Senaste teve-intervjun 2015

tisdag 17 augusti 2010

Sabina och Ursula Eriksson är ett mysterium.

Alldeles för många frågor kvarstår trots den brittiska dokumentären i TV4 igår kväll.

Sabina Eriksson promenerade i mittfältet på motorvägen M6 i riktning mot Liverpool tillsammans med sin enäggstvilling Ursula. De dök upp på övervakningskamerorna och det skickades ut en polispatrull.

Det som mötte dessa poliser är som taget ur den värsta skräckfilm. I stället för att de svenska kvinnorna blev glada över att få hjälp blev de som galna. Ursula rusade ut framför en långtradare och hamnade under bilen. Även Sabina sprang ut på motorvägen, träffades av en bil, kastades rakt in i vindrutan och rullade ner på vägen. En av poliserna rusade fram till den till synes livlösa Sabina och anropade ambulans. "Vi har två döda eller allvarligt skadade kvinnor!"

En kvart senare reser sig Sabina från marken och rusar iväg! Dokumentären svarade inte på frågan varför Sabina högg ihjäl en barmhärtig samarit, som försökte hjälpa henne. Inte heller svarade dokumentären på varför ingen frågade Ursula vad som hände den där dagen för två år sedan.

Sabina kommer ut ur fängelset nästa år. Ursula åkte tillbaka till USA efter en kortare vistelse i Sverige. Detta efter sin sjukhusvistelse på grund av kollisionen med lastbilen. Jag tar tacksamt emot svar om det finns några.

Klicka gärna här och läs och se filmen om hur det gick till på motorvägen den där underliga dagen för två år sedan. Bloggen är på engelska!

Det som också förvånar mig är att det inte stått en enda rad i en enda svensk tidning om detta. Har vi ingen kontakt med England annat än när det gäller politik?

Jag skulle vilja veta varifrån dessa svenska kvinnor kommer och om någon intervjuat deras föräldrar. Om du ser dokumentären förstår du varför. Man kan ju alltid hoppas att  TV4 visar den i repris!

Ramona


Här kan du shoppa böcker i webshopen anomaR förlag, direktleverans! Betala direkt! Enkelt och säkert!
Nu kan du köpa Glenn Forrestgates självbiografi "När mardrömmen blev sann" till sommarrabatteras pris. Enbart 99:- i Webshopen! Här kan du köpa/låna boken som e-bok.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

Här kan du låna/köpa beställa mina böcker som e-böcker. Elib
Här kan du köpa mina redan utgivna titlar på nätet.
Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

59 kommentarer:

Daniel sa...

Wow. Du var snabb en att skiva en blogpost. Det har faktisk stått lite om detta i svensk media. Dels genomförde expressen en intervju med deras bror, dels var det uppe på aftonbladets tapet..

Ramona Fransson sa...

Hej Daniel,

Jag är snabb ja... jaså har det stått om detta. Borde ha varit löpsedlar över hela landet. helt jävla sjukt! Varje gång jag ser hur Sabina blir knockad av bilen och därefter reser sig upp och springer är det som en kass actionfilm, men här är det på riktig!

Så många frågor jag har!

Så de har en bror också. Bor han i Sverige?

Anonym sa...

Hej!
Jag håller verkligen med dig Ramona. Jag läste lite i nån kvällstidning för ett tag sedan, men intervjun med deras bror har dock gått mig helt förbi.
Jag måste säga att dokumentären ställer fler frågor än den ger några svar. Helena

Ingrid sa...

Ja, inte är det mycket man kunnat läsa i svenska tidningar. Mycket märkligt med tanke på hur spektakulärt det är. Här är två länkar, damerna är tydligen från Värmland:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3395568.ab

http://www.vf.se/node/53486

Daniel sa...

Får ändå säga att jag håller med. Även om det stått lite (läs, en del) i media har det inte uppmärksammats tillräckligt. Som jag läste på en tråd någonstans "det borde nästan ha uppmärksammats i samma utsträckning som Annika Ö". Lite osäker om de är från Värmland eller Göteborg/Västkusten, men en av systrarna (minns ej vilken) verkar ha examinerat från Chalmers..

Nedan, ytterligare några länkar:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3405570.ab

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1313903/kvinnans-aldre-bror-de-var-jagade-av-galningar

Men varning för språkbruket:

https://www.flashback.org/t760519

/daniel

Ramona Fransson sa...

Jag vill inte vara elak, men min första tanke när kvinnorna började slåss, spottas och bitas på motorvägen, tänkte jag att om detta hade varit ett manligt enäggtvillingspar, hade de fått samma "varsamma" behandling?

Det är en hypotetisk fråga, jag vet men jag kunde inte låta bli att fundera.

Tack för alla länkar!

Ramona Fransson sa...

Aftonbladet skrev "märkbart påverkade" vilket vi nu vet att de inte var.

Brodern pladdrar om att de var på flykt från att bli våldtagna, det vet vi också inte stämmer.

Båda anses psykist störda när de utför kutandet på M6 och Sabina när hon mördar Glenn.

Men jag får inte ihop detta. Sabina var inte i en fientlig miljö när hon åt och drack te hos Glenn. Hon till och med sov över hos Glenn.

Han gick ut till grannen på förmiddagen och bad att få låna tepåsar. Grannen tvättade just då sin bil och sa att visst så fort jag är klar. Glenn återvänder och strax därefter stapplar han ut knivhuggen och döende.

Klarade inte Sabina vänta på tepåsarna?

Är det normalt?

Flera så kallade psykexperter kallades in och ingen av dem var eniga. Så ovanligt.

Men att det är något fel i huvudet på kvinnorna är uppenbart för vilken normal människa som helst. Definitivt efter att man sett filmen och hört de som träffade kvinnorna berätta om deras uppförande.

Ursula kom från USA och har återvänt. Sabina och Ursula har kontakt. Detta var också uppgifter som framkom i dokumentären.

Rysligt och skrämmande historia. För vad dessa psykexperter egentligen sa är: Vilken normal människa som helst kan få samma spel som Sabina, när som helst!Och även tillfriskna lagom till rättegången.

Anonym sa...

Hej Ramona,
såg i en engelsk tråd denna kommentar från nov 2009;

Lisa
Enskede, Sweden
Reply »
|Report Abuse |Judge it! |#31 Nov 27, 2009
ERIKSSON wrote:
Who the hell is Lotta?
im Simon Eriksson, and I dont appreciate you spreading your bull online...
same goes for the PCP claims, its bs ...
"My mother, is not a drug user.
maybe she got druged? ever think of that?...
if..... that was the case..
Simon Eriksson"
"Hej Simon, jag vill gärna göra seriös research om detta, skulle du kunna hjälpa mig? mvh lisa.ohlin@bredband.net"

Kanske denna Lisa har gjort en seriös research?

Mvh
Marie

oumberligating sa...

Psykologernas utredning var också intressant, satt som klistrad igår vid sändandet av dokumentären.
Dubblepsykos hos enäggstvillingar...djäkligt intressant...växte upp med ett par enäggstvillingar som uppvisade liknande drag. Fast de blev inte påkörda, de brukade skjuta på varandra i stället med luftgevär!
Så här efteråt så förstår jag att de upplevde sig mer som att vara en person än två...hmm.nog om det..intresant verkligen, det blir säkert någon uppföljning på detta program. Fast det måste ju vara lite känsligt, man måste ju ta hänsyn till att i allafall en av kvinnorna är Mamma!
Mvh ifrån Peter Olofsson

Anonym sa...

Undrar om någon hann snappa upp den diagnos utöver folie à deux som rättsmedicinaren spekulerade i?

Peter sa...

Tuberös Skleros, TS

Daniel sa...

Bouffee delirante..

Anonym sa...

Hej Ramona,
Jag har "bandat" dokumentären på DVDns hårddisk och har inte hunnit sett den än.
Har hittat en liten notis om Sabina som indikerar att hon är två barns mamma och har bott i College Wood, Mallow, i County Cork, Ireland.

Ramona Fransson sa...

Hej alla,

har varit iväg sedan igår morse och kom hem nu, ingen dator med mig.

Intressant med Lisa Ohlin, (samma efternamn som min riktiga kriminalkommissarie). Ska skicka en förfrågan!

Båda diagnoserna som nämns:folie à deux och Bouffée délirante var något som psykiatrin inte kunde enas om.

Den första har en förklaring på Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Folie_%C3%A0_deux

Men enligt kvinnornas beteende stämmer inte den diagnosen. De levde inte tillsammans.

Jag har blivit alldeles konfys över dokumentären och vill veta mera. Vill försöka förstå om inte annat för att kanske förhindra att det händer igen någon annanstans, en motorväg i Sverige?

Unknown sa...

Verkligen en absurd händelse. Att "förhindra att det händer igen" är ju rent skrattretande, det är som att säga att man vill stoppa en lastbil från att krocka med en buss med viljekraft.. lika absurt att säga som det de två systrarna gjorde verkligen.
Att få ett svar på vad det var som egentligen hände kommer förmodligen aldrig att hända.
Hur många svar man än får om man frågar båda två. De är antagligen lika ovissa som resten av världen om hur det hela kunde ske.
Sen alla dessa psykologer med sina diagnoser blir man ju helt livlöst trött av att lyssna på.. vi kan inte ens förklara det mänskliga medvetandet hur ska vi då kunna förklara en temporär, icke drog inducerad psykos? haha, dagens psykologi är ren pseudovetenskap, och ett rent dravel. Psykiatrin är ett skämt, där de skriver ut piller för det ena och det andra och skickar hem självmordsbenägna och våldsamma massmördare som om det vore svängdörrar på närmaste alkis hak. Man vet inte om man ska skratta, gråta eller slita hårtussar i ren frustration längre. Världen är på väg åt helvete helt och hållet.
Översvämningar i Pakistan men ingen i hela världen bryr sig, översvämning i Thailand och västerlänningarna blir alldeles tvärnojjiga direkt, "vart ska vi nu kunna köpa billiga småbarn att misshandla och våldta?".
Nej nu väntar bara en sista massförstörelse av planeten, det är det enda vi har att egentligen se fram emot.. för mänskligheten har som enda uppgift att inte bara utrota sig själv men också allt annat liv på planeten.

Ramona Fransson sa...

Hej Dave,

jag uttryckte mig klumpigt. Klart man aldrig kan förhindra olyckor. Det jag däremot funderar över och inte kan stoppa är hur familjerna till kvinnorna reagerade. Och även hur Sabinas man och barn ska reagera när hon kommer hem. Är allt som vanligt? Är det som om Sabina bara gick ut genom dörren och nu är hon hemma igen?

Mänskligheten är ett mysterium och där får vi aldrig ett slutgiltigt svar, vilket också gör människan rysligt intressant ur alla synvinklar.

Varför inte någon bryr sig om Pakistan och problemen med översvämningarna har säkert inte heller ett enskilt svar. Jag tror att många vill att Pakistan ska rea ut sina kärnvapen och i utbyte för detta får de hjälpen de behöver. Kanske är det så, vad vet jag?

Anonym sa...

Damerna kommer ifrån Sunne en ort i värmland. Jag gick nämligen på samma skola som dem, och det var alltid lika underliga och våldsamma. Jag minns att men kompis blev "ner slagen" av en av systrarna.

Ramona Fransson sa...

Hej Anonym,

Var de alltid tillsammans? Enligt uppgift lämnade de Sverige tillsammans 2003, men eftersom Sabina hamnade på Irland och Ursula i USA är jag fundersam över vilken slags kontakt de hade efter att de skildes åt.

"Jag slog också ner ett par stycken under min ungdomstid på grund av mobbing, men jag upplever mig inte som udda för detta"

Fast å andra sidan beror det på varför de slog ner din kamrat. För att de ville? För att de gillade att plåga andra? Många frågor inga svar.

Tack för din kommentar!

Bor mamman kvar i Sunne och brodern också?

Anonym sa...

På Monica Antonssons blogg skriver någon att Pappan skulle vara född 1902 och Mamman 1937. Mamman skall bo i Gbg och Pappan skall vara död sedan 1989.

Broder Björn skall vara född runt 1964 och inte vara skriven i Sverige.

Allt enligt MA - blogg.

Ramona Fransson sa...

Hej Anonym,

det stämmer säkert, Jag fick också dessa uppgifter av Monica Antonsson.

Jens sa...

Hej Ramona.
Jag såg dokumentären idag och började säka mer info på nätet, har du kommit vidare med din undersökning kring Sabina och Ursula?

Johan sa...

Ramona: Du skriver att deras bror "pladdrar på om att de var på flykt från att bli våldtagna" och att du vet att det inte stämmer. Hur vet du detta? Det vore ju helt klart den mest självklara förklaringen till systrarnas nojja på motorvägen (koppling mellan handeln med organ och trafficing?) och inte minst för mordet på engelsmannen då de flesta våldtäkter sker med just en "god samarit". Du låter som ytterligare en obildad arbetare-goes-sjukskriven som blir sensationslysten deckarförfattare.

Anonym sa...

Hej!

Jag såg dokumentären som gick ikväll på TV4. Både min far och mor vet vilka dessa är. De är uppfödda i Gräsmark, någon mil nordväst om Sunne. Enligt mina föräldrar så har de alltid varit våldsamma och oberäkneliga. Blev väldigt intresserad av att forska lite djupare om dessa människor. Får jag reda på mer information så återkommer jag.

Anonym sa...

Undrar samma sak som Johan. Hur vet du detta, att de inte blivit jagade eller utsatta för något. Blev själv illa utsatt av våldtäkt, kidnappning och grov misshandel för några år sedan och inte var man klar i skallen efter det direkt. Skulle kunna förklara en psykos som de fick på vägen.

Nu är det kanske ej så, men hur vet Ramona här det? Var står det? De sa i filmen att de inte visste alls.

/B

Ramona Fransson sa...

Hej till alla senkomna kommentarer: Detta är en artikel som tar er ur många nya frågor.
http://www.thisisstaffordshire.co.uk/news/killer-Sabina-Eriksson-ended-Stoke-Trent-stab-Glenn-Hollinshead-death/article-1307460-detail/article.html

På engelska och uppföljande artiklar under svarar också på en del, men dock inte allt.

Beviset för att de inte blev våldtagna kom aldrig upp i rättegången, men det visade sig senare att de blivit kameraövervakade ( England har flest kameror i Europa) och det fanns inga som helst bevis att de blivit våldtagna rent tidsmässigt från det att de lämnade hemmet ( den tvilling som lämnade maken och barnen) att de träffades, klev på bussen för att shoppa i London.

Två experter hade två olika uppfattningar om vilken slags psykos de led av ( inte ovanligt med oense expertis) men det fanns inga droger inblandade, eftersom det gjordes tester på dem båda.

Många frågor är dock fortfarande obesvarade. Som hur det gick för den ena tvillingens barn, och om varför tvillingarna träffades, efter vad jag förstått flera års uppehåll, när den ena bor i USA med familj.

Jag är också intresserad av svar, men har inte ork eller tid att forska vidare.

Anonym sa...

Någon som vet om det stämmer att systrarna ska vara adopterade? Östeuropa(Polen)/Ryssland?

Anonym sa...

Att man aldrig fann några droger i de båda systrarna betyder inte att de inte hade en påverkan direkt drån en drog.
Det finns droger som snabbt lämnar kroppen rent kemiskt, men inte psykiskt.
Min tanke är att det skulle vara just så i detta fall.
Det psykotiska tillstånd man då befinner sig i kan leva kvar länge och är en kemisk psykos trots att den inte är mätbar rent biologiskt.
Det förvånar mig att man inte ser sambandet i dokumentären.
Dokumentären är ju riktigt usel. Med det materialet som filmen vid motorvägen hade man ju viljat berätta så mycket mer, om man varit bakom kameran.

Anonym sa...

vill också tillägga att för mig så är deras utseende typiskt missbruk. Inte alls slaviskt, som flera menat.

Anonym sa...

efter att jag såg dokumentären så blev jag också helt fast och vill bara veta mer. Har läst igenom alla kommentarer och tykcer att alla verkar komma med kloka "förslag".. Det är så mycket jag undrar men tänkte ta upp en sak som ingen tatt upp..

Att efter olyckan blir sabina såå lugn.. Man får ju inte veta mycket om ursula och vad som hände med henne. Men hur kommer det sig att hon är så lugn och inte verkar bry sig om vad som hänt? och det konstigaste - varför frågar hon aldrig efter sin syster?

/Ina

Anonym sa...

Såg just den nämnda dokumentären i finländsk tv och reagerade förstås med avsky och förskräckelse. Båda systrarna måste ha varit regerade av en eller flera onda andar/person.

Anonym sa...

Ursula Eriksson
Idrottsvägen 13, 431 62 Mölndal
Fyller 44 år om 65 dagar, född den 3 november 1967

Anonym sa...

Dom 2 får definitivt inte va med varandra.
Vad gör Ursula idag, har hon nån familj och varför stack hon till USA.
Har nån intervjuat Sabinas make och barn.
Dom borde defintivt genomgå mer undersökningar innan dom får vistas i friheten.

Anonym sa...

Systrarna besitter typiska psykopatdrag. Jag har träffat flera psykopater och kan se både egenskaper som verklighetsfrånvänd (närbesl. med aspbergers),avsaknad av empati, oberäknlighet, tvångshandlingar, manipulativ och aggresiv. Alla dessa egenskaper syntes tydligt i dokumentären. Avsaknad av empati hos psykopater är fysiskt betingad, belöningscentrat triggar på fel saker, som tex att skada och förstöra ger dopaminstimulans i härnan, där normala människor får det av tex kärlek.
Systrarna skall spärras in på psykiatrisk "vård".

Anonym sa...

Anledningen till att Sabina blev lugn efter olyckan var just för att de hade gett henne lugnande för att kunna hantera henne. Det framgick av dokumentären.

Marianne sa...

Hei. Så dokumentaren på norsk tv for et par dager siden. Veldig spesiell sak.Får ikke dokumentaren ut av hodet. Har dere funnet ut noe mer om hvordan det går med søstrene ? Er de under tilsyn ?

Ramona Fransson sa...

Hej Marianne!

Förstår att du fick huvudbry, det fick vi i Sverige också... men som du kanske läste av de kommentarer jag fått in finns det inte så mycket mer. Inte heller vi vet mer vadsom hänt med systrarna. Men nog var det en märklig historia, med tanke på att de inte var drogade eller onyktra när det inträffade...

Anonym sa...

Svar till Anonym som postat 30/8-11 kl.0046:
Asperger stavas inte med B. Och psykopati har ingenting med Aspergers syndrom att göra. Psykopati är en personlighetsstörning, Asperger är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Din kommentar må vara postad pga ren okunskap men det är den här typen av ogrundade påståenden som gör att fördomar sprids. Onödigt.

Anonym sa...

kanske hon var besatt av en demon.

Anonym sa...

Åhh vill också gärna veta mer om dom.Dom kan ju knappast leva "normala" liv efter det som hände

Linus sa...

Ja det här är en helt klart konstig situation, såg dokumentären inatt och man blir som dom flesta säger här inte av med den i huvudet.
Man vet inte hur hon betett sig i fängelset och vet absolut inte hur hon ska vara när hon kommer ut.
Som det verkar kan det vara rent livsfarligt att låta systrarna träffas igen eftersom det skapar nån sorts mani, kanske nåt från tidigare uppväxt dom två tillsammans.

Man blir att fundera så då hon Sabina HELT PLÖTSLIGT blev som hon blev när systern kom på besök, hon har ju trots allt familj och borde uppträtt normalt innan.

Anonym sa...

Är själv enäggstvilling och minns att då jag var liten och min syster börja gråta så gjorde även jag det. Inte för att jag tyckte synd om henne och blev ledsen utan det liksom bara blev så, kan inte riktigt förklara varför. Jag bodde för några år sedan granne med ett sammanboende enäggstvillingpar. Den ena hade ett barn men förhållandet hade tagit slut. En dag när vi stod och pratade verkade hon paranoid och sa att hon var avlyssnad. Någon dag senare hamnade hon på psyket. Deras mor kom och tog hand om barnet tillsammans med den andra tvillingen. Efter ytterligare ett par dagar hamnade också den tvillingen på psyket vilket deras mor förklarade med att de brukar följas åt känslomässigt. Historien i dokumentären känns ju märklig därför att bägge två uppvisar samma beteende men det är kanske typiskt för just enäggstvillingar att kopiera varandras känslor vilket egentligen skulle innebära att bara den enes känsla är upplevd medan den andres bara är ett kopierat beteende. Kanske är det därför Ursula inte riktigt kan redogöra för varför hon gjorde som hon gjorde. Spekulationer av mig men hjärnan är ju komplicerad och långt ifrån färdigupptäckt.

Anonym sa...

Nån som settt Ursula Eriksson vid Idrottsvägen 13 i mölndal?Man kanske skulle åka dit med en kamera och vänta nån dag?:-)

Anonym sa...

jag såg nyss dokumentären. O jag tror nästan att dom här tvillingarna har varit med om nått som barn och att dom inte har bearbetat det. Eller rättare sagt dom har inte jobbat nått alls med det. Sedan så håller jag nog med dom människorna som har en enäggstvilling att det band dom har emellan sig kan vi nog andra inte föreställa oss hur det är att ha. Sedan såklart att dom har varit med om nått som inte framkommer i dokumentären. Någon slags psykisk störning finns ju annars så har man inte att sånt här beteénde. Men jag håller med alla andra att det var en väldigt intressant dokumentär.

Anonym sa...

Minst lika psykologiskt intressant som Sabina och Ursulas beteende är människan sensationslystnad. Jag kan förstå att tvillingarnas öde och handlingar fascinerar men någon j-a måtta får det väl vara! Vad kan berättiga att lägga ut namn och födelsedata på deras mor och syskon? Vad har de gjort? Och vad skulle bli bättre i denna historia av att lämna ut Ursulas adress? Är det någon som på fullt allvar tror att de gjort detta för att de är onda och i så fall själva valt att bli onda? Det finns nog med offer i denna historia – skärp er! Och ta bort inlägg med adresser och födelsedata om du alls vill framstå som seriös författare.

Anonym sa...

Otroligt så många dumma spekulationer jag tragglat igenom här ovan. Psykos ÄR irrationellt, och att ett par enäggstvillingar triggar igång varandra ser jag inte som det minsta märkligt? Vad som utlöst det hela lär vi aldrig få veta, och jag föreslår att ni som inte är det minsta insatta i psykisk ohälsa och psykiska sjukdomar bara släpper detta..? Låt dom leva sina liv ifred, sluta spekulera om organhandel, trafficking och hur deras barndom varit.

Anonym sa...

Anybody think it´s strange, that she shouts "Do not let them take your organs". Is´t it strange, that she slaps the policewoman like a pro. But she has no record of training, but still they were both fast, incredible strong, and survived!! Another video shows the way she loocks the prisondoor herself in the cell, like she was used to it. Strange that we do not here an interview, about why exactly the busdriver left them in the middle of the highway. They were not on drugs, but are said to have a serious mental issue, but they let Sabina out, after only 4 years. for man slaughter! And she kills a man that has worked for the RAF, who also is said to work with human experiments.. and where is she now? Why isn´t there anything about there life, growing up, school, parents? A Poor life! Well they manage to go to Ireland and the US. Theese two are perfect examples of socalled children getting brought up as supersoldiers. The ugly hidden agenda of goverments. We just had a short view behind the scene, and most people don´t even see it. Check the stories of people like Duncan O'Finion, Miranda, Davis Corso, Ax and others..you can get info about almost anything, but this is a very dark hidden area. The deeper you go down the rabbitwole, the darker it gets. unfortunately. Sannheten er inte altid smuk. http://www.youtube.com/watch?v=fFrwd1WzmkI&feature=related

Anyone sa...

Finns en VÄLDIGT intressant kommentar till dokumentären på följande länk: http://www.esoterictube.com/madness-in-the-fast-lane.html

Mona Eriksson sa...

Ramona! Jag skulle uppskatta om du tar bort mitt namn och personnummer från din sida.
MVH Mona Eriksson

Ramona Fransson sa...

Hej Mona!

Jag försökte, men jag lyckades inte. Det här nya med Google är hopplöst! Så om du eller vem som helst kan berätta hur jag ska ta bort den kommentaren gör jag det bums!

Ramona Fransson sa...

Hej igen Mona!

Det funkade till slut!

Mona Eriksson sa...

Tack så mycket :)

Inge sa...

Har precis läst ut en nyutkommen bok om fallet: "A madness shared by two" (http://www.amadnesssharedbytwo.com)

Där framläggs en teori om vad som egentligen hände. En del av detta:


Sabina och Ursula var under observation av polisen pga drogsmuggling

* De gick in på en polisstation i Liverpool före motorvägsincidenten och uttryckte sin oro över Ursulas barn, något som kan bero på drogrelaterade uppgörelser och en hotbild. Detta besök på stationen var känt men nämndes inte i dokumentären.

* Polisen ville komma åt de stora fiskarna och hade tvillingarna under observation sedan en tid tillbaka. De hade droger och/eller pengar i väskorna, därför fick inte busschauffören titta i väskorna vid stoppet. Inte heller de poliser som kom till platsen vid stoppet tittade i väskorna. En stor sedelbunt sågs också av vännen Peter hemma hos den sedermera mördade Glenn.

* Det var pga att de var under observation och att polisen ville fortsätta sin spaning som Sabina släpptes iväg så snabbt efter motorvägsincidenten. Särskilt efter att ha först arresterats enligt en lag om omhändertagande av mentalt sjuka i rekommenderade och maximala 72 timmar, "sektion 136", för att skydda såväl andra som personen själv så släpptes hon efter bara 5 timmar. Denna "136-arrestering" är bortediterad ur originaldokumentären men kan ses här: http://www.youtube.com/watch?v=Yo4EpHTnuCE. Detta nämns sedan aldrig i protokoll, domar, etc.

* Det var också pga drogerna, enligt boken, hon träffade Glenn, det var via kontakter och inte ett slumpartat möte.


Det var inte Sabina som mördade Glenn och det fanns mer än en gärningsman

* De fyra knivsår som påträffades verkar uppenbarligen komma från två olika knivar, den funna kniven kan inte åstadkomma två av såren eftersom bladet är bredare än såren. Teorin är att någon höll fast Glenn eftersom det saknas spår av avvärjningsförsök på hans armar. Knivsticken fanns alla i Glenns vänstra framsida. Sabina är vänsterhänt.

* Det kan ha varit de mystiska "förföljarna", det kan ha varit någon som fått nys om droger/pengar, det kan ha varit en intern uppgörelse. Men gärningsmännen var troligen ute efter de droger/pengar som Sabina hade. Hennes personliga tillhörigheter hittades utspridda i området några dagar senare men hon flydde tomhänt från Glenns bostad.


Utöver de här två teorierna och argument som supportar dem tar boken upp många andra konstigheter och, tyvärr, flera utestående frågor. Klart läsvärd bok hur som helst om man är intresserad av fallet.

Inge sa...

Alldeles nyligen har författarna lagt upp en översikt över bokens teorier i följande foruminlägg:

http://www.topix.com/forum/world/T9UCI92MJUH9BVP22/p5

Anonym sa...

Jag skulle så gärna vilja träffa de igen... De var mina vänner och skyddslingar här hemma.... Otroligt duktiga på idrott båda två och de var enormt positiva att ge en "kick" så man orkade .

Anonym sa...

Deras pappa hette Sixten, var enarmad sedan en sprängolycka när han gjorde militärtjänsten och var alkoholiserad (minns gubben som skäggig med mörk kavajrock med ölflaskor i båda fickorna) så systrarna kan inte ha haft det för lätt under deras uppväxt men det besvarar inte deras märkliga beteende.

Ramona Fransson sa...

Hej Anonym!

Ja, det verkar som att deras uppväxt varit allt annat än paradisisk, men som sagt det förklarar inte den ödesdigra dagen då de löpte amok på motorvägen och jag fick intrycket av att de var med i en actionfilm.

Exposure sa...

Hi Ramona, how come you've never mentioned the police cover-up discovered in the book A Madness Shared by Two? Can readers believe anything that you write?

Ramona Fransson sa...

As you can see this article is from 2010, and I haven´t wrote or give this girls a thought since. Sorry!

Marian sa...

Jag har just sett dokumentären på dansk tv och bemärkade att den inte innehöll en enda information om systrarnas uppväxt. Bara det vanliga skvaller om sjukdom och genetik. Jag googlade lite, och vad jag fann omedelbart (bl.a. här) var en uppväkst i fattigdom och med en alkoholiserad pappa (som heller inte haft det lätt). En uppväkst alltså där de mycket sannolikt inte haft vad barn behöver för att trivas och känna sig trygg i tillvaron.

Jag kan inte veta vad precist som har hänt systrarna under deras uppväkst, men jag vet att såkallad "psykos" är en mycket förståelig reaktion på livet, och inte en "sjukdom", något "märkligt" som inte kan förstås av vanliga människor. Det är en reaktion från det omedvetna, och det omedvetnas språk är ett (tidlöst) symbolspråk. Både hotet om våldtäkt och om att deras organer skulle tas bort (dvs. de skulle dödas vid att något livsviktigt blev tagit ifrån dem), som systrarna flyktade ifrån, skall nog inte förstås helt bokstavligt och/eller som om hotet är aktuellt i nutid. Det är sannolikt ett, symboliserad, "barndomsminne" som dykt upp då systrarna mötts igen, och förstått som ett sådant faktisk mycket tydligt och förklarande allt när det gäller deras beteende. Inget "märkligt" där alls.

Nu brukar folk att invända att det finns många som inte haft en, för att bruka dina ord, Ramona, paradisisk barndom och ändå är det bara några av dem, och inte alla, som blir "psykotiska", och att det skulle vara bevis att det måste vara sjukdom om de gör. Men detta "argumentet" för en biogenetisk sjukdoms"förklaring" ignorerar detaljerna, och som vi vet så sitter djävulen i detaljerna. En detalj som alla jag känner (och jag känner många) som är stämplade med "psykos" (och liknande) har gemensamt är att de inte hade någon utomstående att prata med om deras upplevelser. De var hänvisad till att försöka förstå vad som hänt dem helt på egen hand. Eller, som här, tillsammans med en tvilling som förstod lika mycket, eller lite. Och när vi människor skall förstå saker på egen hand, utan möjlighet att få andras annorlunda perspektiv på sakerna, ja, så kan det bli lite "konstigt". I synnerhet där den direkte förståelsen är för överväldigande att kunna rymmas och/eller är "förbjuden", vilket ofta är tillfället vid omsorgssvikt och övergrepp.

John Read är en internationellt anerkänd forskare som har specialiserad sig i orsakerna till såkallad "schizofreni" och "psykos". Här kan man lyssna till ett föredrag han höll vid Köpenhamns Universitet i oktober i år: https://www.youtube.com/watch?v=e-u_CGtUUZk

Vi gör varken dem som "märklig" eller även "psykotisk" stämplade eller oss själva som samhälle en tjänst vid att bortförklara deras beteende som "märklig" eller även "psykotisk", som sjukdoms"förklaringarna", och också dokumentären här, gör. Det hindrar att de stämplade kan uppnå en verklig förståelse av deras upplevelse och kontroll över deras reaktioner och liv, och det igen betyder att de förblir "sjuka" och, i några tillfällen som här, potentiellt farliga.