Senaste teve-intervjun 2015

måndag 31 augusti 2009

Med en dåres envishet! Titta på filmen! Detta är en läsplatta!

Jag har gjort en alldeles ovetenskaplig undersökning. Frågan har varit: Vet du vad en läsplatta är för något?

NÄ! Har de flesta svarat. Varför är det så få som vet vad det är? Yada, yada, jag vet att på nätet vet de flesta men människor som inte sitter vid en dator, hur ska de få veta?

De kan få veta genom TV, radio och prasslande tidningar, men ingen chefredaktör verkar tycka att det är aktuellt. Jag har mina aningar om varför...

I vilket fall som helst har jag hittat en jävla bra film på Youtube och läsplattan har fått hög ranking och tusentals tittare.

En gång i tiden såg man prylar från Asien som andra klassens varor, idag vet vi bättre.

Håll till godo, detta är en modell av en läsplatta:



Iskall hämnd ligger på 3:e plats på tio i topplistan som mest lånade e-bok på Sveriges bibliotek. Elib.se Tusen tack till alla som puttade in mig där. Mord i Skärhamn ligger på åttonde plats! Dyrbar kärlek nafsar listan i hasorna.


Även Iskall hämnd är utlagd på TPB och allt tack vare Magnus Engblom som är geniet. Tusen och åter tusen tack!


Här kan du ladda ner Första boken i serien om Greger Thulin. Den boken heter Dyrbar kärlek

Du som inte vill ladda ner via The Pirate Bay kan ladda ner HÄR istället.


Vill du veta mer om i vilken form böckerna finns och vad de handlar om klicka på varje titel eller också kan du gå upp på höger sida av bloggen och provläsa : Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet och självbiografin Älskling, vi blir...


Ha en skön kväll hälsar den envisa kvinnan
vid namn Ramona!

4 kommentarer:

Medborgare X sa...

Ramona!

Kanske tar det ett tag innan de når Sverige? För att de ska bli en succé krävs ju att det finns någon som ger ut böcker och tidningar i rätt format. Vet inte om de stora svenska förlagen är så framåt på denna fronten. De verkar inte vara så mycket för nya tekniska lösningar.

Tror det kommer slå fortare i Asien. Där är man många gånger snabbare på att ta till sig ny teknik och tycker det är kul. Mobiltelefoner var länge långt mer avancerade i Japan än i Europa. De hade mycket av det vi fått med 3G redan långt innan oss.

På tal om själva läsplattan. Jag har sett att de även utvecklar flexibla plattor som går att rulla ihop som en tidning. När man sedan vill läsa rullar man ut den och håller som en tidning.

Ramona Fransson sa...

Hej Medborgare X,

En av anledningarna till att inte rikstidningarna och TV tar upp detta är bland annat de stora förlagens problem med författar-avtal med Svenska Författarförbundet.

Det handlar om gigantiska högar av pengar och då jädrar i min lilla låda är det inte den lelle som är i fokus.

Var har du sett den som rullar ihop som en tidning? Låter fantastico!

Du vet jag ser framför mig hur jag åker på semester och istället för att packa ner "böcker" i resväskan tankar jag ner "gratis" från bibban eller köper mina böcker till min läsplatta och stoppar ner den fjäderlätta tingesten i handväskan.

På planet kan jag sedan läsa och skulle jag upptäcka att boken jag påbörjat inte är bra, tjosan då bläddrar jag bara fram till nästa. Så förbaskat superbra!

Glöm inte berätta var du såg "tidningen"!

Agneta Lindhag sa...

Ramona,
Har samma inställning som du. Har flyttat några ggr i mitt liv, alltid samma kånkande med bokkassar. Och så packa ner, och sen upp. Har ett helt rum fullt med böcker, från golv till tak. Och mer samlar jag på mig. Nu börjar det bli problem att hålla en del böcker när man ligger i sängen och ska läsa, för de är för stora och klumpiga. Och en del pocket-böcker, ja, texten är ju minimal.
Google håller på att scanna in världens litteratur. Varför? Jo, de förutser precis den utveckling du ser framför dig Ramona. Bonniers lär ha tackat nej på deras ff om de vill haka på. Upphovsrättsfrågan, ja, allt det där som hör den gamla världen till, sätter väl sina käppar i hjulet. Men den frågan kommer att lösa sig, alltid kommer man på nån smart lösning så att författarna iallafall få betalt för sitt jobb. Annars blir det ju inget skrivet.

Sen en sak till med plattan. Där ska man kunna ställa in textstorlek, man ska kunna söka, man ska kunna lyssna på författarintervjuer, se små filmklipp, oj,oj,oj vad mycket positivt som ska kunna ske i "plattornas värld".

Ramona Fransson sa...

Hej Agneta,

Ja, senaste, eller förhoppningsvis sista gången, jag flyttade var från Spanien. Jag skänkte 6 flyttkartonger med bara böcker till Svenskföreningen i Torreveja. PUH!

Och det är inte att sluta läsa man vill. Men sluta släpa...

På årets bokmässa i Göteborg kommer läsplattan att presenteras för första gången i Sverige. Tror att det kommer bli superintressant.

Dessutom tittar man inte in i framtiden via backspegeln som en del tycks tro.

Ha de gott!