Senaste teve-intervjun 2015

fredag 11 september 2009

Köttfärslimpa á la Ramona kan de va nåt?





Ja, där stod jag och glodde in i kylen. Egentligen hade jag redan förberett kycklingfileér, som låg i marinad men så fick jag syn på nötfärsen, 400 gram.



Kollade datumet, ja jävlars den 11 september var bäst före dag. Ska jag göra köttbullar? Pannbiff? Nej, fan det är så jobbigt!


Då kom jag på det, jag gör en köttfärslimpa. Fram med brödformen. Stor plastskål. Vad ska jag ha mera?



Tre scharlottenlökar, hackade och brynta i olja, thai chilisås, flytande honung, rejält med Aromat och lite salt och peppar. Hällde det i plastskålen, plus ett helt rått ägg,( nä inte med skalet på) röra om. Ah, jag har en fryst bit Kvibille ädelost, in i mikron, hackade den och ner i smeten. Nåt mer kanske? Javisst, hade en liten burk med blandade fruktbitar i med den och saften och röra om. Smöra brödformen, jajamensan med olja och låta ströbrödet dansa runt i formen.



På med ugnen 180 grader, in med nötfärslimpan i en timma, när det gått 45 minuter tog jag ut den och strödde över riven ost, (något jag alltid har i frysen genom att jag sparar ostskalkar och sedan river dem i hushållsmaskinen och häller det i fryspåsar) sedan in med formen i ytterligare i 15 minuter. Om den var god? Ja, jädrar i min låda! Den var faktiskt det!




Nu har Mord i Skärhamn gått förbi Iskall hämnd och ligger på en 4:e plats på tio i topplistan som mest lånade e-bok på Sveriges bibliotek. Elib.se Tusen miljoners tack till alla som puttade in mig där.

Även Iskall hämnd är utlagd på TPB och allt tack vare en omtänksam och fantastiskt personlighet som heter Magnus Engblom som är ett geni. Tusen och åter tusen tack!


Här kan du ladda ner Första boken i serien om Greger Thulin. Den boken heter Dyrbar kärlek

Du som inte vill ladda ner via The Pirate Bay kan ladda ner HÄR istället.


Vill du veta mer om i vilken form böckerna finns och vad de handlar om klicka på varje titel eller också kan du gå upp på höger sida av bloggen och provläsa : Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet och självbiografin Älskling, vi blir...


Ja, en smacklig fredag dårå!
Ramona

4 kommentarer:

Unknown sa...

Du skulle inte kunna visa lite hänsyn, Ramona. Bilder och suggestiv text.

Vi landsflyktingar i främmande land. Iaf jag, saknar inget i Sverige. Inget annat än maten. (Och ett par lätta regnskurar).

Jag har drömt om en massa rätter man kan lägga lingonsylt på. Jag skulle tom kunna äta en sådan där, vad det nu heter, med köttfärs och kål typ pudding. Med kokt potatis och lingonsylt.

Tänkt dig att inte ha ätit färskpotatis på två år! Det är ett helvete över allt förstånd. Åh vad det är synd om mig.

Pannbiff, tycker du det är jobbigt? Nötfärsbiffar brukade jag tota ihop ibland. Bara rena färsen rullad och tillplakad. Räfflade ytor och ner i järnet. Lök, naturligtsvis.

Ja, ja, suck. Jag får väl gå och köpa mig en påse apelsiner.

Ramona Fransson sa...

Hej Sune,

Åh,vad tråkigt. Inte färskpotatis på två år. Det är verkligen synd för det är så supergott.

Då hoppas jag att någon tillagar dig en riktigt smaskig välkomstmiddag när du kommer hem,en sån där du kan ösa upp lingon i parti och minut.

Ha de gott!

Unknown sa...

Tack för de värmande orden. Frågan är bara om jag någonsin kommer hem igen. Min rygg får kramp och gör ont i vinterklimat under +25 grader. Stor tveksamhet råder om jag en kan passera Pyrenéerna i nordlig riktning.

Ramona Fransson sa...

Hej Sune,

Ja, värk i kroppen är pest! Men visst har du väl vänner som kommer på besök? De bara måste ta med sig lingon, potatis och köttbullar på påse. Visst får de väl det? Kan man väl ha i fryslåda i resväskan, eller är det inte tillåtet?

Så du kommer inte ens till dessa breddgrader under sommaren?