Senaste teve-intervjun 2015

söndag 13 augusti 2017

Orsaken till varför jag valde sexbrottsroteln till Leah Quillers arbetsplats.

Under tiden som jag skrev på Förbjuden frihet, den elfte och sista verklighetsbaserade deckaren med spaningschef Greger Thulin i huvudrollen, hade jag blivit vän med Jonny Mattiasson, som tidigare varit inköpschef för bokhandelskedjan Bokus.

Han undrade om jag inte hade funderat på att skriva något helt annat än just Greger Thulin-böckerna. Och det hade jag men kunde inte riktigt bestämma mig för vad jag ville skriva.

Det finns en, bland många, händelser som har gjort mig vansinnigt upprörd och den här utspelade sig i Köln på nyårsnatten mellan 2015-2016, och benämns som Taharrush, vilket betyder att män omringar en eller flera flickor/kvinnor och en eller flera män utför sexuella handlingar på kvinnan/kvinnorna. En som hamnade i en Taharrush-ring var journalist på CBS, Lara Logan, och hon blev grovt våldtagen under fyrtio minuter innan hon fick hjälp. Det hela utspelade sig under den så kallade arabiska våren på Tahir torget i Egypten.

Och efter Köln, som det inte heller rapporterades om direkt, kom Stockholm i fokus där det hände samma sak. Återigen skulle detta fenomen tystas ner. Som tur var finns Nyheter Idag och de hade fått nys om det här. Artikeln, som är en sammanfattning om hur svensk media försökte mörka sanningen, finns här och har i skrivande stund lästs av 28 196 personer.

Allt eftersom dagar och månader har svept förbi har antalet våldtäkter av de mest skilda slag ökat lavinartat. En del så kallade myndigheter och experter vill gärna hävda att det är anmälningsbenägenheten som har ökat, medan andra påstår att det är en rejäl ökning och att det till och med är ett flertal flickor/kvinnor och även pojkar som inte anmäler, eftersom de inte orkar att bli förnedrade i domstolen ännu gång.

Det var då Leah Quiller föddes i min fantasi och när det gäller de våldtäktsfall som hon sätts att utreda så har de flesta fall inträffat i Sverige, men inte i Göteborg eller på Österlen. Och hur kunde jag få reda på äkta fall? Jo, det finns en sida på nätet som heter: kriminellt.com   "Du förstörde ett liv, och nu förstör vi ditt".

En del vill säkert hävda att det är förjävligt att hänga ut dömda sexbrottslingar, medan andra, mig själv inkluderat, tycker att det är alldeles utmärkt. För lägg väl märke till att de är dömda! Visst, det händer att oskyldiga döms, men i de flesta fall är de som döms skyldiga. Och jag avskyr pedofiler, sexbrottslingar och våldtäktsmän å de grövsta, och anser inte att de ska ha en andra chans. Den enda som ska ha en chans till är offret, som oftast är traumatiserat och har en väldigt lång väg tillbaka.
Det finns också de offer som aldrig lyckas utan tar sina liv i förtvivlan, men om dessa läser vi sällan något om ens alls.

Jag har också haft långa och många samtal med personer som arbetar inom rättsväsendet, som har berättat om flera bisarra händelser och rättsfall där målen handlat om sexbrott.

Och dessutom har alltid deckare, kriminalgåtor och thriller varit min favoritläsning i alla år, därför skriver jag om sexbrottsroteln i Göteborg, som inte heller finns men borde ha funnits. Men det finns en i Halland. Barn och sexbrottsrotel.


Första delen av "Kriminalkommissarie Leah Quiller skipar rättvisa två gånger, Begynnelsen" släpps den 26 oktober 2017, den andra delen, Gärningen, i mars och den sista och tredje delen, Uppgörelsen, i augusti 2018, men för de som förbokat och redan fått första delen, kommer också få möjligheten att boka andra och tredje delen i förväg.


Boken finns i danskt band, e-bok och Mp3 nedladdningsbar fil, uppläsare är Gunilla Leining.
Och ljudboken släpps naturligtvis också på Storytel och alla andra med samma abonnemangstjänst, och på ett bibliotek nära dig.


Ramona






 





Inga kommentarer: