Senaste teve-intervjun 2015

måndag 27 september 2021

Veckan som gått! Nummer 38 2021

Hej på er!
Jag börjar med en vacker höstbild. Inte för att träden hunnit bli så färggranna ännu och det tror jag beror på att det varit varmt även på nätterna.

Nej, jag tänker inte tjata om klimatet. Redan 1972 tjatades från FN att planeten skulle gå under om tio år om vi inte blablabla ...

Och vem stod inte för femtielfte gången inför pressen och ljög om inte Morgan Johansson (s). Att inte han och S tröttnat på sina egna lögner är märkligt, men det kanske är det som kännetecknar sossar. Ljug för allt i världen!
Allt som SD sagt och lagt motioner om vad gäller straffrabatten för unga, krav på TUT istället för PUT, språkkrav, och därmed fått invektiv kastade över sig av både media och fd sju klövern, har nu S anammat som sin politik. Är sossarna rasister, nazister och främlingsfientliga nu då? Japp, det är de!

Dessa radikala muslimer som fyller nästan alla Sveriges städer med sina plakat med jämna mellanrum ser inte jag som svenskar eller västerlänningar med mina värderingar. Så hur ska dessa integreras?
De är nu den största

minoriteten i Sverige och vill ha särbehandling. Vad säger det? Jo, att de vill inte bli svenskar annat än på papperet. I valet 2022 kommer partiet Nyans att kandidera och det ska bli intressant att se hur det går.

Jag köpte Lars Åbergs senaste: All Inclusive Välkommen till det nya landet. Lars Åberg är journalist och har bott i Malmö i minst 30 år och har erfarenhet av hur staden förändrats på dessa år. Nej, inte till en "Framtidsstad" som politikerna vill göra gällande.
Redan när jag läste de inledande raderna visste jag hur rätt Lars har
Redan rubriken "Incheckning" berättar en hel del. Och ja, det är precis vad närmare 2 miljoner människor från helt främmande kulturer och länder har gjort till Sverige mellan 2000-2021. Checkat in.

Nu finns det många från inom Europa också och de klarar sig för det mesta utan problem. Även de från Kina, Vietnam och Thailand går det för det mesta bra för.
Resten är det en blandad kompott utav. Men kulturkrockarna står som spön i backen från länder som Afghanistan, Mellanöstern och Afrika.


Nu till något helt annat!
Här omslaget till min 21:a bok i den verklighetsbaserade deckarserien med HW & Akkila, Den ultimata hämnden, och omslagets design står Mia Raunegger för och hennes företag heter Design4u2   Boken släpps den 23 mars 2022.

Den här gången handlar det om många olika brottslighetstyper och du kan läsa om vad den


handlar om här på texten bredvid. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här är jag på bokmässan i Göteborg 2009 och det var för tredje året i rad. Vi startade förlaget anomaR år 2006 (mitt namn baklänges) och hade inte en susning om vad bokbranschen var för slags bransch utan trodde att det var en bransch som alla andra. Men icke sa nicke.
Idèn med benen under bordet var Mia Rauneggers och den blev en succé. Även poliserna som brukar gå runt på mässan tyckte det var kul. Bakom mig står Marie-Louise som var guld värd under många år då vi inte alltid klarade av att ta hand om alla kunderna själva.
Även Mia hjälpte till.




Här fick jag för andra och sista gången vara med på "Deckarens dag" som de hade på bokmässan. Varför sista? Jo, för att nu efter fyra i bokbranschen hade jag förstått hur falsk och ytlig den var och deckaren "Mord under Tjörn Runt" handlade om just detta. Informationen om allt fulspel bakom kulisserna hade jag fått från ett flertal källor oberoende av varandra. Själv hade jag hysteriskt roligt när jag skrev den, men den föll definitivt inte i god jord bland recensenter och media. Men det var inget jag brydde mig om. Jag gillar sanningen även om jag i mina böcker alltid använder mig av fiktiva gestalter, som i viss mån kan påminna om personer i ens närhet men nödvändigtvis inte är dessa personerna.
 

Fotot taget under intervjun om min deckare.



















 

Året är 2015 och Thommy sitter i vår monter på vår sista bokmässa. Under årens lopp hade det blivit dyrare och dyrare och sämre och sämre service, vilket inte heller kändes positivt. Våra kroppar hade också blivit sämre. Jag har en diskdegeneration i höger höft och mellan 3-4-5 kotan i ländryggen och det gör ont kan jag lova. 
 

Den sista gången hade vi montern mittemot Servicecentret och bakom oss hade radikala muslimer en monter. Varje halvtimma satte de på högtalare och predikade sin version av vilka länder det var fel på och det var naturligtvis inte deras fel att deras länder är i kaos.


Vad som också störde oss var att de svartklädda hijabkvinnorna var ute vid vår monter och delade ut flygblad, vilket skrämde andra gäster. Att göra så är inte tillåtet. Du får dela ut flyers vid din monter inte utanför den. Vi sa till flera gånger men ingenting hände. Personal från mässan sa till, de lyssnade inte. Vi gav upp och bestämde att detta var sista gången vi ställde ut. Att ha ett "muslimskt civilsamhälle" som de kallar det är för mig fullständigt galet eftersom jag anser att det bara finns ett civilsamhälle och det är svenskt. Numera finns det många olika civilsamhällen i Sverige eller snarare klanfamiljer som fått lov att bilda dessa klaner utan att svenska politiker ansett det vara fel. Resultatet har börjat visa sig med offentliga slagsmål i centrum mitt på ljusa dagen på en vardag, som i Lund. Även på Marklandsgatan/Distansgatan Flatås, var det ett stort slagsmål på fredagskvällen. Som sagt mer lär komma. Dessa individer är födda omkring år 2000 och nu runt 20 år unga eller yngre. Så ...

Efter varje gång som vi byggt klart montern belönade vi oss själva med att åka upp i Gothia Towers restaurang och ta en smörgås och något att dricka till. Det var för det mesta väldigt trevligt tills de byggde om. De bytte ut sina goa soffor till ena hemska stolar som för mig med mina besvär inte var ett dugg bekväma att sitta i. Thommy älskade deras räkmacka.

Men det gjorde inte jag som synes.
Visst kan vi sakna den tiden, men som det ser ut i dagens läge blir det nog ingen "vanlig" bokmässa förrän i september 2022 och då är vi ytterligare ett år äldre och troligen ännu tröttare.

Så vi lever på våra härliga och goa minnen i stället. Inte det sämsta det heller.



Jag slutar som jag började med en vacker höstbild. Jag älskar faktiskt alla årstiderna så länge som de uppför sig som de ska. Tyvärr är inte vintern den roligaste i Göteborg. Oftast slask, blåst och regn, men då och då vart femte sjunde år är det alldeles vitt och länge. Det gillar jag.

Lyssna gärna på intervjun av Lousie Erixon med journalisten
Christopher Jarnvall i programmet "Samtal med samhället". 
Mycket intressant.



Tackar för att du läste och välkommen tillbaka nästa måndag då ett nytt "Veckan som gått!" presenteras. Nu säger jag hej och välkommen till måndagen och vecka 39 och önskar alla en finfin start på den nya veckan.


Ramona


 

5 kommentarer:

Ulli sa...

Mycket läsvärt som alltid. Ja så synd att bokmässan blev som den blev . Vissa borde inte fått vara där!
Ja nu är det så vackert ute med alla färger . Hösten är skön allt blir lugnare på något vis. Läsa och mysa och så väntar jag på fin nästa bok den blir spännande och bra som alltid.
Undra hur det kommer att gå med allting , bävar för när Magdalena A ska leda partiet tror att många kommer att rösta på sossarna för de vill ha en kvinnlig statsminister säger bara puh. Morgan J ljugpelle ihop med Linde .
Ja ja det blir som det blir . Tack för trevlig läsning. ❤️❤️❤️😘😘😘❤️❤️❤️❤️

Ramona Fransson sa...

Hej kära Ulli!

Ja, men det är mysigt att ha fina foton och minnena kvar. Ja jag älskar som sagt alla årstider så länge de uppför sig som de ska göra. Det enda som hindrar S från att få en kvinnlig partiledare är om MA säger nej, men det är väl inte troligt. Att kvinnor kommer rösta på S enbart för att det är en kvinna om de inte håller med S tror jag inte på. Just nu finns det fem kvinnor och tre män. Efter MA om hon säger ja, blir det sex kvinnliga partiledare och två män. Det ska bli spännande debatter då ...
Tack för att du läste och även kommenterade. Alltid lika roligt!
Kramar och pussar för det! 😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️

Verutschkow sa...

Nästa vecka får du skriva om Annedal ...
Själv trodde jag Annedal mest låg i Stockholmsområdet.

https://www.vvsforum.se/2012/08/annedal-ny-stadsdel-med-lag-miljoprofil/
"Sten Nordin och Jonas Nygren tog sig fram till invigningen i varsin roddbåt på Bällstaån som rinner utmed den nya stadsdelen Annedal.
Bakom Stockholmsregionens senaste stadsdel finns två kommuner, Stockholm och Sundbyberg, och hela 22 byggherrar."
Jag var där och såg de tunga kommunalråden ro. Bomässor kan vara rätt kul.

Ramona Fransson sa...

Hej Verutschkow!

Ja det finns både områden och gator med samma namn i Sverige. Bomben som exploderade i fastigheten på Övre Husargatan 18-22 ligger inte långt från Linnéplatsen som angränsar till Slottsskogen. Och ja, jag ska skriva om detta.

Vi hade väldigt roligt de första fem åren på Bokmässan, men successivt försämrades den och blev dyrare för varje år med sämre service för oss utställare.
Egentligen hade vi tänkt att avsluta 2016, då hade vi haft 10-års jubileum, men droppen blev islamisternas närvaro och brist på att följa regler och som uppträdde väldigt oförskämt.

Verutschkow sa...

Var tydligen lite bråkigt även på årets mässa. Betalartiklar ...

https://www.svd.se/stryker-inte-medhars--storbrak-efter-gangsamtal
https://www.svd.se/panshiri-nar-inte-grabbarna-i-orten