Senaste teve-intervjun 2015

fredag 16 oktober 2009

Barak Obama vill inte ligga bredvid JF Kennedy, ännu!


Många hoppas att det ska bli fred på jorden så också jag men jag tror inte på det. Varför?

Ja, det är just det. Vilket ord tror ni vapenhandlare skyr som pesten? FREDSAMTAL

Det betyder minus i kassan och är det något som genererar miljarder dollar så är det vapen.

Min favoritfilm är War of Lord med Nicolas Cage i huvudrollen. Han iklär sig rollen som Viktor Bout världens värsta vapensmugglare.

Här följer en del uttryck i filmen som jag fann träffande:

Det finns över 550 miljoner skjutvapen världen över. En människa på tolv har alltså ett vapen! Den enda frågan är... Hur beväpnar vi de andra elva?


Kulor byter lättare ut regeringar än röster.


Jag sålde död opartiskt. Jag handlade med alla arméer utom Frälsningsarmén.

Jag sålde till Afghanistan när de slogs mot mina sovjetiska landsmän men aldrig till Usama bin Ladin. Hans checkar saknade täckning.

Av alla sovjetiska vapen var inget mer lönsamt än Automat Kalsjnikova model 1947 mer känt som AK-47 eller Kalasjnikov. Det är världens mest populära automatkarbin. En fyra kilo tung blandning av stål och plywood. Den krånglar aldrig. Den funkar täckt med lera och fylld med sand. Den är så enkel att hantera att ett barn klarar av den och det gör de.

Sovjet hade vapnet på ett mynt. Mocambique på sin flagga. Efter kalla kriget blev Kalasjnikov ryssarnas största exportvara, sen kommer vodka, kaviar och tungsinta författare. En sak är säker: Ingen stod i kö för att köpa deras bilar.

Efter murens fall stals vapen för 32 miljarder dollar bara från Ukraina. En av 1900-talets största kupper. Huvudmarknaden var Afrika. 32 länder i elva stora krig på knappt tio år, en vapenhandlares våta dröm.

André Baptiste den USA utbildade självutnämnde presidenten för Monrovia var Viktor Bouts bäste och mest sadistiske kund.

Om man läser om vad vapen kostar och sett filmen Lord of War förstår man att det ligger något bakom ryktena att JF Kennedy mördades på grund av att han ville stoppa kriget i Vietnam.

Krig är en ofattbar bra affär för de som säljer vapen. Att det medför lidande, död och förintelse skiter vapenhandlarna i. De räknar dollar inte lik. Därför tror jag inte för ett ögonblick att Obama kommer stoppa kriget i Afghanistan. Han har lärt sig av historien. Vilket många andra inte tycks ha gjort. Eller kanske glömt.

Ramona

P.s Alla mina böcker finns nu också som e-böcker
http://www.elib.se/ D.s Dyrbar kärlek, Iskall hämnd och Mord i Skärhamn finns för gratis och laglig nerladdning på The Pirate Bay. Allt tack vare Magnus Engblom. Och snart är även Lyckohjulet klar! D.s

Inga kommentarer: