Senaste teve-intervjun 2015

måndag 3 maj 2021

Veckan som gått! Nummer 17 2021

 

Blomsterträd på Marklandsgatans spårvagns-och busshållplats
Hej på er allihop! Ni verkar också bli fler och fler som läser min blogg. Roligt! Tack för det!
Nu tycker jag nog att jag kan säga att våren har kommit till Göteborg, om än kylslagen. Men, men ... vi får hoppas att temperaturen går upp många grader.  


Jag fyller på med fler foton av ovannämnda plats. De är så vackra och blommar tyvärr alldeles för kort tid.







Ett foto till ... jag älskar verkligen den här tiden på året. Den visar att vi lever och att allt som varit dött blir fött på nytt. Ni vet den visan som vi sjöng på skolavslutningar. " Den blomstertid nu kommer"

Underbar sång!

Sedan har vi ytterligare en vacker plats, Järntorget. Men den är inte vacker året om. Utan bara nu! Den var vacker en gång i tiden. Nu är den mest sunkig.




Ytterligare ett foto från Järntorget men i motsatt riktning från det ovanför. Ja det är ljuvligt att stå under träden i blomningstiden.






















Sedan är jag tokig i att ta närbilder på blommorna, så man kan se hur enormt vackra de är.








Det var också dags för förtalsmålet i hovrätten den 29 april, och mitt ombud, Ola Bengtsson, hade av hovrätten fått godkänt att kalla in Joakim Lamotte som vittne. Detta eftersom dels är det Joakim som skrivit artikeln om Tomas Åberg och dels för att jag anser att det är rätt och riktigt och försvarligt att dela den artikeln på Facebook. Men strax efter att förhandlingarna startat kom Tomas Åbergs ombud med en invändning om att tillåta Joakim att vittna.
Han åberopade någon professor som skrivit en bok i ämnet förtalsmål eller något liknande.

Detta fick de tre juristdomarna att ajournera förhandlingarna i en timma och återkomma med att godkänna Tomas Åbergs ombuds önskan. Vi andra satt som fågelholkar.
Mig veterligen skall invändningar mot vittne eller bevis vara inlämnat ett visst datum och därefter skall hovrätten avslå nya inslag. Men så blev det inte i detta fall.

Nu ska i och för sig Tomas Åberg och Joakim Lamotte mötas i tingsrätten någon gång i september. De möttes den 21 april men då åberopade Tomas Åbergs ombud samma sak som i hovrätten och efter några timmar valde tingsrätten att ajournera och att rättegången skulle skjutas upp.

Nu kan man om man vill begära att få delar av den bevisning som Joakim Lamottes ombud skickat in till tingsrätten. Det kommer att komma mer, men om man redan nu vill ta del av den går det att begära ut den på Göteborgs tingsrätt.
 
Det är allmän handling och har beteckningen B 6068-20, Aktbilaga 29. Jag har beställt den.  

Dessutom tror jag att det vore en bra idé att visa rättegångar i svensk tv. Många har noll koll på hur en rättegång går till i Sverige. Den är ljusår från hur det ser ut i amerikanska domstolar. När det kommer till förtalsmål,till skillnad från brottmål, spelar sanningen ingen roll. Har du pekat ut en person som pedofil och även om han/hon är dömd för pedofilbrott så spelar det ingen roll, du kan bli ålagd att betala skadestånd likväl. 

Medan det i brottmål måste sanningen fram. Var är bevisen för att den eller den har begått brottet? Vad gäller mitt mål kommer det en dom den 20 maj klockan 11.00.

Här protokollet från hovrätten där Joakim Lamotte godkänns som vittne.
Jag lägger också ut en Twitter från Lennart Wallger som brukar sammanställa hur en "vanlig" vecka ser ut i Sverige nuförtiden vad gäller brottslighet. Den här var från förra veckan, nummer 16. Ingen glädjeläsning precis. Och det kunde jag också se när vi var i hovrätten när de som ska in i salarna är bojade till händer och fötter och går mellan två vakter från häktet. 
Det nya spännande Sverige!









Sedan är det ett stort demokratiproblem på Twitter. En hel del ministrar blockar personer enbart för att de inte tål kritik mot sina uttalanden eller politiken. Här är Märta Stenevi som blockade mig.

Hennes uttalande var följande i en podd där Anders Lindberg, Aftonbladet, intervjuade Märta Stenevi.
"Ska utlandsfödda kvinnor få makt ja då kommer vita inrikesfödda kvinnor att också behöva flytta på sig." 

Ett fullständigt idiotiskt uttalande. Till att börja med finns det inte ex antal maktpositioner och sedan är de slut. Men i alla fall, så skrev jag att: Då kan väl du börja med att flytta dig som språkrör för Mp och ge en utlandsfödd kvinna din plats. Nej, just det! Inte poppis alls. Block! Urdåligt beteende. Men Märta Stenevi är i gott sällskap. Nästan alla på den rödgröna kanten blockar de som är höger, medan vi som är höger inte blockar om det inte är så att personen skriver en massa flams och flummiga inlägg som jag inte orkar se i mitt flöde. Och de som blockar åsikter från höger är faktiskt ministrar. Säger allt faktiskt!
 
Kan inte motstå att lägga ut ett foto på vitsippor. Just i dagarna har dessa vackra men kortlivade blommor svämmat över i skogsgläntorna. De ligger likt vitgröna mattor mellan träden och ja, jag älskar det också!


 


































Jag avslutar den här veckan, nummer 17, med en dramatisk kvällshimmel. Har aldrig sett något liknande och blev fascinerad av hur molnen formade sig.


Nu är vi inne i maj månad och jag hoppas verkligen att denna månad ska ha med sig både glädje och varmare väder så att människor kan mötas utomhus och njuta av den rikliga faunan av blommor och också se den spirande skira grönska som naturen bjuder på.

Önskar alla en riktigt fin start på vecka 18 och att ni har det gott därute! Var rädda om varandra! Pandemin är dessvärre inte över än.

Ramona




2 kommentarer:

Ulli sa...

Tack . ❤️ Underbar läsning och så många vackra bilder och jag håller med dig om Järntorget nu är det vackert när det blommar men sedan är det var blä. Ang TÅ så är det bara ruskigt att han får fortsätta som han gör. Varför vill inte Joakims motståndare få inblick i hur sjukt detta land är . Men alltid så med de röda om man blundar för verkligheten då finns det inte...
Ja MP och C vilka förskräckliga räpor . Om man tyckte Isabella Lövin vad dum så är den nya donnan för MP dumdum 🤮 hon är vidrig och har ingen hyfs . Så fegt att blocka istället för att bemöta och acceptera andras åsikt. Ja hjälpe mig om hon och centers lilla rödluva kommer att regera !!!!!
Nåväl våren är härlig och så mycket fint att titta på och fota .
Många kramar och tack för härlig ”vecka 17”❤️❤️❤️🙏😘❤️❤️❤️

Ramona Fransson sa...

Tack själv kära Ulli!

Så roligt att du tycker om det jag skriver.
Ja Mp är en katastrof för Sverige.
Visst är våren härlig! Och på måndag blir det 19+!

Många kramar tillbaka! 😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️