Senaste teve-intervjun 2015

måndag 8 februari 2010

Hur nära är Swedbank en krasch?


Jag tror inte på långa vägar att världsekonomin är på väg att stabiliseras.

Varför inte?

För att alltför många länder står på ruinens brant. Ukraina är ett av de länder, gud vet hur många fler, där Swedbank har givit miljardlån.

Dubai har inte bara världens högsta byggnad utan också skulder i samma nivå. Vilka banker är inblandade i dessa lån? Bank of America? Baltikum är ytterligare ett land som drunknar i skulder. Island, Irland likaså.

Volvo skall förmodligen säljas till diktaturen Kina, där fackföreningar inte syns till. Vad händer med svenska anställda inom Volvo?

Saab har inte sett sista vändan heller, även om det påstås att det finns garantier för de fyra miljarder, som regeringen ( svenska befolkningen) ställer upp med. Vem har inte sett dokument stämplade med banksigill, notarius publicus och som i slutändan visat sig vara lika mycket värda som toalettpapper? Jo, det har jag och dokumenten var oerhört skickligt förfalskade!

Jag är normalt sett inte en pessimist, inte heller alltid optimist eller realist, snarare en realoptimesst, vilket är ett egen konstruerat ord för en blandning av alla tre.

Men jag tycker att det finns alldeles för många frågetecken vad det gäller världsekonomin och då naturligtvis också Sveriges, vi slipper som bekant inte undan en krasch, eftersom vi är beroende av att sälja varor till utlandet. Ska bli intressant att se vilka banker som härnäst åker rutschbana. Jag tror nämligen inte att sanningen om alla utlåningar har kommit fram!

Håll i er och om varandra

Ramona

E-böcker börjar bli poppis, kul, här på Elib.se kan du låna eller köpa mina e-böcker.





Nedan kan du klicka dig fram till näthandlares erbjudande av mina samtliga böcker:

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

2 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Nä Ramona int kraschar dom int.. dom får massor med pengar från oss varje månad och det har dom fått i mer än tjugo år... dom lever gott dom... det är därför de har lånat ut så mycket pengar... vi får väl se det som något som var istället för u-hjälp...

Och staten har aldrig råd att låta några banker krascha... så var det på 90-talet... det var därför vi blev så fattiga då... och nu igen då... på 2000-talet för staten går alltid in.

Du vet det är vi det staten alltså ;) Känner mig som rena Joakim von Anka ibland...ha det gott...

Ramona Fransson sa...

Hej Ann Helena,

Hahahahah...

Nä, det är väl sant, men någonstans ifrån ska pengarna tas, och undra när det ska bli ett färre antal politiker, med lägre arvoden?