Senaste teve-intervjun 2015

måndag 14 december 2020

Veckan som gått har nummer 50 år 2020

Jag har inte skrivit på min blogg på väldigt länge men nu ska jag försöka ändra på det.
Varje måndag kommer " Veckan som gått" att publiceras på Facebook, Twitter och på nätet. 

Det kommer att bli en blandad kompott av vad jag själv pysslat med under veckan som gått, politik, det vidriga viruset corona, och hur brott påverkar människors liv. Detta beror på att alla mina deckare är verklighetsbaserade.

Låter det trist? Då säger jag tack för det korta besöket. Annars hänger du kvar och läser vidare.


Just nu befinner vi oss, maken och jag, i Puerto Rico på Kanarieöarna. Det är en av sju öar med Las Palmas som huvudstad. Vi reste hit redan den 25 oktober och än så länge känns det betydligt tryggare att vara här både ur corona- och brottssynvinkeln.
Poliser syns dygnet runt överallt, och här är det lag på att använda munskydd så fort du lämnar ditt boende.

Om du sätter dig någonstans och fikar är du tillåten att ta av dig munskyddet när din dryck kommer på bordet. Nästan alla håller också avstånd. Med nästan menar jag att det är vissa som tror mer om munskyddets tillförlitlighet än vad det förtjänar, även om det skyddar. Något som Tegnell på Folkhälsomyndigheten slår ifrån sig, som falsk trygghet, utom om det uppstår trängsel. Är Sverige det enda land i världen där trängsel är något ovanligt? 


 


Här står jag framför en plastgran som placerats
utanför den nya livsmedelsaffären Spar


De första veckorna var det ovant med munskydd men nu har det blivit en vana. Vi har en vardag här precis som den vi har i Sverige. Skillnaden är att vi slipper vinterkläder och mörker, och att levernet är mycket billigare.

Vi försöker också att lära oss spanska eftersom vi anser att bor du en längre tid i ett annat land är det din skyldighet att försöka lära dig tala och förstå språket.

Bristen på turister på samtliga öar är en katastrof för kanarierna. Här på Gran Canaria saknas 88 % av turisterna, och eftersom så många lever på detta är arbetslösheten gigantisk.

Tre fredagar på raken har kanarierna, och alla som vill delta, haft demonstrationer där de dels är förbannade på regeringen i Madrid och dels på den massiva strömmen av ekonomiska migranter som kommit i tusentals till ön. Dessa har inkvarterats på fyrstjärniga hotell med all inklusive. 

Men nu har utvisningarna påbörjats. Artikel av Dag & Natt. 

Fredrick Federley 

En historia som till slut briserade även i SVT och TV4 efter att ha legat på nätet i en vecka, är skandalen med Europaparlamentarikern Fredrick Federley. De som avslöjade honom är nätsajten "Stoppa pressarna". 

Ett uttalande av Federley som stör mig alldeles kolossalt är: Det är fruktansvärda brott. Jag mår fysiskt illa bara att tänka på det, säger Fredrick Federley till Dalarnas tidning

Det uttalandet klingar falskt i mina öron.
Om det hade varit sant hur kunde Federley ens tänka tanken att släppa in detta monster i sitt hus?

Många har varit ute på nätet och försvarat Federley. En del som inte visste hela bilden har efter det ändrat sina ömkanden. Andra står fast vid att det är synd om Federley. Ytterst få har bekymrat sig över de barn vars liv förstörts av Federleys vän. Och dessutom är inte det monstret den ende pedofilen i Federleys umgängeskrets. Han hade tre monster i sin bekantskapskrets. Hur blir man "vän" med pedofiler?

Federley har numera avgått från politikens värld, men är enligt vissa centerpartister välkommen tillbaka.

Jag minns den totala kollapsen för både Paulo Roberto, Martin Timell och även goa Lasse Kronér efter #Metoo rörelsens framfart. Men när det gäller Federley låter det annorlunda. Hur är det nu som vänster gärna uttrycker det: Allas lika värde?

Vad gäller andra brott i Sverige som står likt spön i backen är Jens Ganman, författare, satiriker och tidigare medarbetar på Sverige Radio, någon jag uppmanar alla att läsa. Det gör man enklast på hans Jens Ganmans Facebook sida. Dels gör Jens bokslut på månadens brott och dels skriver han satir över dagens politiska händelser. Jag har många gånger skrattat gott! Men också gnisslat tänder av ilska över hur brottsoffer behandlas i Sverige.
Enkelt svar: Ruttet!

Till dags datum har coronaviruset tagit livet av 7514 i Sverige. I Norge 387 och i Danmark 927. Jag undrar vad de gör rätt och Sverige fel. Men den frågan är omöjlig att få svar på av Tegnell. Hittills anser han inte att något gjorts fel. Vi lär väl få en hel hög med utredningar när denna farsot är över.
Avdankade politiker brukar alltid få dylika utredningar i sina knän, så de kan tjäna ytterligare tusenlappar på menlösa svar.

Utredningar borde alltid göras av totalt oberoende personer. Men oftast har de anknytningar till socialdemokraterna och får dem som en slags belöning för lång och trogen tjänst inom partiet. Likt när det ska utses nya ambassadörer. 

 

Puerto Rico

 
När jag skriver detta är det lördagen den 12 december. Jag sitter på altanen och det är 24+ men molnigt. Vi har precis gjort klart Melodikrysset som vi roar oss med på lördagar och det gör vi även hemma. Självklart fuskar jag med att ta fram svaren på nätet. Annars skulle vi aldrig klara alla frågorna.
Det är ganska lugnt utomhus. Inte mycket folk i omlopp. Vi bor mittemot det gamla shoppingcentret som de håller på att renovera. Detta arbete påbörjades i september 2019, och ingen visste då vad som komma skulle. Men vardagar jobbar de på. Även om jobbarna i jämförelse med Sveriges är dåliga på att ha på sig skyddsutrustning som till exempel hörselskydd. Men nu är vi i Spanien. Jag ringer inte facket. Hade jag inte gjort i Sverige heller.

Den nya välkomstskylten för shoppingcentret


Det finns en del sidor på Facebook som handlar om Kanarieöarna, Gran Canaria och även just Puerto Rico. De är intressanta att läsa. Många längtar att få komma hit, andra är på väg och en del har redan anlänt. Men det är kommentarerna som är de roligaste.       

När någon skriver att de ska resa hit blir en del folk hysteriskt upprörda och kastar ur sig en mängd anklagelser. De blivande resenärerna kallas egoister och oansvariga. Men nu är det så att före du ska sätta dig på planet hit skall du visa upp antingen ett PCR- test som bevisar att det är inte mer än 72 timmar eller så ska du ta ett antigentest.

Naturligtvis kan alla bli smittade efter att testet tagits. Dessutom är inte testerna alltid att lita på. Testmetoden togs fram med raketfart och godkändes lika snabbt av WHO.
Presidenten i Tanzania testade bland annat en papaya och svaret var: Covid.   

För vår del så håller vi oss till reglerna och träffar vi andra har vi på oss munskydd och håller avståndet. Och än så länge känner vi oss okej.

På TV4 i morse satt en av alla experter som bjudits in över denna covid-period. Och han påstod att viruset redan muterat 10.000 gånger. Hur det går ihop med ett vaccin, det vete sjuttsingen.

Jag sitter också och väntar på att få tillbaka mitt manus från min lektör och korrekturläsare Mia Raunegger, som också är formgivaren för de flesta av mina verklighetsbaserade deckare. Detta blir min 20:e bok. Ett slags jubileum.

Ända sedan jag skrev min första verklighetsbaserade deckare: Dyrbar kärlek så har nästan alla blivit recenserade av BTJ, som recenserar cirka 25% av de böcker som skickas in.

Men när den andra boken i min nya serie med kriminalkommissarie Hassim Wiklund och hans schäferhund Akkila, "När ondskan talar", skulle recenseras återkom de från BTJ, Bibliotekstjänst beläget i Lund, och sa: Recensionen är så negativ att vi inte tar med den i vårt bibliotekshäfte, som skickas ut till samtliga kvarvarande bibliotek i Sverige.

Min fråga blev då: Kan jag åtminstone få läsa recensionen? Svaret blev: Nej.
Jag ska ska ärligt säga att jag blev både förvånad och förbannad. I mitt stilla sinne undrade jag över orsaken till detta. En mycket stark berättelse där offret var ett litet barn och jag hade kontakt med offrets mor. Hur kan man få den historien att bli negativ?
Den bevisade än en gång enbart det jag alltid har tyckt, att straff i Sverige utdelas enbart till offren. Aldrig till monstren som står för förstörda liv.

Det kändes som om att den här recensenten var någon som är på monstrens sida och står långt till vänster politiskt där melodin är: Släpp fångarne loss det är vår!

Nåväl, jag försöker att nå ut till mina läsare genom sociala medier, som nu med min blogg. Och det har lyckats hittills, vilket gläder mig och gör mig tacksam. Jag brukar uppmana alla att inte bara köpa mina böcker utan låna dem också. Har inte ditt bibliotek mina böcker, beställ dem. De tar in dem om du vill.

Ha det nu så bra du kan och så hörs vi av måndagen den 21 december. 

Och var rädda om varandra.


     

       

Detta är en av alla otroligt vackra juluppsättningar
som olika konstnärer installerar på olika ställen på Gran Canaria.
Den här bilden har jag lånat från en Facebooksida.  




2 kommentarer:

Lisbeth Wall sa...

Härligt att läsa din krönika från er vistelse på Gran Canaria. Ser fram emot fortsättningen. 🥰

Busmixa sa...

Så härligt att läsa din krönika från er vistelse på Gran Canaria. Ser fram emot fortsättningen.🥰