Senaste teve-intervjun 2015

fredag 25 februari 2011

Vilka författare vill INTE leva på sitt författarskap?

Tidningen på bilden är till för oss författare och ges ut av SF. Av oss författare, är vi bara i Sverige över 3 000 och av dessa är drygt 2 700 (2010) medlemmar i Sveriges Författarförbund. 

En av många fördelar med medlemskapet i SF är, att om du har tillräckligt många utlåningar av din/dina böcker på biblioteken, får du en utbetalningsavi per år. Jag minns inte den exakta summan du måste nå upp till för att få utbetalningen, men jag tror att om den är under 1 500 kronor, går pengarna till SF: fond, där du som medlem också kan söka olika bidrag.

Jag har sökt ekonomiskt bidrag varje år, men alltid fått avslag. Man kan också ansöka om att hyra/låna författarstugor, både i Sverige och Europa, men detta har jag aldrig sökt.

I det här numret av "Författaren" skriver Unni Drougge en intressant artikel.


Förutom att jag tycker att Unni Drougge har ett underbart sätt att skriva på, tycker jag också att artikeln har sina poäng, även om jag inte håller med om allt.

Inledningen i artikeln startar upp med information om det som vi inom branschen redan har märkt. Och med branschen menar jag "förlagsbranschen", den som de flesta författare inte vet mycket om, utan står utanför och förundras över.

"Bokbranschen var länge en sluten värld präglad av en högtidlig lågmäldhet. Men på senare år har det blivit liv i luckan. Bokutgivning är numera en pr-cirkus där författare erhåller stjärnstatus." Slut citat.

Javisst är det så! Bokbranschen är fortfarande en sluten bransch, men utgivningen av böcker och lanseringen av författare har förändrats stort. Och anledningen är att det kostar en hel hög av pengar att ge ut en enda bok, om du vill göra det på riktigt.

Förr gick det inte att köpa böcker på bensinmackar eller i dagligvaruhandeln. Då fanns bara böcker i bokhandeln och i början av 1970-talet startade Bonniers den första Bokklubben. En gång varannan månad bläddrade jag i Bonniers tidning, beställde fyra, fem böcker och väntade ivrigt på postavin. I dag vet vi hur det ser ut. Problemet är inte, tror jag, att det är fler böcker i olika former som ges ut per år, utan problemet är hur du ska nå ut till alla tilltänkta läsare i det enorma mediabrus, som vi nästan drunknar i.

Eftersom jag förutom författare också är förläggare har jag bättre förståelse för den sistnämnda. Mitt förlag anomaR AB, har ingen gigantisk utgivning, tvärtom. Vi vill ha så låga kostnader som möjligt, inga anställda, än så länge har vi ett fåtal medarbetare, alla med F-skattesedel. När vi tar oss an en författare vill vi göra det bästa vi kan med både manus och författaren, och eftersom det tar lång tid att få fram ett tryckfärdigt manus, har vi, än så länge, ingen möjlighet att ta till oss mer än ett manus i taget.

Vi ser till att författaren tar del av all information vi har om hur boken utvecklas, omslag, utgivningsdag, kostnader, pressutskick och förbokade recensionsexemplar. Vi betalar inte ut royalties i förväg, men vi tar inte heller betalt av en författare som vill få ett manus till en bok! Vi står för alla kostnader, och därefter, om vi har tur ( eller håller tummarna), blir det vinst, som vi efter redovisade utgifter delar och då måste författaren ha egen firma och själv betala in sina sociala avgifter, skatter och redovisa.

Man kan tycka vad man vill om Camilla Läckbergs deckare, men Bonniers som äger rättigheterna ( Forum ägs av Bonniers) har tillsammans med Bengt Nordins Agency gjort ett lyckat val. Böckerna kanske inte ses som fina nog i ett kulturellt perspektiv, men ingen som sysslar med konst, och att vara författare är också ett skapande, kan leva på kaffepengar. Och om du är författare är det högst troligt att du drömmer om att få sitta i en stuga (helst vid havet) skriva dina böcker, samtidigt som pengarna rullar in på kontot. Pengar som gör att du inte behöver ägna dig åt något annat än ditt skapande.



Unni Drougge skriver fortsättningsvis:

"Överhuvudtaget har spänningarna ökat i den hårt ansträngda bokbranschen. De mindre förlagen får allt svårare att hävda sig när de stora ökar sitt inflytande genom att köpa upp eller in sig i delar av bokutgivningens eko-system - det som kallas vertikal integration. Farhågan att de mindre förlagens utgivning nekas tillträde till de kanaler som förvärvats av storförlagen må visserligen vara obefogad. Men om Bonniers nu äger Pocketgrossisten ( och TV4, min anm.) och den största nätbokhandeln Adlibris, om KF, ( som äger Norstedts) är ägare av den största bokhandelskedjan Akademibokhandeln och även Coop och om Piratförlaget är huvudägare i Pocketförlaget - då innebär det i praktiken att dessa tre ägare kan få en andel av marknadens hela utbud genom att att de kontrollerar de viktigaste länkarna till konsumenten. Det bildar en djup klyfta mellan de dominerande och de mindre förlagen, och motsättningarna mildras knappast av att större förlag ofta lockar över författare som de mindre förlagen lyckats bygga upp till starka varumärken. De mindre har då skött "grovjobbet" och tagit riskerna medan de resursstarka strängt taget sätter sig vid dukat bord." Slut citat.

Visst stämmer Unnis farhågor till viss del, men jag kan säga att än så länge har vi anomaR Förlag AB, som det mikroförlag vi är, i jämförelse med vad som kan kallas mindre förlag som Lind & Co, Brombergs med flera, ( som i mina ögon är stora)  inte mött annat än stor hjälpsamhet från Adlibris, Elib, Bokus, Pocketgrossisten, TV4, Akademibokhandeln med flera som har ett stort inflytande över branschen.

Dessutom hade vi inte lyckats komma där vi är idag, utan hjälp från alla dessa företag. En författare, som jag inte minns namnet på fick en fråga av Malou von Sivers i TV4 Efter Tio: Vad är det som har gjort din bok till en bestseller? Varpå författaren ger ett underbart begåvat svar: Hade jag vetat vad det är, hade jag bara skrivit bestsellers. 

Jag tycker att Unni har rätt i mycket av sin utmärkta artikel, men jag ser också att förändringarnas vind eller säg orkan, har tagit bokbranschen i besittning och ingenting kommer att bli som förut. anomaR Förlag AB kommer inte att ge upp andan, utan fortsätta hitta våra guldkorn, som i sin tur förhoppningsvis genererar kulor till både oss och författaren.

Många av de författare som en gång skrev på ett förlagskontrakt, kunde leva på att skriva en bok vart tredje eller fjärde år, trots att de bara hade en liten, men trogen läsekrets. Dessa författare lyckades bli försörjda av förlag och författare som sålde stora upplagor. Nu finns inte den förmånen kvar längre. Det var en av anledningarna till att Jan Guillou startade eget förlag, Piratförlaget. Han kom på att hans böcker genererade stora pengar till förlaget, men själv fick han samma royalty, som alla andra författare i förlaget. Författare som kanske bara sålde 200 böcker och Jan Guillous böcker såldes i hundratusentals! Han tyckte det var orättvist, som den kommunistinriktade åsikt han har. Rätt eller fel?

Än så länge är vi bara i vår linda vad det gäller att se åt vilka håll bokbranschen kommer att utvecklas. Det kommer säkert att bli än mer turbulens än vad det redan är. Jag har också hört att de flesta mindre förlag inte längre kommer betala ut royalty i förskott, när de antar ett manus, eftersom riskerna är stora att pengarna inte återvänder till kassan, utan ger röda siffror.

Men vad som är bra kultur ska inte en mindre klick människor avgöra, det ska alla människor (konsumenterna) bestämma. Och ju fler som tycker att Jan Guillous eller Camilla Läckbergs är läsvärda desto mer pengar får de på sina konton. Att TV-kändisar säljer många böcker är bara ett resultat av den kändishunger som finns idag. Men att vara författare i ett längre perspektiv och ständigt få fler läsare, är bara ett resultat av att just den författaren lyckats fånga läsarnas intresse, och då är det bara att gratulera, både förlag och författare.

Som jag minns det var det inte någon större reklam för "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och förvann", Jonas Jonasson, Piratförlaget, men den växte sig större och större för att den är just en superbra bok! Sånt händer och kommer att fortsätta hända, oavsett vilket förlag som ger ut den oväntat blivande "bästsäljaren".

Ramona

"Grattis, du ska bli pappa" kan förbeställas! Adlibris    Bokus

Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet  och också Mord under Tjörn Runt, finns nu som ljudböcker och i samtliga är jag uppläsare.

Alla böckerna finns också som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.

Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt 
Load2hear.
Mobook

Helgen före är tung.

På bilden ser du vårt persikoträdet, som vi 2006 har planterat vid altanen och den påminner mig om glada tider, då vi alla fortfarande fanns tillsammans. Mamsen och papsen, Thommy och jag, min svärmor Daisy, mina grannar Britt-Marie, Ulla, Sven och Lasse.

Av alla personer jag har räknat upp är det bara Thommy och jag kvar. En efter en, i skiftande åldrar, har de gått bort, och detta på bara tre år!

Snart ska vi ta farväl av lilla mamma, och det blir en tung stund. Samtidigt är begravningen ett avslut och ett sätt för oss människor att förstå livets gång. Vi vet att livet kommer fortgå, persikoträdet kommer åter att få vackra blommor om några månader och i september hänger de där, de vackra goda saftiga persikorna och bara väntar på att bli plockade.

Men just nu är persikoträdet lika kalt och dött som jag känner mig.

Ramona



"Grattis, du ska bli pappa" kan förbeställas! Adlibris    Bokus

Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet  och också Mord under Tjörn Runt, finns nu som ljudböcker och i samtliga är jag uppläsare.

Alla böckerna finns också som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.

Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt 
Load2hear.
Mobook