Senaste teve-intervjun 2015

söndag 29 november 2009

1:a advent och vad gör du då?


Idag tänder jag det första ljuset i adventsljusstaken.

Även om jag inte är religiös tycker jag om traditionen.

Som barn firade inte vi det som i Sverige kallas "svensk" jul och på självaste julaftonen, när jag var åtta år gammal och vi bodde i Borås, misshandlade min biologiska pappa mig med min blockflöjt så att den gick i bitar. I sin iver att slå mig råkade han välta en vattenkanna och gick ut i köket för att hämta en trasa för att torka upp vattnet. Eftersom jag visste att när han kommer tillbaka kommer han att fortsätta sin misshandel passade jag på att smita ut. Klädd i tunn sommarkjol, knästrumpor, linne och tofflor sprang jag ut i vinterkvällen. Det var snö och minusgrader men i mitt huvud fanns skräcken därför kände jag inte kölden.

Min enda tanke var att försöka hitta min bror innan han kom hem. Pappa hade hotat med att slå ihjäl honom också. Hur det gick? Ja, jag lever som bekant och om den här upplevelsen och fler skriver jag om i min bok Ändhållplats Sverige.

Jag hoppas och ber till min egen Gudilda att alla barn ska få uppleva kärlek, trygghet och få en barndom värld namnet.

Jag önskar alla en trygg och kärleksfylld advent.

Ramona


Snart är det jul och du kanske vill ge bort en bok?
Näthandlares jul-erbjudande av mina samtliga böcker:

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON


Har du redan gett ut en bok/böcker? Eller har du författardrömmar?

Hälsa på hos www.wikibook.se och se vad vi kan erbjuda!

2 kommentarer:

Magnus sa...

Har tänt ett ljus på advent. Satte upp lite ljus ute på balkongräcket. Tyckte först idén var lite dum, men erkänner att det blev snyggt när jag var klar. Blev stämningsfullt ljus i sovrummet om inte annat. Tände ett ljus för vår änglahund också.
Jag skattar mej lycklig att jag inte har haft en uppväxt som din Ramona. Jag har bara haft tur en gång i mitt liv. Det var när jag föddes. Valet av föräldrar är det enda jag inte har kunnat påverka i mitt liv.

Ramona Fransson sa...

Hej Magnus,

Det kan ingen! Välja föräldrar alltså. Det är som en tombola det gäller att dra vinstlotten.

Sedan kan politikers beslut vara till hjälp men de sista decennierna har i alla fall Sveriges politiker ställt sig först i ledet att vara sämst för de utsatta barnen!

Stor kram till dig och din familj som är en ljuvlig sådan.

Ramona