Senaste teve-intervjun 2015

onsdag 9 november 2011

Oberoende granskning av Säpo är kanske på sin plats!

När jag började arbetet med "Ändhållplats Sverige" 1997 var det för att Säpos arkiv öppnats, som det stod på löpsedlarna.

Av alla de dokument jag fick om min biologiske far, Josef Dancyger alias Ryzsard Maciejewski, fanns en del från Säpo. Dessa fick jag däremot inte läsa. De var maskerade.

På Säpos avdelning, i Göteborg vid Stampen, lovade de att inga uppgifter var graverande. Och med det beskedet lät jag mig nöjas. Borde jag gjort det? Nu i efterhand, när det uppdagats att författaren och historikern Birgitta Almgren belagts med tysnadsplikt av Säpo, på grund av att hon läst och skrivit om de uppgifter som innehåller stasihemligheter, borde jag kanske krävt att få läsa dem omaskerade. I forna Östtyskland är det efter murens fall långt mer öppnare än vad det är i Sverige. Har vi byggt upp muren som tyskarna rev? 


Ramona

Inga kommentarer: