Senaste teve-intervjun 2015

måndag 10 maj 2021

Veckan som gått! Nummer 18 2021

Hej!
Ja, så var vecka 18 lagd till handlingarna. Vädret var inte kul alls. Bjöd inte på sol och värme, utan regn, iskalla vindar och blommorna vägrade att poppa upp. Men det hände så mycket annat som vi också kunnat vara utan. Se nedan:

Och lägg märke till att detta bara är EN ENDA VECKA!

Vi har liksom 52 veckor per år.







Vi fick oss i alla fall en promenad på lördagen då det inte regnade, och som tur är har vi en bänk utanför huset där Thommy kan vila sig. Hans rygg är inte bra men framförallt fötterna är kass. Men han kämpar på.
Alla kanske inte känner till det men de har en del roliga grejer på Facebook. Som det här exemplet. Hurdan är du på utsidan och vem är du på insidan?
Jag är alltså ett lejon på utsidan, men en snäll liten valp på insidan.
Fan tro´t!  

Äntligen börjar träden blomma och det här fotot tog jag i lördags på promenaden. Visst är träden som blommar alldeles ljuvliga att se.

Kan inte låta bli att lägga ut den här nidbilden av Löfven. Minns ni när Jimmie Åkesson inför valet 2018 tog upp att antalet gruppvåldtäkter hade ökat katastrofalt och Löfven helt plötsligt började prata om kvinnors rätt till heltidsjobb och att SD var emot kollektivavtal, vilket resulterade i ett gapflabb från publiken?

 

 


Vad står det egentligen i SFI böcker? Alltså "svenska för invandrare". Jag trodde inte mina ögon när jag läste texten. Ska bli intressant att höra vad du tycker.

















Gillar du läsk? Godis? Då kommer dessa produkter snart få sockerskatt om regeringen får bestämma. Hm, varför inte lägga massor med skatt på chips? Dressingar? Korvbröd? Hamburgerbröd? Kanske kommer ...

Mer av ljuvliga blommor. Kan man få tillräckligt av det? 

Nej, inte om du frågar mig!
 







Därför kommer ett foto till.

Och så ett till ...
Varför ett foto av vår vovve som somnade in i oktober 2016?

Jo, dels för att jag saknar henne men dels också för att påminna mig själv om hur mycket jobb det är att ha ansvaret för en stor schäferhund. Men minnena är mysiga att ha kvar på bild. 



Ja, du läser rätt! Det gjordes 4323 anmälningar om sexualbrott 2020. Det betyder drygt 11 om dagen. Att inte alla anmäls är också självklart, men alla anmälningar är kanske inte sanna. Folk ljuger. Det vet vi. Tyvärr!

Jag har också beställt en ny bok. "Tills alla dör" av Diamant Salihu. Ska vara en mycket stark bok som handlar om de olika gängen i Sverige som skjuter ihjäl varandra av idiotiska orsaker.  
































Joakim Lamotte fick ett glädjande besked från hovrätten i Göteborg. Joakim har rätt att bli tilldelad en offentlig försvarare och beslutet kan inte överklagas.
Detta i målet mot Tomas Åberg. Joakim valde den advokat som redan gjort ett bra jobb i tingsrätten, han heter Lars Salkola.

Jo, jag kan inte låta bli att nämna skandalen kring PISA-resultatet från 2018. Vad har egentligen socialdemokraterna mot att vissa elever alltid kommer att mer begåvade än andra? Varför vill de att alla ska tvingas ner på samma urusla nivå?

Alla människor får till exempel inte ett Nobelpris. Jag minns min egen skolgång på Kungsladugårdsskolan i Göteborg. Vi gick i nionde klass. Det fanns tydligen inte tillräckligt med mattelärare därför sattes vi i aulan på mattelektionerna, som var lärarlösa. Där fick vi en liten bandspelare, hörlurar och en mattebok med facit längst bak. Det kallades "elementlära", tror jag. Värdelöst var det i vilket fall som helst.

Men bland mina klasskamrater fanns som det brukade ett geni. Kaj-Ove, tror jag han hette. Han gick vidare till Chalmers och handplockades till ett företag i USA innan han ens fått sin examen.
I USA och många fler länder har det alltid funnit skolor FOR SPECIELL GIFTED CHILDREN, och utbildningen kostar inte föräldrarna ett enda öre.

Personligen har jag aldrig begripit varför det är okej att vara bäst i att åka skidor, men inte i matematik, kemi, svenska eller annat ämne.

Vill du avnjuta ett roligt och lärande inlägg om just PISA-skandalen ska du titta på det här med Henrik Jönsson på YouTube
SKOLKRISEN

Lite mer av minnen. Här var det boksignering i Kungälv i maj 2016.








Ytterligare en signering 2016 i maj. Den här gången i Stenungsund. Med mig på bild är Annicka Hallengren och Maud Rydberg fd Bjuvefors.











En sista nostalgisk signering. Den här gången från Böcker & Blad i Uddevalla i maj månad 2016.

 Det har ju av naturliga skäl inte blivit en enda vare sig 2020 eller kommer bli 2021.
Pandemin ...

Tack vare den regniga veckan fick jag möjlighet att skriva på den femte delen av HW & Akkila, som jag gett titeln:
Den ultimata hämnden.

Ska bli intressant hur den kommer tas emot. 




Jag avslutar vecka 18 med härliga minnen från Slottsskogen, Villa Belparc och mina träffar med Gunilla Ahl, som varit kontinuerliga genom åren, men som pandemin satte stopp för. Men snart så ...
Här sitter Gunilla och jag på Villa Belparc och det var den 14 juni 2017. Vädret var härligt! Hoppas att det blir en fin sommar 2021, så vi kan träffas snart igen och även alla andra vänner man har saknat under den här förbannade pandemin.

Här en bild från dammen som ligger bredvid Villa Belparc och det var samma datum som ovan.







Nu önskar jag er alla en underbar start på vecka 19 och fortsätt vara rädda om varandra så att vi alla som längtar efter våra vänner kommer att träffa dem igen.

Ps. På söndagen regnade det fram till klockan 14.00 och sedan blev det uppehåll och varmt. Klockan 16.10 var det 16 +. Ds.

Ramona







1 kommentar:

Ulli sa...

Tack för en härlig läsning ( och bra att det sätts på pränt dessa brott och elände ) ja vackra blommor och härliga minnen . Thommy som är så duktig och kämpar heja dig Thommy. Ja förstår ju att ni saknar Lina men förstår ju så väl så mycket jobb det var , men de vackra minnena får man ha kvar . Ja dessa underbara träffar vi haft och snart ska det bli av igen , vi har snart fått spruta nr 2 och då jäklar i min lilla låda får coronan hoppa undan. För då blir det träff och mycket prat 😄😄.
( när det gäller SFI så är det ju inte klokt detta , rena rama hjärntvätten nej Löfven nu är det dax du drar i väg med din smutsiga byk!!! Fattar inte hur folk kan rösta på en sådan nolla !!
Heja Joakim Lamotte måtte rättvisan och sanningen segra till slut .
Tack finaste Ramona och många pussar och kramar och vi ses snart ❤️😘😘😘😘❤️❤️❤️❤️😘😘😘😘❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️