Senaste teve-intervjun 2015

fredag 17 april 2009

Tack ska du ha! Äh, vänta lite, jag vill ha betalt!

Tack ska du ha, ha varit användarnas motto på The Pirate Bay. Ungdomarna, det är flest ungdomar, kanske tycker att gott ska vara gratis, vilket jag också tycker, men skillnaden är att jag tycker inte att det är gott om den jag tagit det ifrån inte ville lämna ifrån sig det av fri vilja.


Vi kan inte ha ett Robin Hood samhälle, där vi anser att bara för att vissa kändisar, Madonna, Ulf Lundell, med flera som har gott om stålar, ska vi kunna ta deras material och lägga ut det till alla som säger; Tack ska du ha!

Ingen av dessa fildelare kan bo gratis, äta gratis, få tandvård gratis, gå i skolan gratis, det är faktiskt någon som betalar. Dessa "Någon" är alla som har företag med anställda och dessa får löner och dessa betalar skatt , som går till ovanstående samhällsinsatser.


Peter Sunde ansåg sig driva en hobbyverksamhet med sidan The Pirat Bay, men reklampengarna som kom in via hemsidan skattade inte för. De stoppades rakt ner i fickan.

Jag har också blivit erbjuden att ha reklam på min bloggsida, har väl att göra med att man har en jädrans massa läsare, men jag har avstått. Men i mitt förlag betalar jag skatt och moms och dessutom har jag inte ens haft råd eller möjlighet att skapa ljudböcker, men när jag gör det kommer jag att ta en summa av c:a 50:- för varje nedladdning av boken och hälften av pengarna lämnar jag till välgörande ändamål som BRIS för att nämna ett exempel.

Jag tycker att de som vill skänka sina intalade böcker, musik eller filmer till fildelarna ska naturligtvis göra det och det materialet får spridas hur som helst. Men om det inte är frivilligt utan att någon annan tar ens film, musik, ljudbok eller annat olovligen då ska det jävlar i mig inte vara gratis!


Som sagt, ingen kan leva på tack ska du ha! Hyran, telefonen, maten, sjukvården, skolan m.m. kostar pengar, svårare än så är det inte! Jag är säkert inte poppis i vissa kretsar för detta uttalandet men jag står för vad jag tror på och det är att jag vill inte ha anarki på nätet, för helt uppenbart klarar inte alla människor av att ta det ansvar man förväntar sig att de ska ta.

Därför måste det finnas lagar som reglerar det omtämjda inom oss. Att det drabbar alla, är precis som det brukar vara.



Om du är intresserad av att veta mer om mina böcker finns de numera i pocket från 39:- Alla titlar utom den senaste Lyckohjulet, som är inbunden. Besök din fysiska boklåda där du bor eller din näthandlare:

Adlibris

Bokus

Bokia.s

CDON

Kulturbutiken


P.s Skriv på för Elisabeth Hermons upprättelse i Expressen, länken ligger kvar till söndag.D.s

2 kommentarer:

Tabitha sa...

Det finns knappt någon bättre reklam för fildelning än du.

Spelar ingen roll vad ni/ du gör för utvecklingen går framåt, you cant fight it. Ett tips är också att du inte använder dig av "ska du stjäla mat i en affär också?"-argumentet. Ingen går på det och det går inte att applicera på fildelningsfrågan. Det låter bara sjukt fjantigt.

Sedan är det lustigt att du antar att alla fildelare själva inte betalar skatt, eftersom du påpekar att de får gratis boende, gratis mat, gratis tandvård med mera. Jag känner inte en person som inte laddar ner och jag är i övre 20årsåldern.

Blir lite sugen på att ladda ner din bok nu, inte för att jag vill läsa den utan bara för att du inte kan inse att saker och ting förändras. Försök påverka förändringen istället.

Förr var man rädd när tryckpressen kom och menade på att nu när "alla" kunde trcka böcker så skulle folk sluta skriva. Försök hitta en person som är emot tryckpressen idag.

Man var rädd för när kasettbandet kom och man kunde spela in från radion, men sådana typer av "problem" har man löst idag.

Det gick ett ramaskri från livebanden när DJfunktionen kom till discoteken och livebanden blev av med sina jobb. Men du förstår Ramona att vi kan inte gå i gamla hjulspår utan utvecklas ständigt.

Ramona Fransson sa...

Hej Tabitha,
Jag antog inte att fildelare inte betalar skatt, jag undrade om man som fildelare tror att det går att leva på "tack ska du ha".

Ja, det ska bli intressant att se vad som kommer att förändra för nästa och nästa och nästa generation, och vad de kommer att gnälla över, som de inte vill ha.

Jag har inget emot fildelning, men jag vill att den som producerar musiken, filmen, ljudboken skall ha betalt! Den som väljer att SKÄNKA BORT sina verk, såsom musik, med mera, fine, inte gör det mig något att deras produkter fildelas eftersom de valt det själva!

Ha en skön helg !