Senaste teve-intervjun 2015

onsdag 24 november 2010

Min päls, canadensisk rödräv, har värmt mig i tjugo år!

På julafton i år fyller min päls, canadensisk rödräv, tjugo år. Jag fick den i julklapp av min styvfar, pappis Gösta.

Den är utan tvekan det bästa plagg som går att uppbringa när en iskall nordlig vind vind gör allt för att du ska frysa.

Jag har en fuskpäls som jag köpte för två år sedan, den ser redan maläten ut, och är helt okej om det är plusgrader.

Tack vare min päls kan jag och Lina promenera i minst en halvtimma trots att termometern visar på 5 minus och i vinden säkert 10 minus. Och promenaden är rolig, lustfylld och jag vill inte ens skynda på.

Naturligtvis vet jag att det finns människor som ser rött när pälsar kommer på tal, men jag säger lugnt och stilla:  Har du någonsin haft på dig en päls i 10-20 minusgrader tillsammans med en isande vind? Då borde du prova på det! Jag har i alla fall testat att ha på mig fuskpäls under samma förhållande och vet skillnaden.



Ramona

Nedan hittar du mina ljudböcker. Inte klokt hur många det är som säljer ljudböcker och då har jag bara med en bråkdel av alla näthandlare av ljudböcker. Hade jag ingen aning om!

Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt 
Load2hear.
Mobook

6 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Hej Ramona vad fin du ser ut i päls. Vi är ju jägare från början innan vi blev jordbrukare och sedan industrialiserade ända ut i cyberspace. Men en sådan här dag måste jag ta på mig tre lager kläder för att kunna gå ut. Har nyss skottat och kört med bilen fram och tillbaka på vår lilla väg för att spåra. Det snöar lite men ihållande. Var och handlade och det gick bra. Lugnt och skönt inte en kotte ute knappt, utom plogbilar och polisen.

Anonym sa...

Underbart att Du använder din fina päls! Måste väl även ur pälsbeskyddarnas synvinkel vara bättre med sådan kvalité och livslängd hos ett klädesplagg som inte bara köps, används en säsong och sedan kasseras...
Bra miljö mår alla bra av!
/ L

Ramona Fransson sa...

Hen Ann Helena.

Tack! Ja så är det och samerna skulle knappast kunna stå ute i den kyla de har om de inte haft renskinn att skydda kroppen med.

Önskar dig en skön advent!

Ramona Fransson sa...

Hej L.

Jag skulle mer än gärna ta en diskussion med Djurrättsaktivisterna, men de vill av någon "underlig" anledning vara anonyma!

Visst är päls det bästa ur alla synpunkter. Att framställa fuskpäls kostar miljön mycket mer, med tanke på alla gifter som används i tillverkningen.

Blondies blogg sa...

Om möjligt, är Du ännu vackrare än vanligt där Du står i Din canadensiska rödräv. Helt magnifik!
Bär Din päls med stolthet! Jag blir allergisk av både fuskpälsar och djurrättsaktivister, speciellt de som släpper ut minkar till en säker och plågsam död.

Ha en fin dag!

Nu jar jag gått igenom Dina senaste inlägg och konstaterar att Du inte bara är vacker, Du är också klokare än de flesta!

Gustaf sa...

Kan bara hålla med de andra: Fortsätt använda och bär stolt din fantastiskt vackra päls, inte sett någon liknande räv förut - vilken gåva! Ser fram emot att kanske möta dig på gatan i Gbg, varm och fasligt mycket stiligare än de flesta! Tänk om det kunde bli som i Ryssland där man förstår det snygga och praktiska med päls när det blåser snålt.