Senaste teve-intervjun 2015

fredag 4 januari 2013

Den här boken ska bli intressant att läsa

Jag hörde talas om boken" den politiska adeln " av Anders Isaksson redan när den kom ut första gången 2002, men det blev aldrig av att jag köpte den då.

Nu har den kommit ut i en ny reviderad upplaga och som det står på baksidan av boken:

" Det var länge sedan aristokratin i vårt land hade företräde till höga ämbeten, men nu som förr gäller det att födas i rätt familj, gifta sig med rätt partner och placera sig själv i de rätta nätverken. Toppjobben i politiken och den offentliga förvaltningen går ofta till framträdande personers gamla kompisar, sommargrannar och makar. Anitra Steen är chef för Systembolaget för att statsminister Göran Persson sett till att hon fått jobbet. Hon och många andra sitter på höga befattningar just för att Persson vill och kan sätta dem där. En ny politisk adelsklass har bildats och där spelar formella meriter mindre roll än vilken släkt eller vilket nätverk du tillhör -vem du är har blivit viktigare än vad du är.

Den politiska adeln publicerades första gången 2002. Sedan dess har maktkoncentrationen i politikens toppskikt skett så oförtäckt och försetts med så många nya exempel att det har motiverat en ny reviderad upplaga.

Anders Isaksson har arbetat som politisk, facklig och ekonomisk reporter, varit utrikeskorrespondent för radio och TV, skrivit politiska krönikor i Dagens Industri och är numera knuten till Dagens Nyheters ledarsida. 1987 belönades han med Stora Journalistpriset. " Slut citat

Genom att jag läste Mikael Jalvings högst intressanta och läsvärda bok: Absolut Sverige, där boken av Isaksson nämndes återuppväcktes mitt intresse att läsa den. När jag har läst klart den ska jag skriva en recension.

Ramona

Inga kommentarer: