbetar med konst söker alla bekräftelse och vissa av oss i högre grad än andra. Börje Ahlstedt är ett exempel för att nämna någon i nutid.

I år den 14 maj är det 100 år sedan August Strindberg avled. Han föddes den 22 januari 1849 och dog den 14 maj 1912 och detta kommer säkerligen firas världen över i kulturella kretsar. Därför är det här året intressant år ur det perspektivet.



Ett annat underverk som också fyller 100 år i år är den osänkbara oceanångaren Titanic, som dessvärre sjönk på sin jungfruresa, som gick av stapeln den 15 april 1912. Med Titanic ner i djupet försvann 1 517 människor. Föremål som har hittats i vraket kommer att gå på auktion den 15 april 2012 och värderas till cirka 1,3 miljarder.

Jag undrar i mitt stille sinne om detta år med slutsiffran: 12, kommer betyda att råkapitalismens går i djupet och försvinner likt Titanic. Det hade varit tacknämligt! I vilket fall ska det bli mycket intressant att följa Europa och eurons katastrofala väg... och jag tror tyvärr inte att vägen leder uppåt...

Gott Nytt År!

Ramona


Förlaget har sänkt priset på samtliga Mp3 böcker!




Grattis du ska bli pappa!

Adlibris
Bokus
CDON
Bokia internethandel


Adlibris: Ändhållplats Sverige






"När mardrömmen blev sann" av Glenn Forrestgate på Adlibris

"Grattis, du ska bli pappa" Adlibris Bokus CDON (planering pågår inför andra upplagan, första börjar ta slut! Kallas succé!)

Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet och också Mord under Tjörn Runt, finns nu som ljudböcker och i samtliga är jag uppläsare. (Gillar du inte göteborsk dialekt ska du inte lyssna!)

Alla böckerna finns också som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.
Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt
Load2hear.
Mobook
Storytel

2 kommentarer:

Daniel sa...

Inte för att vara petig men Strindberg såg snarare Guds ljus för 100 år sen för han dog nämligen då. Den 14 maj :-)

Ramona Fransson sa...

Hej Daniel!

Tack! Jag såg nu att jag hade vänt ut och in på begreppen! Känner mig aningen ordblind ibland...