Senaste teve-intervjun 2015

fredag 30 april 2010

Jag stötte på kronprinsen Carl Gustaf

Bilden är tagen i min första egna lägenhet i Göteborg, som tillhandahölls av Sahlgrenska. En etta med sovalkov i vad som kallades "Skräckens hus" på Frölunda Torg. Jag bodde på 14:e våningen.

Här är jag bara ynka 20 år ung, men vid tillfället som jag stötte på Carl Gustaf var jag bara 14, så bilden är ju inte riktigt rättvis.

Jag var på väg till Göteborgs Stadsteater för att prya och när jag kom fram till Park Aveny Hotell var det en klunga av folk i vägen. Jag trängde mig emellan och knuffade mig framåt. Helt plötsligt blev det en öppning i klungan och jag praktiskt taget ramlade på en man som stod i mitten. -Åh, ursäkta mig, sa jag, skyndade förbi och kastade en blick över axeln. Tittade rakt in i ett par ögon, som kändes bekanta. Inte förrän dagen efter när jag såg löpsedlarna förstod jag vem jag hade stött på, kronprinsen Carl Gustaf.

En person som däremot fått nöjet att inte bara stöta på Kungen, utan även intervjua honom i egenskap av journalist är Birgitta Andersson, som skrivit den helt fantastiska självbiografin "Blondie". Året var 1978 och bilden är tagen i Lomben i Norrbotten. Kungen var med på en krigsövning, "Vinterkriget". 
Tack Birgitta för att jag fick låna fotot.





















P.s Inom kort kommer anomaR förlag att introducera en Webshop, där du kan köpa böckerna direkt.D.s

Ramona

Här kan du köpa Glenn Forrestgates självbiografi "När mardrömmen blev sann". Eller också gå in på bokhandel nära dig. Här kan du köpa/låna boken som e-bok.
Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Vill du lägga in en bevakning på min senaste deckare Mord under Tjörn Runt kan du göra det på

5 kommentarer:

Mia sa...

Jo, haha, han är en man av folket.
Har själv stött på honom en gång i tiden - fick i uppgift att fixa en fest för honom men jag avböjde... (kan nämna att han var i Göteborg utan sin fru)

Ramona Fransson sa...

Hej Mia,

Aha, så han ville partaja med grabbarna...

Mia sa...

Ja, han var här och invigde det maritima muséet. Kom hit med ett gäng örlogskaptener via Göta kanal. Krigsbåtar är uppenbarligen ett av hans största intressen - han bodde på "Småland" under sitt besök här.

Blondies blogg sa...

Hej Vännen!
Fasiken, både Du hade ju chansen! Men nu lär vi ju aldrig mer få en möjligthet att partaja med kungen.
Tänk så många möjligheter vi missat i våra liv. Men en del ska man nog vara glad över att ha gått miste om.
Tänk bara på vilken uppståndelse det blev över Jonas och hans norska snedsprång...
Men å andra sidan var ju inte skvallerpressen lika skoningslös på "vår" tid som den är i dag.
Ha en trevlig Valborg!
Puss till Dig och Thommy!
Birgitta

Mia sa...

Tror nog att det tillfället hade gett en dålig smak i munnen efteråt istället. Men träffade en trevlig sjöingenjör/örlagskapten som jag träffade några gånger efteråt. Han bodde ju i Stockholm så med tiden rann det ut i sanden...