Senaste teve-intervjun 2015

fredag 30 april 2010

Tusentals fattiga och utnyttjade marockaner befinner sig i Spanien


I Spanien är arbetslösheten uppe i 20 procent, framförallt på grund av byggkraschen.

Vi befann oss i Spanien under fem månader, november 2001 till maj 2002, samtidigt som utvalda länder inom EU gick över till euron.

Aldrig hade jag någonsin sett så mycket byggkranar. I Torreveja och Cumbre del Sol där vi höll till var det hysteriskt. De som slet på dessa byggen mer eller mindre dygnet runt, bodde i de halvfärdiga husen med fru och barn var till 90 procent marockaner.

Det var skamligt att se hur de utnyttjades. Skyddskläder var inte aktuellt överhuvudtaget. Stora kända spanska byggherrars girighet och likgiltighet inför andra människors behov var skrämmande att se.

Jag undrade hela tiden varför inte den svenska byggfackföreningen inte protesterade. Men å andra sidan gjorde inte ens spanjorerna en antydan om missförhållanden, de verkar inte ha ett program som heter Uppdrag granskning i sin statstelevison.

På grund av att byggbubblan sprack i tusen bitar sitter tusentals marockaner utan rättigheter fast i Spanien. Det kan bli en krutdurk! Att dessa marockaner ska återvända till Marocko är nog inte troligt, med tanke på den fattigdom som råder där. Marocko är ett land som till ytan är ungefär lika stort som Sverige , men vi har bara dryga 9 miljoner invånare och i Marocko finns drygt 33 miljoner marockaner!

Grekland står vid ruinens brant och länder som följer efter i samma fotspår är Irland, Portugal och Spanien. Vilka fler kommer stå med mössan i hand och knacka på IMF valutfondens dörr?

Hur detta kommer att påverka Sverige? Ja, vi är inte en öde ö, som författaren Johan Norberg verkar tro, utan en del av världen och är beroende av allt omkring oss. Politik är trist men jävligt viktigt!

Ha en härlig Valborg!

P.s Inom kort kommer anomaR förlag att introducera en Webshop, där du kan köpa böckerna direkt.D.s

Ramona

Här kan du köpa Glenn Forrestgates självbiografi "När mardrömmen blev sann". Eller också gå in på bokhandel nära dig. Här kan du köpa/låna boken som e-bok.
Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Vill du lägga in en bevakning på min senaste deckare Mord under Tjörn Runt kan du göra det på

2 kommentarer:

Blondies blogg sa...

Bara en godnattkram och Grattis till att anomaR snart får en webbshop! Du är sannerligen en riktig entreprenör.

Men ibland skulle jag önska att Du också hann med att vara politiker! Men Du har ju förmågan att sprida Dina politiska brasklappar på Din blogg.

Och vi kanske alla ska vara tacksamma för att Du inte är knuten till något politiskt parti. Då skulle förmodligen partikamraterna göra allt vad som stod i deras makt för att tysta Dig.

Nu tror jag ju inte att det är speciellt lätt att kväsa Dina åsikter - och tack och lov för det!
Godnattkram!
Birgitta

Ramona Fransson sa...

Hej Birgitta,

Du har så rätt, det var exakt vad de försökte, tysta mig! Och jag gillar inte vare sig koppel eller piskor!

Mitt ordflöde är känslor och utan känslor kan jag inte fungera. Därför är jag fri och politiskt obunden. På det sättet kan jag risa och rosa, utan att tänka på vilken färg som bäst passar till toapapper!