Senaste teve-intervjun 2015

lördag 10 juli 2010

ÄNTLIGEN, som Gert Fylking myntade, känner jag att jag är på rätt väg!


Idag kan jag korka upp champagnen!

Efter fem deckare har jag äntligen fått erkännandet av BTJ  ett företag som heter Bibliotekstjänst och som säljer sina tjänster till bland annat biblioteken.

Här är ett kort stycke som jag tagit ur BTJ:s presentation av sitt häfte.

I BTJ-häftet presenterar vi varje år omkring 5 000 svenska boktitlar för vuxna och ungefär 1 300 för barn och ungdom. Dessutom erbjuder vi varje år ett kvalitetsurval på cirka 3 000 titlar på ett tiotal språk. Varje år presenteras också cirka 1 600 talböcker, 700 CD-skivor med musik och 650 filmer.

Så man kan lugnt säga att de har en stor mängd erfarna lektörer.

Nu har min femte deckare Mord under Tjörn Runt recenserats och recensionen i sin helhet presenteras i BTJ:s häfte nr 16.

Man får inte återge BTJ:s recension i sin helhet, däremot ta ut några rader, vilket jag naturligtvis gör eftersom jag blev så kolossalt lycklig över recensionen.

Recensent av Mord under Tjörn Runt är Ylva Floreman, som också recenserade Lyckohjulet, som kom förra året. Jag är så glad över att Ylva Floreman tycker att min utveckling går framåt.

Här är några rader ur recensionen:

Intrigen i Mord under Tjörn runt är skickligt vävd. Franssons deckare är befriade från det konstruerade våld som har blivit alltmer vanligt i dagens deckarflora. Spaningschef Greger Thulin och hans kolleger är väl värda sin plats i svensk deckarlitteratur. 

Att läsa den sista raden fick mig nästan att gråta av lycka. Äntligen!

Ramona

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

Här kan du låna/köpa beställa mina böcker som e-böcker. Elib

Här kan du köpa mina redan utgivna titlar på nätet.
Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

10 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Grattis Ramona! Det var väl kul att höra. Du går framåt här i livet och allt verkar ordna sig till det bästa. Jag ser fram emot din självbiografi!

Ramona Fransson sa...

Hej Ann Helena,

Tack! Ja, min självbiografi kryper långsamt framåt, men jag har dessvärre inte ork till ett vanligt friskt liv. Just nu prioriterar jag mamma och eftersom hon bott hos oss sedan den 7 maj, är det mer att tiden går till att hjälpa henne i det dagliga och med hennes lägenhet som nu äntligen står klar efter helrenoveringen.

Nu återstår att hjälpa mamma flytta tillbaka möblerna och husgeråd på rätt plats.

Men jag drömmer om att få tid och ork över att skriva mer. Kanske till hösten...

Tack än en gång för att du uppmärksammar mig.

Mia sa...

Underbart, Ramona!

Ann Helena Rudberg sa...

Javisst är det viktigare med mamma.. precis som att vi får hjälpa vår gamla andrapappa nu när han ska tillbaka till sin lägenhet (från kortidsboendet han bröt ju höften), där det ska bytas fönster nu i höst... inte lätt att bli gammal, men vi har ju bara honom kvar av alla åldringar i närheten, så visst ska vi ta hand om honom jag och bror mins släkt.

Ramona Fransson sa...

Hej Mia,

Tack!


Hej Ann-Helena,

Ja, det är en ynnest att ha chansen att få ta hand om mamma. Alla som vill ta hand om sina kära har inte alltid den ekonomiska eller praktiska möjligheten.

Catrin, Borlänge sa...

Hej Ramona!

Jag njuter med dig av den härliga recensionen du fått. GRATTIS säger jag bara!!
Precis som du tänker jag ställa upp för mina föräldrar så mkt jag kan den dagen de behöver min hjälp. Känns skönt att man kan få ge tillbaka något, när de ställt upp så mkt på mig under min o mina syskons uppväxt och även har hjälpt en med att passa barnen när det krisat till.
En vacker dag blir man ju själv gammal o behöver hjälp, och då hoppas jag att sonen finns till hands när det behövs. Fast han hjälper till redan nu väldigt mkt och han är bara 17 år. Han tycker om att pyssla o dona i trädgård o annat som vuxna gör. Och så har han alltid varit. Så jag är lyckligt lottad med en klok o duktig son.
Ha nu en skön helg även om det blir svettigt. Här är det 33gr i solen så man behöver verkligen inte frysa, haha.
Kramar Catrin
PS. Din senaste bok var kanonbra. Hade svårt att slita mig från den även när jag var tvungen. Men så fort jag hade tid över var näsan klistrad i boken. Du blir bara bättre o bättre o det blir kluriga o klurigare. Och sådant gillar jag.
Alla dina böcker om Greger går nu runt hos mina systrar o mamma + även syskonbarn. Min äldsta systerson har bott i Skärhamn i flera år (men har nu flyttat), så han o hans fru ville gärna läsa böckerna. T o m så min syster försökte hitta en gata du nämnt i en av böckerna i Skärhamn DS

Ramona Fransson sa...

Hej Catrin,

Vad glad jag blir när jag hör att de dina också läser böckerna.

Det var en härlig 17 åring du har. Han kanske ska bli trädgårdsarkitekt?

Här på Tjörn svettas också vi, och sitter och svalkar oss i skuggan.

Kram

Blondies blogg sa...

GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS!
Jag förstår Din glädje över Den kanonfina recensionen! Och Du ska veta att jag delar den!
Om Du vore här skulle jag låta champagnen flöda, men jag hoppas att Du ändå får all den skumpa Du är värd. Mord under Tjörn Runt är verkligen en enormt bra deckare!
Och jag är övertygad om att Du kommer att överösas med massor av lovord över den.
Kram!

Blondies blogg sa...

PS. Vilket enormt bra inlägg Du skrvit på Newsmill! Det borde alla läsa. DS

Ramona Fransson sa...

Hej Birgitta!

Tusen tack och ja, det är som att äntligen är solen här och lyser upp min väg.

Känns fantastiskt att få all denna respons av kärlek och värme från alla läsare och vänner.