Senaste teve-intervjun 2015

fredag 18 september 2009

Flickan med svavelstickorna av HC Andersen


Jag minns när jag som barn läste : Flickan med svavelstickorna (tändstickor) av en av mina favoritförfattare H C Andersen.


Jag minns att jag grät över hur illa flickan blev behandlad och att ljuset och värmen från tändstickorna blev hennes väg bort från helvetet.



Ingen ville veta av henne, ingen ville ge henne en slant eller köpa hennes tändstickor och i rädsla för att gå hem och få stryk stannade hon kvar och tände sticka efter sticka och på nyårsdagens morgon låg hon ihjälfrusen med ett leende och rosiga kinder.


Först många år senare förstod jag varför jag identifierat mig med svavelflickan, likt säkert många andra gjorde. Att vara ett ensamt och utsatt barn utan egentliga rättigheter. Bara det att de tjusiga dokumenten för barns rättigheter undertecknats med fina och tomma ord och med värdelösa namn gör att ditt hjärtas hopplöshet ökar för varje dag. Så också mitt!

Inga barn borde få ikläda sig rollen som svavelflickan men de gör det i tusental var dag. Jag tror att det var därför som idén att skriva deckare ur ett hämndperspektiv passade mig så bra. Helt plötsligt kunde jag angripa oförrätter, inte bara de som drabbat mig utan även också andras. Jag kunde ta en gruvlig primitiv hämnd och det bästa av allt är att jag inte åker i fängelse. Jag passerar GÅ, för att skriva deckare i hämnden och intrigernas tecken och för att det är ett sanslöst nöje! Jag är alltså lustmörderskan med bokstäverna som mitt enda vapen. Och vilket vapen det är!



Istället för att vara den frusna flickan med svavelstickorna valde jag att bli flickan med bokstäverna som sitter vid brasan och njuter av intrigerna, morden, hämnden och naturbeskrivningarna och tar livet av dem som skadar andra, en efter en, Vill du göra mig sällskap i fantasins väntrum? Här är kortare väntetid än på akuten. Hahahaha



Godnatt

Ramona



Nu finns Mord i Skärhamn också tillgänglig för nerladdning på TPB.

Hoppas att det märks en ljudförbättring mot de två första böckerna.





Dyrbar Kärlek, Iskall hämnd och Mord i Skärhamn finns att låna som GRATIS e-böcker på Sveriges samtliga bibliotek. klicka in dig på www.elib.se


Även Iskall hämnd är utlagd på TPB och allt tack vare en superduper personlighet som heter Magnus Engblom och är ett geni. Tusen och åter tusen tack!

Här laddar du ner den första deckaren i serien med spaningschef Greger Thulin. Titel: Dyrbar kärlek


Du som inte vill ladda ner via The Pirate Bay kan ladda ner HÄR istället.


Vill du veta mer om i vilken form böckerna finns och vad de handlar om klicka på varje titel eller också kan du gå upp på höger sida av bloggen och provläsa : Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet och självbiografin Älskling, vi blir...


Nu har jag skrivit färdigt för inatt! Jag har inga kontorstider, bara en hjärna som orkar och vill ibland.

Natti, natti
Ramona

5 kommentarer:

Magnus sa...

Godmorgon Ramona!!

Det var nog den bästa beskrivningen av en deckardrottning jag har sett. Den passar ju som hand i handske på dej! Du är ju sveriges nya deckardrottning.
Barnens rättigheter är ibland tomma ord. När det blir det är det VÅR sak att ta tag i det och se till att rättigheterna uppfylls av de som en gång avgav löftena.

Ramona Fransson sa...

Hej Magnus,

Jag avskyr att det är på det här viset men samtidigt vet jag att det finns föräldrar som är vuxna, intelligenta, kärleksfulla och omtänksamma trots att de är skilda.

De kommunicerar med varandra och inte GENOM barnen.

Flickan med svavelstickorna borde kanske alla läsa.

Tack för berömmet.

Agneta Lindhag sa...

"Flickan med bokstäverna"! Vilken underbar travestering du gör där Ramona! Tycker ditt blogginlägg om dina teorier för hämndtemat är mycket intressant. Varför inte en längre text - inte för lång dock - om ditt tema här, för en artikel på Newsmill?!

Förresten, jag tyckte också så synd om flickan i HC Andersen-sagan. För att inte tala om Onkel Toms stuga, som man läste högt ur på Roliga timmen på lördagarna i skolan. Jag kunde ju inte hålla för öronen för skams skull, men jag fick anstränga mig för att tänka på annat, så jag slapp höra och riskera börja gråta.

Ramona Fransson sa...

Hej Agneta,

Tack, jag minns inte Onkel Toms stuga direkt men däremot just Flickan med svavelstickorna och den Fula ankungen.

Ja, vem vet om andan faller på kanske jag skriver in nåt om detta på Newsmill.

Ha de gott!

Lilo sa...

Jag älskade denna saga som barn, och grät jag med. Hc andersen är en klassiker. Borde nog skaffa dem själva. Innan läste jag mina föräldrars böcker.