Senaste teve-intervjun 2015

tisdag 16 juni 2009

Hitlers kompis/ar i Sverige, vilka var de?



Bilden till vänster är från Auschwitz i maj 1945 och jag har tagit den från Wikipedia.

Efter att min biologiska pappa dog 1979 (jag var 23) visste jag inte mycket om andra världskriget. Under min skolgång hade vi också ämnet "Historia" och det var rena skämtet.

Anledningen till mitt intresse var min barndom. Min pappa var jude och kom hit på falska papper. Min mamma var tyska och kom till Sverige med hjälp av sin pappa, gangsterkungen i Berlin, och i Borås mötte mina föräldrar varandra och jag föddes 1956.

Jag skriver på en bok som har titeln "Ändhållplats Sverige" och den beskriver mina upplevelser i famljen och släkten.

Jag har läst mängder av litteratur i ämnet. Bland annat Jerzy Einhorns berikande bok "Utvald att leva". I hans bok fick jag en del svar och vi hade också kontakt via telefon där Jerzy förklarade problemet med att inte orka prata om det. Jerzy Einhorn och hans fru pratade inte heller med sina vuxna barn utan först när barnbarnen kom förstod Jerzy vikten av att berätta.

Nu har det kommit en DVD serie med gammelmedias försorg, den heter "The world at war" jag har redan fått den första gratis ihop med tidningen, de andra kostar 59:- och jag ska köpa varenda en. Varför ältar jag egentligen i detta? Kanske är svaret att jag vill veta hur det kommer sig att Sverige som enda land klarade sig undan Hitlers bomber. Norge som inte ens hade en militär som också var neutralt invaderades av Hitler men Sverige klarade sig.

Vilka var egentligen Hitlers kompis eller kompisar i Sverige?


I mina deckare råder det inte världskrig men däremot samhällskrig. De finns i pocket och inbundna. ( En del är tilfälligt slut dock) På biblioteken kan du som är synskadad låna dem som talböcker. De flesta bibliotek i Sverige har mina böcker.

Bokhandlare och näthandlare har dem också.

Ha en bra vanlig tisdag!
Ramona

12 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Intressant Ramona. Så dina föräldrar kom från helt olika miljöer, känner igen det själv för det gjorde mina föräldrar också... och visst ska vi fortfarande prata om vad våra föräldrar upplevde.

För förr i tiden (för inte så länge sedan) skulle man inte prata om svåra saker. Det fanns massor med föreställningar runt sånt. Att man bara kallade på mer elände genom att prata tex.

Och det finns många människor än i dag som inte yppar saker och ting förrän de ligger på dödsbädden. Människor är än i dag livrädda för att bli utskämda, för sånt som de har varit med om. Så det är väldigt bra om du kan bidra till vår förståelse av vad som hände i Sverige. På fler nivåer.

Helena Palena sa...

Så mycket kan jag säga i en sån här kommentar att det handlar om pengarna/finanssystemet som vi fortfarande har. Den som styr pengarna styr sanningen.

Ramona Fransson sa...

Hej Ann Helena,

Det som varit svårast att ta in är när jag förstod att min uppväxt var omgärdad av en mur av lögner.

Hej Helena,

Geld regiert die Weld!

Ramona Fransson sa...

Hej Philippe,

Ja, min bakgrund är kanske intressant för fler än bara mig. Jag upplevde den som fruktansvärd och den har präglat hela mitt liv.

Jag hoppas att när boken är klar ska det vara slut på alltför mycket grubblande och färre blickar i backspegeln.

Ramona Fransson sa...

Hej Philippe,

Det jag tycker är kul är att jag i mina böcker förvandlar mina upplevelser till någon annans.

Mycket befriande!

Azahar sa...

Vad intressant Ramona!
Ska köpa din bok när den kommer ut! Hitler hade nog många kompisar här på sin tid! Ex vis Göring hämtade ju en fru härifrån ...

valens sa...

Som bekant finns "lite mer" olja norr om värmland, Jämtland, Väster- och Norrbotten...
Sen hur många kompisar hade hitler i Sverige, är också ganska välkänt...

Däremot en annan sanning som "inte så många vill komma ihåg" är kanske det om Marshallplanen som var ett amerikanskt initiativ för att ekonomiskt bidra till återuppbyggnaden av Europa efter andra världskriget.
Marshall fick sin vilja igenom.
På bara några år skickade USA nästan tolv miljarder dollar till Europa. En del av pengarna gick som lån till européerna, men till övervägande del gavs pengarna bort utan krav på återgäldning. Storbritannien, Frankrike, Italien och Västtyskland mottog den största pengakvoten.
Sverige emottog också Marshallhjälp - i form av lån och bidrag.

Men vi måste tänka positivt, eller hur?
Denna månaden firas 200 år av fred i Sverige.
Ett av de sista slagen på svensk mark utkämpades i Hörnefors den 5 juli 1809.

Ramona Fransson sa...

Hej Philippe,

Ja, att sakna sitt barn måste vara outhärdligt. Många pappor sitter ensamma och undrar varför deras X gör livet svårare än vad det borde vara och myndigheter gör livet til helvete för alla och har mage att påstå att de gör det "för barnets bästa". Det är förskräckligt!

Naturligtvis finns det förståndiga vuxna som verkligen gör sit bästa för barnen och de är att applådera.

Ramona Fransson sa...

Hej Azahar,

Den dagen boken kommer ut tror jag blir som en befrielse för mig.

Göring var i Sverige och gick på jakt, ja med vem?

Ramona Fransson sa...

Hej Valens,

Sverige byggde upp sitt välständ med hjälp av villiga och duktiga arbetare och på grund av kriget.

De som blev rika på kriget är ett fåtal, men bor de kvar i Sverige?

Självklart ska man vara positiv. Annars överlever man inte!

Ramona Fransson sa...

Hej Philippe,

Lite av ett dilemma när man blir kär att man upptäcker ibland alltför sent att det inte bara är en person man gifter/sambo med utan en hel släkt följer med som bonus.

Och ibland känns det kanske inte som bonus, snarare tvärtom.

Ha en skön midsommar!

Ramona Fransson sa...

Hej Philippe,

Du är ingen maskin bara det bästa som finns, en människa!

Samma igen!