Senaste teve-intervjun 2015

måndag 16 april 2012

En av tio män är psykopat

Det påstås att en av tio män är psykopat, och det finns även kvinnor som är psykopater. Är mannen på bilden en psykopat?

Vad kännetecknar en psykopat? Jag skulle som den lekman jag är, påstå att det finns nog ingen vetenskapsman som med säkerhet kan peka och säga han/hon är en typisk psykopat, om det inte är så att personen redan gjort sig skyldig till ett vansinnesdåd.

I min mening finns det psykopater och det finns psykopater. De som är galna så att det syns och de som inte avslöjar sitt inre.

I mina ögon är en psykopatisk person en människa som i allmänhet vill ha kontroll över andras liv och synnerhet vill ha makt. Dessa personer tycker om att synas och vill bli synliggjorda.

Massmördaren Breivik är i mina ögon en fullblodspsykopat. Han har från den dagen han bestämde sig att hans person skulle synas över hela världen hållit i dirigentpinnen. Breivik visste vad han ville göra och nu sitter han och mår hur bra som helst. Det finns inget som ens kan stavas normalt i Breiviks beteende och orsaken till att han inte är förklarad otillräknelig är enbart politisk, som jag ser det. Om det i Norge funnits livstid i ett psykiatriskt fängelse i den mening att Breivik aldrig fått lämna fängelset annat än i träfrack, ja, då hade han säkerligen förklarats sinnessjuk, för ingen som jag känner tycker att Breivik är en frisk människa.

Jag undrar också när det första brevet innehållande ett frieri dimper ner hos Breivik, om det inte redan har gjort det. Det finns galna kvinnor som söker sig till galna män, av anledningar bara de själva kan berätta om.

Vi lever i en värld som alltid har hyst galna män, Hitler, Saloth Sar, mer känd som Pol Pot, Saddam, Napoleon, Mussolini, Stalin med flera. Dessvärre är inte Breivik den siste vi kommer att få höra talas om. Jag är övertygad om att det finns fler av hans sort. De vill ha makt, de vill ha kontroll och de vill synas. En del av dem till vilket pris som helst. Andra är nöjda med att vara koncernchefer, partiledare, presidenter, VD:ar, premiärministrar osv... andra inte...

Jag säger som en av kvinnorna som blev intervjuad i Oslo av Radio Väst: Det var synd att inte Breivik blev ihjälskjuten av polisen!

Ramona


4 kommentarer:

Iktoro sa...

Jag förstår vad du menar när du pratar om Breikvik. Att han dessutom kommer att försöka med argumentet ''Nej men de där ungdomarna försökte skada mig, det var därför jag gick omkring utklädd till polis på Utöya och sköt ihjäl en massa värnlösa ungdomar med en pistol''. Jamen hej på dig Breivik, det var det bästa argumentet jag någonsin hört...inte. Ännu ett bevis på att han är psykopat?

Karina sa...

Det är faktisk ganska klarlagt vad en psykopat är. Det finns flera listor med symptom som måste uppfyllas för att kunna klassas som psykopat. Hos olika fackliga föreningar kan man också få blanketter som upplyser om hur chefen beter sig när han är psykopat. En sådan har jag jobbat under, absolut ingen hit någonstans!

Här har du en lista från wiki

1.Talför/ytlig charmig
2.Förhöjd självuppfattning/grandios
3.Behov av spänning/blir lätt uttråkad
4.Patologiskt lögnaktig
5.Bedräglig/manipulativ
6.Saknar ånger och skuldkänslor
7.Flackt, ytligt känsloliv
8.Kall/bristande empatisk förmåga
9.Parasiterande livsstil
10.Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
11.Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
12.Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
13.Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
14.Impulsiv
15.Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef
16.Tar inte ansvar för sina handlingar
17.Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
18.Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)
19.Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
20.Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

Ang Breivik: han uppfyller en del av dessa krav, men inte alla.

Jag är inte helt övertygad om att han är mentalsjuk, men han har en skruvad uppfattning av verkligheten. Likt Hitler.

Anonym sa...

Mannen på bilden verkar väl vara en stor skämtare, lite grand som Breivik fast tvärtom

Ramona Fransson sa...

Dessvärre är inte Breivik en skämtare!