Senaste teve-intervjun 2015

torsdag 11 juni 2009

Varför ljuga om våldtäkt? Lönsamt?



När jag började skriva deckare ansåg min käre och begåvade make att jag skulle kontakta polishuset i Göteborg för att använda mig av expertis.

Inte konstigt med tanke på att hans farbror, Elon Fransson var en av Stockholms mest framgångsrika kriminalkommissarier på 1940-talet.

Även Elons son, Stig-Åke Fransson var polis i Stockholm, numera pensionär.

Sagt och gjort jag ringde upp Sven Ahlbin, chef för länskriminalens utredningsrotel i Göteborg, berättade vad jag hade för önskningar och någon dag senare blev jag uppringd av Lasse Ohlin som numera är min polisfakta-manus granskare. Lasse är alltså inte min korrekturläsare!

Nu har vi känt varann i flera år och jag har tacksamt fått tagit del av hur polisen arbetar på våldsroteln i Göteborg. Vid ett tillfälle satt poliser och jag i en diskussion om antalet ökande våldtäkter i Sverige. Mitt inlägg var att det är ju otroligt att det går så många dårar till karlar lösa. I min tankevärld fanns inte att "kvinnor ljuger om att de blivit våldtagna" jag menar vem skulle komma på att ljuga om en så fruktansvärd upplevelse och i så fall varför?

Då fick jag för första gången veta att försäkringsbolagen i Sverige erlägger beloppet från 75 000 - 100 000 enbart om våldtäkten är polisanmäld och utredning inledd. Inte bevisad!

Häromdagen hörde jag att i Sverige har våldtäkterna ökat lavinartat i jämförelse med andra nordiska länder. Så nu undrar jag vilken journalist skulle våga gräva i detta? Ta fram fakta om vilka våldtäkter där det verkligen finns bevis om en våldtäktsman, våldtäkter utan funnen gärningsman och slå samman dessa fakta till en tabell för att publicera detta?

För risken är gigantiskt stor att samtliga tok-feminister verbalt skulle halshugga den journalisten med omedelbar verkan. För i tok-feministernas värld finns ingen falsk tillvitelse

Detta trots att de som minns Robinson-Robban vet att en del gör vad som helst för pengar och uppmärksamhet och detta inkluderar att fejka våldtäkt.

Inte nog med att dessa lögnerskor skapar ett löjesskimmer över sina oförlåtligt drabbade systrar som inte blir trodda utan de kan också utan att blinka sätta in en oskyldig man i fängelse i vissa fall bara genom att peka: Han var det!

När ska rättsväsendet börja behandla könen lika? För det är väl jämställdhet vi alla strävar efter? Eller?

Ytterligare en länk att läsa om ämnet:Här


Låna gärna mina böcker på ditt bibliotek. Samtliga finns också som talbok för dig som är synskadad!

Bokhandlare eller på nätet:

Deckarna Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn och självbiografin Älskling, vi blir... finns nu i pocket. Den senaste deckaren Lyckohjulet. Samtliga böcker utspelar sig i Göteborg och Bohuslän.

Adlibris

Bokus

Bokia.se

CDON


Ha de gott och håll hårt i sanningen!
Ramona

9 kommentarer:

Wagner sa...

"För risken är gigantiskt stor att samtliga tok-feminister verbalt skulle halshugga den journalisten med omedelbar verkan. För i tok-feministernas värld finns ingen falsk tillvitelse"

För att inte tala om hur det skulle gå för det försäkringsbolag som börjar ifrågasätta..

Men detta är med all säkerhet ett stort problem som bolagen tampas med. Dom vet bara inte hur dom ska hantera det glödande kolet utan att riskera badwill.

Ramona Fransson sa...

Hej Wagner

Nej det är uppenbart att detta är ett stort problem men desto mer anledning att lösa det!

Joachim sa...

Oj jössös vilket coolt inlägg du har vågat dig på!!!
Jag är imponerad :)

Ramona Fransson sa...

Hej Jochim,

eftersom våra riksjournalister inte vågar måste någon annan våga!

Om vi verkligen vill ha, inte bara ordet jämlikhet utan verklig sådan måste vi också fullt allvar ta itu med hur olika män och kvinnor behandlas inför lagen!

Helena Palena sa...

Aha - vad det där skon klämde! Man kan alltså tjäna pengar på att fejka. Hur skulle man annars komma på en sån grej så allvarligt som det är? Herregud!

Ramona Fransson sa...

Hej Helena

Ja, det var det inte jag heller begrep förrän pengarna kom in i bilden.

Jag skulle faktiskt vilja ge de kvinnor och även män som ljuger om våldtäkt långa fängelsestraff och höga böter.

När kvinnor och män blir våldtagan på riktigt måste det kännas som en ny kränkning när man inte blir trodd, men det är precis på grund av de lögnaktiga människorna som ALLA drabbas. Det är ÅT HELVETE!

Ha en gottego helg!
Kram
Ramona

Anonym sa...

Tack Ramona Fransson för att du skriver om detta.
Min fästman blev dömd mot sitt nekande till 3,5 års fängelse,han blev dömd enbart på dotterns berättelse ,alltså helt utan bevis,och det finns mycket i hela den här historien som åklagaren inte förde fram,som gör att jag verkligen tror på min fästman.
180 000 kronor har dottern som är i övre tonåren fått i skadestånd.Men han tänker ta sig igenom detta,och hoppas på att sanningen kommer fram en dag.Ps. hans fd. som har villkorligt för misshandel (anmälningarna mot henne har kommit från barnens skolor) fick gå upp i rätten och vittna om det som dottern sagt till henne.Jag hoppas att det en dag går upp för allmännheten vad som ibland utspelas bakom de lykta dörrarna.Fästmön Ingalena.

Ramona Fransson sa...

Hej Inga-Lena

Ja, jag har fått en hel del e-post om olika fall som är fyllda av förtvivlade människor som inte upplevt att det vi kallar rättsamhälle fungerar. Övergrepp på pappor och män pågår dagligen i våra domstolar med outbildade domare och åklagare eller om de är fega, vilket är lika jävligt!

Men gud förbjude om någon inom media skulle våga ta upp detta, den personen kommer inte ha sitt jobbkvar dagen därpå!

Det kallas jämlikhet! Fy f-an!

Cygnus Ferreus sa...

Här har Ramona uppvisat ett bevis på att feminismen skapar otroligt mycket obehag för många utsatta personer. Massor med elände och misär är vad feminismen har på sitt samvete.

Inom kvinno-organisationerna måste det finnas många som är väl medvetna om dom tråkigheter som skapas av feministisk mass-hysteri. Likväl låtsas dom som att lögn om våldtäkt inte kan förekomma.

Feminismen är rakt igenom en ondskefull ideologi, som aldrig kommer att föra något gott med sig.

Alla som godtroget har gett sitt stöd åt feminismen bör känna skam över det.