Senaste teve-intervjun 2015

onsdag 29 juli 2009

Krönikörer maktlösa?

Krönikörer fyller sina spalter med ord men hur stor betydelse fyller de egentligen?

Hur många bryr sig om vad till exempel Liza Marklund, Jan Guillou eller Leif GW Persson skriver?

Jag kan inte låta bli att tänka på Janne Josefsson och programmet Uppdrag granskning. Många är de reportage som upprört, men hur många minns efter sex månader vad som upprört dem?

I åtta krönikor har Liza Marklund agerat åklagare, jury och bödel. Åtta gånger har hon hängt ut en pappa och påstår att han utövat incest! Detta trots att mannen är friad i Hovrätten. Men i Lizas ögon är han skyldig. Läs Ingrid Carlqvist inlägg här.


Hur bortförklarar Liza Marklund och chefredaktören detta? Jo, eftersom inte Liza Marklund skriver ut pappans namn skulle det inte vara ett utpekande. Ganska korkat! Med lite vilja och journalistiskt grävande kan man om man vill ta reda på vem personen är. Faktiskt!

Jag och många med mig har påpekat för chefredaktören på Expressen det olämpliga i att tillåta Liza Marklund orera fritt med tanke på klavertrampen och dagen-efter-rättelserna. Men tydligen har Expressen ett kontrakt och det innebär att Liza Marklund får omkring 11 000 kronor för varje inlägg. Undrar om det lönar sig?

I vilket fall som helst ser jag fram emot den dagen när Liza Marklunds kontrakt har löpt ut och vi slipper hennes krönikor.

Det finns flera andra personers krönikor jag njuter av och det är Johanne Hildebrandt, Ulf Nilson, Staffan Heimersson, K-G Bergström och Elisabeth Höglund.

Resterande krönikörer bläddrar jag gladeligen förbi...


GRATIS ljudbok! Nu kan du tanka ner Dyrbar kärlek GRATIS från TPB.


Böckerna finns som : Inbundna, Pocket, ljudbok här, E-bok eller talbok Daisy

Vill du läsa mer om titlarna Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet och Älskling, vi blir... gör du det här.


Adlibris

Bokus

Bokia.se

CDON

6 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Hallå där Ramona gick det inte lite fort nu? Har Liza Marklund verkligen skrivit en ny krönika? Hon har väl semester eller har slutat utan att meddela detta... vad jag kan se har hon inte skrivit någon krönika sedan 28 juni... rätta mig om jag har fel... och inte får hon väl 40 000 för varje krönika... det senaste jag hörde var 11 000... nog sjutton skulle någon annan kunna skriva bättre för dom pengarna... annars håller jag som alltid helt med dig.
Advokat Jan Kyrö skrev sitt brev till Expressen den 2 juni om jag har begripit saken rätt... det som han inte har fått något svar på och som Ingrid Carlqvist har publicerat... skandal naturligtvis att Liza Marklund som krönikör har förföljt en enskild pappa och lekt domare och åklagare allt-i-ett... borde inte Sveriges största (?) kvällstidning få användas till...

Ramona Fransson sa...

Hej Ann Helena

Jo det gjorde det! Ursäkta! Men det var den åttonde krönikan som fick advokaten Jan Kyrö att skriva brevet.

Så var det och jag har ändrat i min text och arvodet för krönikorna.

Rätt ska vara rätt!

Laura sa...

Hej!

Tack så mycket för dina kommentarer på min blogg och förlåt för att jag har varit så seg med att svara..!

Angående rökförbudet så har jag nog inte sett några större förändringar i det vardagliga livet än så länge, men å andra sidan så har jag inte besökt någon restaurang eller bar sedan det trädde i kraft, så jag kan inte rapportera så mycket om det ännu. :) På gatorna verkar i alla fall folk röka precis lika mycket som förr, och då jag besökte min kompis resebyrå var den enda skillnaden att vi gick in i köket och stängde dörren om oss för att röka istället för att röka mitt på kontoret som förut. :P

Jag har tyvärr inte så väldigt bra erfarenheter av turkiska poliser, de flesta är väldigt arroganta och ovänliga, så de borde nog gå en extra kurs i kundbetjäning och service tycker jag... Men det är nog så i flera andra länder också tyvärr. :(

Ha det bra!

Ramona Fransson sa...

Hej Laura

Det gör inget! Bara kul att du svarar. Jaha, där ser man, i Sverige var det också lite si och så med att hålla förbudet på vissa ställen förutom restauranger där var det stentufft.

Jag har haft glädjen att bara träffa trevliga poliser oavsett land, än så länge...

Unknown sa...

Du glömde en av mina favoriter; Joanna Hildebrand.

Ramona Fransson sa...

Hej Sune

Nej det gjorde jag inte:))

Hon heter Johanne Hildebrandt.