Senaste teve-intervjun 2015

söndag 15 januari 2012

Den mänskliga faktorn brukar vara problemet.

Ett fartyg går på grund och orsaken är nästan alltid den mänskliga faktorn.

Jag arbetade på Germanica en gång för många år sedan och på sommaren hade vi turer till Fredrikshavn. Vi var på väg in i hamnen när Calle (maskinisten) och jag stod på däck 7 och drack en kopp kaffe.

Vi stod och småpratade och närmade oss hamnpiren, där det som brukligt stod folk och tittade på när båtar anlände. Ju närmare vi kom upptäckte vi, dels att båten gick ovanligt fort och dels att människorna på piren började springa in mot land.

Calle kastade koppen överbord och tog hissen ner till maskin och jag begav mig till informationen, vilken var min arbetsplats och på vägen dit kände jag en svag men dock märkbar gungning. Båten lade till, vi släppte av passagerarna och tog ombord nya. Under den här tiden hörde vi ingenting om vad som hade hänt.

Men när inte båten avgick i tid började vi undra. Någon ringde bryggan och då fick vi veta att det uppstått ett mindre problem, som skulle lösas inom kort. Vi kunde informera passagerarna att vi var något försenade men att båten strax skulle avgå.

Det dröjde inte länge förrän vi blev anstormade i informationen av oroliga gäster. Fortfarande hade vi ingen koll på läget, utan berättade vad vi fått veta. När båten äntligen började röra på sig andades vi ut. Skönt!

Men vi gick inte ur hamnen, utan lade oss på andra sidan av kajen!

Nu blev det verkligen liv ombord! Vi hade gäster som inte längre kunde gå av om de så hade velat. Jävlars vilket russel det blev! Och nu var vi i informationen också förbannade och då särskilt på bryggan. Vi ringde upp till kapten och fick då veta att det antagligen skulle dröja ytterligare några timmar...

Efter en stunds diskussion bestämde två av oss att vi skulle gå ut på kajen och se vad som var fel på båten. Rykten hade börjat spridas om att vi hade ett stort hål i skrovet. Och ja, mycket riktigt. Det var som om någon använt en konservöppnare. Revan var dryga femton meter lång! Sjöfartsinspektionen kom på besök och här lämnades ingen kaj förrän båten var reparerad och besiktigad!

Vi lämnade Fredrikshavn på natten till nästa dags morgon och det som berättades, om det är sant eller inte vet jag inte, men det sas att under tiden som vi hade varit på väg in i hamnen hade ingen ansvarig befunnit sig på kommandobryggan! Det skulle i så fall kunna förklarat varför det gick så ini helvete fort. Som tur var kom ingen människa till skada. Det var vi informationen och resten av personalen som arbetade i baren, restaurangen och taxfreebutiken som slet arslet av oss, eftersom allt var öppet för att gästerna skulle blidkas.

Vad jag lärde mig av händelsen? Att ha tålamod :-)

Den mänskliga faktorn kan förstöra den mest avancerade tekniken, som inte är till någon nytta om den som har ansvaret inte är på sin plats.


Ramona





Grattis du ska bli pappa!

Adlibris
Bokus
CDON
Bokia internethandel


Adlibris: Ändhållplats Sverige






"När mardrömmen blev sann" av Glenn Forrestgate på Adlibris

"Grattis, du ska bli pappa" Adlibris Bokus CDON (planering pågår inför andra upplagan, första börjar ta slut! Kallas succé!)

Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet och också Mord under Tjörn Runt, finns nu som ljudböcker och i samtliga är jag uppläsare. (Gillar du inte göteborsk dialekt ska du inte lyssna!)

Alla böckerna finns också som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.
Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Dito
Muntligt
Load2hear.
Mobook
Storytel