Senaste teve-intervjun 2015

måndag 17 januari 2011

Jagar du lycka? Sluta med det då! SVT:s nya program kan bli bra.

Hanna Hellquist, på bilden, ska leda SVT:s nya program "Jakten på lyckan". Hon kommer närmast från P3:s morgonpasset, som jag ärligt kan erkänna att jag aldrig lyssnat på.

I västvärlden har vi inte problem med att jaga för att överleva dagen. Inte som i många andra olika delar av världen, där människor eldar upp sig själva i desperation för att de inte har demokrati, yttrandefrihet eller försörjning.

Vi har skratterapi, ljusterapi, Anna Skipper, Anna Anka osv... allt för att vi ska vara lyckliga. Vi ska väga rätt (lätt) vi ska äta rätt, vi ska sortera sopor rätt (andra människor lever på sophögar), vi ska köpa rätt, ekologiskt, (andra människor har inga pengar att handla för). Ja, vi ska rätt och slätt le från det vi vaknar på morgonen tills att vi går och lägger oss. Helst ska vi le oss genom natten, sovande. Annars är det något fel, eller?

Nej, säger jag. Vi ska inte alls tro att vi ständigt måste vara lyckliga! Det är absurt! Först och främst kan vi inte ens veta vad lycka är om vi inte har upplevt sorg. Hur ska du kunna uppskatta en god middag, om du bara äter på Operakällaren eller har deras meny hemma? Hur ska du kunna uppskatta känslan av att sitta i en ny soffa om du bara suttit i splitter nya Chesterfieldsoffor? Om du ständigt har hundralappar i fickorna, hur ska du då veta hur det känns att stå med två kronor i handen när det är tio dagar kvar, innan det kommer in nya pengar på kontot?
Att orättvisorna alltid har funnits, även i Sverige, fast ingen verkar tro det, och att orättvisorna alltid kommer att finnas är säkert ingen nyhet, men ett program som "Jakten på lyckan" tror jag kan vara nyttigt. Ett program som kanske vara en motvikt till andra ytligare tvålhala program.

Jag tycker det är synd att Hanna Hellquist inte känner sig bra och anser sig vara tjock, för jag ser hellre en intelligent normal kvinna som programledare i vilket program som helst än en silikonfylld kemtvättsgalge med lösögonfransar och stilettklackar, som trippar runt och enbart ser fjantig ut! Där den enda tyngden i programmet är silikon.

Ser fram emot programstarten i morgon tisdagen den 18 januari klockan 21:30 i SVT2.

Ramona



Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet  och också Mord under Tjörn Runt, finns nu som ljudböcker och i samtliga är jag uppläsare.

Alla böckerna finns också som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.

Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt 
Load2hear.
Mobook

8 kommentarer:

Birgitta Backlund sa...

God morgon Ramona!
Kvällen är bokad för "Jakten på lycka"! Känner mig visserligen rätt lycklig - kanske för att jag i så många år varit motsatsen. Men framför allt är jag glad över att ha en Vän som DU!
Ha en fin dag!
Kramis!
Birgitta

Anonym sa...

Hanna Hellqvist är inte tjock, hon är mysigt lönnfet! Mycket tilltalande, speciellt om det förpackas lite snyggt ...

Anonym sa...

Hanna Hellqvist är faktiskt lysande som krönikör i DN. Kanske lite väl personligt om hennes omgivning för att alla skall känna sig riktigt bekväma men ändå ...

Ramona Fransson sa...

Hej Anonym!

jag tror säkert att Hanna är en duktig krönikör också, men jag läser aldrig DN. Bor på Tjörn och läser GP.

Anonym sa...

Och apropå GP så skrev ju den alltför tidigt bortgångne Anderz Harning en bok om Göteborgsandan och hur den kommer till uttryck inom media. Tidningslorden hette den visst.

PS. Hannas krönikor finna faktiskt också på DNs nätupplaga. Men när hennes far dog försvann väl ett ständigt mer eller mindre närvarande underlag för detta skrivande ...

Ramona Fransson sa...

Hej Birgitta!

Samma här, programmet är ibokat!

Återigen säger jag samma sak. Jag är glad äver en vän som Du!
Kramar
Ramona

Annika sa...

Det finns bara ett radioprogram och det är just Morgonpasset. Det är en av de största höjdpunkter som finns varje måndag - fredag.

Jag hinner dock aldrig lyssna på hela programmet i ett streck på morgonen, vilket jag tar igen på kvällarna med hjälp av deras "play"service.

Hanna Hellquist är anledningen till att jag över huvud taget valde att se "Jakten på lycka" då hon är en person som jag gärna skulle vilja lära känna "in person". Hon är spontan, rolig men framfr allt är hon sig själv och det uppskattar jag mycket.

Ramona Fransson sa...

Hej Annika! Eftersom jag också är programledare, dock på en mindre kanal, men mist lika bra, Radio Bohuslän, och jag är pratare mellan klockan 06.00-10.00 är det den kanalen jag lyssnar på. No offence! Men jag håller med dig om att Hanna är en superduktig och härlig programledare. Mer av Hanna!