Senaste teve-intervjun 2015

måndag 5 oktober 2009

Mördaren kom med menyn!



Apropå hur stor tilltro vi ska ha till rättsväsendet i vårt avlånga land.

Det här hände sig för c:a 10 år sedan. Inga namn kommer att nämnas.

Mördaren en ung kille på ungefär 30 år mördar två unga flickor. Dessa flickor var inte främlingar. Inte heller hans älskande. En av dem var betraktad som en av hans bästa vänner.
Efter att han mördade dessa flickor löpte han amok en tidig morgon mitt i city och lyckades slå ihjäl en person till.

Mannen genomgick naturligtvis en stor rättspykiatrisk utredning. Dömdes till vård.

En av de anhöriga till ett av offren var av en händelse tillsammans med vänner i en liten stad i Sverige. De bestämde sig för att gå ut och äta på restaurang. Plötsligt satt den anhörige och stirrade rakt in i ögonen på mördaren som kom med menyn. Behöver jag säga mer?

Kommer det att hända igen å igen å igen å igen? Naturligtvis! Och det har säkert redan hänt. Vad drar jag för lärdom av den händelsen? Rättvisa i Sverige? Skämtar du eller?

Det är en av anledningarna till att jag i mina deckare har den rättvisa jag vill ha och det är så förbannat underbart!

Förresten är du intresserad av att vilja läsa eller lyssna på mina böcker finns de dels för laglig nedladdning på TPB. Tack Magnus! Eller som e-böcker på elib.se och i vilken bokhandel som passar dig.

Ha en go tisdag!
Ramona

Inga kommentarer: