Senaste teve-intervjun 2015

onsdag 17 mars 2010

Uppdrag granskning, granskade inte andra sidan av myntet. Varför?

Som alla vet har allting två sidor, men i Uppdrag gransknings reportage om Vellinge var det viktigaste bara den ena sidan. Inte bra!
Sedan en längre tid har jag följt Merith Wagers blogg, där "miggorna" får lov att skriva anonymt om sin vardag om hur det är att följa de regler som slagits fast av politiker och överlämnats till tjänstemännen på Migrationsverket. Rubriken har "orealistiska journalister" och när det gäller asylrätten i Sverige har de bevis för att den utnyttjas. Om journalister och politiker vill dunka in i svenska folket att de ska se positivt på "flyktingpolitiken" måste asylrätten värnas och inte missbrukas, som den har blivit och fortfarande blir dagligen. I det här reportaget, av SVT fick säkerligen Sverige Demokraterna ytterligare vatten på sin kvarn. 

Vissa journalister vill gärna vara "politiskt korrekta" och på SVT visa upp orättfärdiga förhållanden, men då är det nödvändigt att visa upp båda sidor av myntet, annars kan det aldrig bli trovärdigt. Man ska inte tro att media å ena sidan kan visa upp en bild och sedan när det passar, visa upp en annan. Däremellan finns ingenting! Världen är inte svart eller vit. Den är fylld med nyanser av alla slag. Det var som den unga tjejen, boende i Vellingby sa, i slutet av programmet när hon fick frågan om hon var rädd för flyktingar = Ja, lite rädd är jag nog, för jag har ju aldrig träffat nån och den enda bilden av flyktingar jag har, är den jag har fått genom media.    

Ja, och den vet reda hur den ser ut. Bilbränder i RosengårdBrandbilar som attackeras av ungdomar i Rosengård. Dödskjutningar i Rosengård. Behöver jag fortsätta? Var finns de glada och positiva artiklarna om ungdomarna i Rosengård?

När kommer det en riktig diskussion som inte varar i 30 minuter? För Sveriges flyktingpolitik tar betydligt längre tid att lösa än en futtig diskussion på ens 60 minuter. Den skulle ta minst ett år, säkert många fler!

Ramona

Har du en läsplatta? Då kan du låna eller köpa mina e-böcker, som har börjat bli riktigt poppis. Jätttekul! här på Elib.se

Nedan kan du klicka dig fram till näthandlares erbjudande av mina samtliga böcker:

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON



2 kommentarer:

Blondies blogg sa...

God morgon min kloka Vän!
Som vanligt håller jag med Dig om varje ord Du skriver! Och tack vare Dig håller jag mig uppdaterad när det gäller alla frågor av vikt.
Är imponerad av Dina skarpa analyser! Men mest funderar jag på hur Du fåt tiden att räcka till? Inte minst för att Du bland annat också hinner "vårda" vänner som jag och ta hand om Din lilla Mamma. Du sprider en sådan glädje - och det är nog inte bara jag som älskar Dig enormt. Tack för att Du finns!
Ha en bra dag!
Birgitta

Ramona Fransson sa...

Hej Birgitta,

Tack för dina värmande och kärleksfyllda ord.

Dito
Ramona