Senaste teve-intervjun 2015

söndag 11 oktober 2009

Fuzzu duck, ducky fuzz är en engelsk lek.



Året var 1985 och jag följde med en väninna till Mallorca.

Hennes familj hade en lägenhet där sedan många år tillbaka. Själv hade jag inte varit i Spanien tidigare och tyckte att det var jättespännande.

Eftersom hon hade vuxit upp där under många långa somrar var bekanstskapskretsen gigantisk. Och det var flest engelsmän, bara ett fåtal spanjoner.

En kväll skulle vi på middag med vännerna. Restaurangen var deras träffpunkt och vi blev c:a 20 personer runt ett avlångt bord.

I stora ishinkar guppade ölflaskor och nu skulle vi leka. Alla fyllde upp sina glas. Nu tar den förste sitt glas vänder sig till sin bordsgranne till vänster och säger: Fuzzy duck. Han/hon nickar och vänder sig till sin bordsgranne och säger ducky fuzz.

Denna ramsa uttalas av var och en runt bordet och rätt vad det är säger någon helt plötsligt: Fuck he das! Man fattar inte själv hur det kommer sig att man vänder på bokstäverna. Då är det dags för en snaps på några centiliter som straff för felsägningen.

Nästa gång när man istället säger: Das he fuck och inte fattar hur det gick till upprepar sig straffsatsen. Ja, ju mer snapsar desto fler felsägningar. Men jag tror inte jag har skrattat så mycket under en kväll. Ja, dagen efter hade jag hangover! Bättre att byta ut snapsen mot lättvin!

Alla mina böcker finns som e-böcker www.elib.se en del finns i pocket, inbundna och som ljudböcker för gratis och laglig nedladdning på TPB.
Ha de gott!
Ramona

1 kommentar:

Leroy sa...

Även om jag läst en hel del otroligt om Ankor, Chickenrace och ankdammar så har jag aldrig prövat den men skall så göra vi nästa tillfälle.

Verkar faktiskt vara så att någon förr eller senare vänt helt galet.
Måste sitta i hjärnan.

:-)Roy