Senaste teve-intervjun 2015

lördag 24 oktober 2009

Hade Jan Guillou sålt Sverige till Sovjet om priset varit det rätta?


Hade Jan Guillou kunnat tänka sig sälja Sverige till Sovjet om priset varit det rätta?

Läs Expressens artikel här.

En överklass slyngel som fnös åt de rika och trodde att kommunismen skulle lösa världsproblemen.

Tänka sig, trots att jag inte är utbildad journalist och inte ens har studentexamen känner jag att alla skolor som Jan Guillou trampat sig igenom inte har gjort honom ett dugg smartare.

Jag minns så väl hur det såg ut under 68-rörelsen. Det var rött, rött och rött. Hade man inte en FNL nål på kragen, sörplade rödvin och förbannade USA hade man inget att hämta. Det var så patetiskt att jag undrade vad som var fel i huvudet på folk.

Jag som både varit i DDR och Polen och såg verklighetens kommunism förstod aldrig av vilken anledning svenskarna hyllade kommunismen. Gissa hur utfryst jag blev för mina åsikter?

Nu har många fattat galoppen men vad som stör mig med besserwissern Sverre Guillou är hans högtravande von oben attityd. Framför allt när kollegan Liza "Trixa" Marklund var i hetluften med sitt försvar av boken Gömda med travar av lögner.

Nu fattar jag bättre. Med liknande lögner i sitt eget bagage var det enkelt för Guillou som den lögnare han är, stå och försvara en annan lögnerska.




Vill du läsa mina böcker som e-böcker kan göra det gratis på alla bibliotek i Sverige. Naturligtvis finns de flesta böckerna som inbundna och pocket.


Du kan till och med att ladda ner dem GRATIS och LAGLIGT på The Pirate Bay. Där finns deckarna Dyrbar kärlek , Iskall hämnd och Mord i Skärhamn.

En fråga som ofta dyker upp i det sammanhanget är varför jag gör detta gratis och några av anledningarna är: Det är förbaskat kul att ha läst in boken själv! Jag har fått tiotusentals fler läsare. Ja, du läste rätt: Tiotusentals har laddat ner böckerna.


Och eftersom många har mindre kulor i plånboken på grund av arbetslöshet är detta ett sätt att vara sjysst mot mina medmänniskor. I förlängningen hoppas jag att de som läst eller lyssnat på mina böcker och gillat dem, kanske när de får råd köper en av mina böcker i present till sin mamma/pappa eller kompis. Kallas win-win situation.

11 kommentarer:

Leroy sa...

Får väl hoppas att arkiven öppnas och att det visar sig hur den verklige dubbelagenten Hamilton skapades.

Arbetade säkert för SÄPO,KGBoch CIA samt andra underättelse organisationer och rörelser.

Hade väl dubbelt medborgarskap ram till 1975 kallade med GW andra för nyttiga idioter.

Man kan ju undra för vems skull han skrev?

Leroy

valens sa...

Jag som levt mer än halva mitt liv i Rumänien och upplevt kommunismens verklighet, förstod aldrig av vilken anledning svenskarna hyllade kommunismen.
Kan överhuvudtaget inte begrippa mig på varför flittigt används kommunismens (läs: securitate, stassi, osv) metodik... Myndigheter som infilltrerar, kontrollerar, desinformerar...
Gissa hur utfryst är/kommer jag bli för mina åsikter?

Sanningen?
Vem bryr sig om den...

Ramona Fransson sa...

Hej Leroy,

Jan Guillou förnekar att han var spion. I fem år drack han kaffe med en KGB:are och bara pratade!

Och jag träffade jultomten i förra veckan!

Hej Valens,

Jag bryr mig om sanningen. Jag är trött på lögner.

valens sa...

Oj Ramona, vad trött jag är på lögner och desinformation...

Magnus sa...

Hallå!!!

Han var inte spion!
Det var bara ett helt lagligt extraknäck han gjorde. Detta enligt radionyheternas intervju med honom.
Tror vad jag vill om det, men han ljuger väl inte????

Ramona Fransson sa...

Hej Magnus,

Nejdå Jan Guillou är en man som står vid sitt ord.

Att hans ord inte är sant, inte relevant, och inte kontrollerat är däremot sant.

Hahaha

Leroy sa...

Ramona att han förnekar att han var spion är väl ok. Men att vara informatör. Ligga i konflikt med Palme välja att ge analys av läget kring Vietnam, Spränga IB. Jobba för KGB,SÄPO,CIA och palestinarörelsen mfl.

Det krävs nog djupare förklaring för vems skull.

LEroy

Ramona Fransson sa...

Hej igen Leroy,

Ja det vore onekligen väldigt spännande att se vilka journalister som har den råg i ryggen som behövs för att dra ner brallorna på herr Sverre.

ABC sa...

Guillou är en skit ur alla vinklar men han är absolut inte synonym med vänsterrörelsen. Det gäller att hålla isär sak och person och det lärde vi oss på den tiden, det var en fantastik skola på det viset. Det dög inte att som nu, komma dragande med vilka uttalanden som helst hur som helst, det skulle vara underbyggt, genomtänkt, och det gällde att argumentera i sak utan personangrepp.
Det var en lärorik tid för oss som deltog.
Och så hade vi vansinnigt kul också!

Ramona Fransson sa...

Hej ABC

Jag har inte tagit Sverre som en synonym med vänster rörelsen däremot kommer jag aldrig att begripa vurmen över kommunismen överhuvudtaget och det har att göra med mina egna erfarenheter.

Att andra som var inom gruppen hade roligt tvivlar jag inte på.

Men jag kan garantera att människor som inte tillhörde partitoppen, inom de kommunistiska ländernas klaner, levde med ständig skräck och inte hade det minsta problem med att hålla sig för skratt.

ABC sa...

Det där att hålla isär sak och person kan nog vara svårt.

Utan att gå in politiken så kan man utan vidare säga att det går att hålla sig för skratt i ett kapitalistiskt samhälle också, det har vi mängder med bevis för runt omkring oss.
I alla samhällsstrukturer finns det människor som tillskansar sig makt och använder den i helt egoistiska syften. Det beror inte på att det är idéerna som brister, det är människorna som vill ha makt som gör det.
Det som var och är intressant är ideologin och hur/om man kan få den att fungera på ett sätt som gagnar alla medborgare i samhället utan att vissa förtrycks. Så som vi har det idag.