Frågan om hur dagens bokhandel ska överleva har ställts många, många gånger de senaste åren.
Naturligtvis beror detta på nätbokhandelns uppenbarelse. Många har iPhone eller andra mobiltelefoner och iPads och andra läsplattor där de tankar ner e-böcker, musik, Mp3 filer och lyssnar på böcker när de är ute och går med barnvagnen, befinner sig på spårvagnen, i tunnelbanan eller på bussen, när man cyklar, är ute och promenerar eller kör bil.
Det är aningen svårt att gå med en bok i handen samtidigt som man promenerar därför har många börjat lyssna. ( jag lyckades med att stå på näsan en gång när jag gjorde just detta) Samma sak i hemmet. Alla har inte råd med stora lägenheter och våningar eller hus, där man kan drapera väggarna med bokhyllor. Nu kommer det också ut tusentals nya titlar om året, vilket gör den än mer besvärligt att välja vilken författares bok man vill köpa som inbunden.
Hans-Olof Öberg, ordförande för NOFF, har skrivit en intressant artikel i branschtidningen Svensk Bokhandel, som handlar om just detta. ( Man kan inte läsa hela artikeln om man inte är prenumerant på Svb.)
Och helt klart är detta en viktig diskussion, eftersom runt om i Europa och även i Sverige läggs den ena efter den andra bokhandeln ner.
För oss som är författare och förläggare är varje bokhandel vare sig den befinner sig i cyberspace eller på en gata i stan kolossalt viktig. Där finns vi med våra böcker i fysisk form för de som vill bläddra och hålla i en bok och då är det inte kul för den bokhandlaren som ser att kunden går ut ur butiken, hem till datorn och beställer den via nätet.
Så hur kan bokhandlarna bli mer attraktiva för sina kunder. Ingen kan ju begära att ett fåtal anställda i butiken ska läsa alla tusentals titlar. Oftast har de medelstora och stora förlagens säljare som är ute och berättar om böcker de vill att bokhandeln ska köpa in. Vi små vi får göra på annat sätt. Till exempel skicka snigelpost eller mejl, slå en signal eller själva besöka de olika fysiska boklådornas inköpschefer.
Min tanke är att om bokhandlarna skulle ha bokomater där kunder kunde tanka ner en e-bok eller en Mp3 fil direkt till sin pryl skulle de kanske också få fler kunder. I en bokomat kan det rymmas tiotusentals titlar. Och om bokhandlarna får bra f-pris från förlagen och börjar med att konkurrera om priset på näthandlarna kanske det också skulle löna sig bättre.
För om vi inte har bokhandlare så mister vi mycket mer än vad vi tror just nu. Självklart vill vi alla få våra böcker sålda. Helst i tiotusentals exemplar om det går. Men det är inte realistiskt att alla författare i Sverige kommer att sälja sin böcker i gigantiska upplagor som till exempel Jonas Jonassons fantastiska bok "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Glöm det!
Däremot kanske fler kan ha sitt författarskap vid sidan om en halvtidstjänst eller leva ett bra liv men inte med högre inkomst än en vanlig förvärvsarbetare. Det är trots allt ett underbart privilegium att få skriva och att ha läsare överhuvud taget.
Vad jag däremot är ganska säker på är att om det inte blir någon förändring för dagens fysiska boklådor kommer ännu fler att försvinna.
Det som den här bilden visar kommer snart vara en svunnen tid om det inte tillkommer förändringar i en redan tuff och ansträngd bransch.
För blivande författare eller författare vill jag rekommendera Facebook gruppen: Författare på Facebook, och för små förläggare
och egenutgivare som är medlemmar i Noff finns också den på FB i namnet: Noff.
Mycket lärorikt och idéfyndigt att vara medlem i Noff och på det sättet få reda på vad som händer i branschen, vilket är otroligt viktigt om man vill ha ut sina böcker.
En annan sida som är gratis att bli medlem på och som också har ett enormt utbud av allt vad en blivande författare eller redan utgiven författare kan ha stor glädje av är Litteraturmagazinet, som är Sveriges största litterära magazin med över 60 000 medlemmar!
Ha en skön lyssna- skriv- och läs- dig- trött- helg!
Ramona
Ramona