Senaste teve-intervjun 2015

fredag 5 november 2010

Livsupplevelser!

Detta är ett av mina favoritdjur! Jag har alltid kallat dem männen i frack och på sätt och vis är det rätt, fast det visste jag inte när jag tänkte så.

Pingviner är annorlunda på mer än ett sätt. Hannarna ruvar äggen och honorna jagar käket. Hannarna tar hand om sin telning, och morsan kan plaska i vattnet. Häftigt djur ur många synvinklar.

I Slottsskogen, en vidunderligt vacker park i Göteborg, finns en mängd djur. Jag växte upp i Högsbo som ligger på gångavstånd från Slottsskogen och var i parken så gott som varje dag. Oftast var jag och besökte sälarna och pingvinerna. Jag kunde stå i timmar och beundra sötnosarna. Varenda göteborgare vet också att varje dag matas sälarna klockan 14.00 och pingvinerna 14.30!

Allt eftersom åren har gått, har också antalet djurarter i Slottsskogens minskat. En del på grund av ekonomiska skäl, som höga värmekostnader, men andra på grund av att "ungjävlar" utan föräldrauppfostran pinat ihjäl djur och därmed gjort det omöjligt att tillåta vissa av djuren att vara kvar. Krakarna har ju ingen bevakning och varit sitting ducks för dessa missfoster.

Jag hoppas att varenda göteborgare slåss för  parkens överlevnad som är unik i sitt slag! Jag skulle vilja att Göteborgs Stad startade en evighetslång insamling för parkens djur och dess överlevnad. Där skulle jag gärna lägga en slant varje år! Nordens Ark gör denna insamling varje år och att avvara en slant varje år för djurens väl och ve är en hjärtesak för mig.

Har du vägarna förbi till Göteborg ska du definitvit besöka Slottsskogen, oavsett årstid är parken en vidunderlig livsupplevelse att ta med sig hem och stoppa under kudden.

Ramona

Nedan hittar du mina ljudböcker. Inte klokt hur många det är som säljer ljudböcker och då har jag bara med en bråkdel av alla näthandlare av ljudböcker. Hade jag ingen aning om!

Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris

Bokus

Bokia

Muntligt 

Load2hear.

Mobook

Inga kommentarer: