Senaste teve-intervjun 2015

onsdag 2 november 2011

Gina Dirawi, tyck synd om mig jag är muslimtjej?

Detta är en ung flicka från Palestina som ska vara en av programledarna för Melodisfestivalen. Så underbart politiskt korrekt av SVT. Grattis!

Varför ska denna unga kvinna vara en av programledarna? Är hon känd? Ja, på youtube av en halv miljard mulismer, möjligen... men enligt en artikel på Newsmill är hon inte särskilt hemma i historieböckerna. Det är i och för sig förlåtligt med tanke på hennes ålder. Jag sa ofattbart mycket korkat när jag var nitton-tjugo år. Skillnaden är bara att då satt inte dumheterna kvar som etsningar i taket.

Ett program som Melodifestivalen är till för alla eller ska åtminstone vara det. Public Service ser till sin uppgift. I dag finns det cirka 400 000 muslimer i Sverige, inte alla är troende. Ungefär som med de svenskar som är skivna i svenska kyrkan, men inte nöter bänkarna på söndagens gudstjänst. Därför ser det bra ut i statistiken om en ung flicka, med muslimsk bakgrund, säger hej till tittarna i SVT:s ruta.

Jag hade inte protesterat alls, om jag inte läst artikeln på Newsmill och läst vad denna flicka skriver i offentlighetens ljus. Om detta har jag inte hört eller läst om i någon rikstäckande tidning. Eftersom jag är en av dem som har en fot i cyberspace och en på gammelmedias villkor får jag dubbel info och bättre, som jag ser det.

Vad är det Gina har för sig? Jo, hon anklagar Israel för att driva samma politik som Hitler. Kan man ursäkta hennes magplask? Tja, åldern är hennes räddning, tycker jag. Men att belöna okunskap med ett av Sveriges finaste jobb inom media verkar underligt. Men å andra sidan säger det en del om de som castat henne för jobbet.



Ramona







"När mardrömmen blev sann" av Glenn Forrestgate på Adlibris

"Grattis, du ska bli pappa" Adlibris Bokus CDON (planering pågår inför andra upplagan, första börjar ta slut! Kallas succé!)

Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet och också Mord under Tjörn Runt, finns nu som ljudböcker och i samtliga är jag uppläsare. (Gillar du inte göteborsk dialekt ska du inte lyssna!)

Alla böckerna finns också som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.
Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt
Load2hear.
Mobook
Storytel&   

4 kommentarer:

Ritter sa...

Hej, lite efter men. Hon jämnar för inte Israel och Hitlers politik. Bara tillväga gångs sätt. Läs på vad som började i Palestina 1947 och verkligen tog fart 1948. Även kallat Nakba. Då får du se vad folkmord, förtryck och fascism är.

Israel är zionister och det är av många jämnfört med nazismen och är fascism.

Ja är varken utlänning, muslim eller palestinier. Men jag är på läst och är inte lurade av zionisternas lögner.

Ramona Fransson sa...

Bäste Ritter!

Historien brukar skrivas av vinnarna, om man nu kan tycka att det finns vinnare i ett krig. Det tycker inte jag!

Men kom inte och säg att den israeliska regeringen beter sig som Hitler för då är du väldigt mycket ute och reser. I Israel bor en mängd nationaliteter och är de israeliska medborgare har alla samma rättigheter och skyldigheter oavsett härkomst. Så ser det inte ut runt om i mellanösterns övriga diktatoriska länder, där alla är som galna i makt och inte ens kan stava till jämlikhet mellan könen, fri sexualitet eller demokrati.

I Israel blir inte homsexuella mördade bara för att de älskar sitt eget kön, bara för att nämna ett exempel!

I Israel går de efter lagböcker inte Tora rullarna. Det är vad jag kallar förnuft!

Emelie sa...

När Gina fick förfrågan om att leda Melodifestivalen var hon redan välkänd, både genom sin blogg och genom sin webbtv-show på svtplay. Hon fick förfrågan eftersom hon har ett helt eget sätt som uppskattas av många. Alltså inte bara av en massa muslimer som du (fördomsfullt?) uttrycker det. MEN, jag kan dock ha lite överseende med dina grundlösa uttalanden, med tanke på din ålder menar jag.

Ramona Fransson sa...

Hej Emelie!

Jag vet att Gina fick jobbet för att hon är uppskattad och blev känd via webb teven och sin blogg, och det är just på grund av sitt kändiskap som hon också skrev urbota korkat på sin blogg. Sedermera ångrade Gina sig och det är helt okej med mig. Som jag skrev så sa jag också mycket obetänksamma saker i min ungdom, men då fanns inte bloggar som spred budskapet och lät det sitta kvar i cyberspace.

Och jag har också överseende med din sista mening :)