Senaste teve-intervjun 2015

söndag 5 december 2010

Tante Clara, medlem i kommunistpartiet, hade också fördelar och därför kunde min mor fly från Östberlin.

I kväll kommer andra delen av TV4: s Kalla Fakta om drottningen Silvias pappa Sommerlath medlemskap i nazistpartiet.

Att anklaga drottningen för bristande kunskap om hennes fars affärer är i mina ögon rent utav löjligt!

Föräldrar ljuger för sina barn, så enkelt är det! Och varför ska man som barn misstro vad föräldrar säger och gör?

Idag har jag cirka 800 dokument som berättar en helt annan historia om båda mina föräldrar än den jag fick av dem som barn.

I detta avsnitt ur familjen Sommerlaths historia ska det berättas om de fördelar drottning Silvias pappa hade av att vara medlem i nazistpartiet.

Min mammas tante Clara var medlem i kommunistpartiet 1954 i Östberlin och genom hennes medlemskap kunde min mor fly till Västberlin. Det är hela idén med att vara medlem i en förening, att få fördelar.

Under andra världskriget togs det mesta ifrån judarna. Det stiftades lagar som till slut förbjöd judarna att leva. Och är det någon historia jag skulle vilja veta mer om, är det den som Ulf Nilson skriver om i sin bok "Sverige Sluten anstalt" där det berättas om samröret mellan familjen Wallenberg och fabriken som framställde Cyklon B, gasen som användes att mörda miljoner människor, romer, förståndshandikappade, politiska dissidenter och judar.

Hur många svenska företag lade grundbulten till sina förmögenheter på grund av nazismernas krig?

Som bekant är Wallenbegs arkiv låst för allmänheten.

Ps. Att få reda på att man vuxit upp med lögner är en tragisk upplevelse. Ds.

Fotot är på min mor Christine
Ramona

Nedan hittar du mina ljudböcker. Inte klokt hur många det är som säljer ljudböcker och då har jag bara med en bråkdel av alla näthandlare av ljudböcker. Hade jag ingen aning om!

Böckerna finns också att ladda ner som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.

Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt 
Load2hear.
Mobook

3 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Jo du har helt rätt. Det är klart att det är så att människor försöker överleva och skaffa sig fördelar. Det var därför min farfars svåger Einar Wadstein var med i Riksföreningen Sverige-Tyskland, som bildades 1937. Tillsammans med prominenta kulturpersonligheter som Carl Milles, Sven Hedin och Verner von Heidenstam.

Och det var därför min farmor aldrig fick tillbaka den stora summa som hon hade lånat ut till släkten för att de skulle kunna placera pengarna bra i gårdar och annat. Allt försvann under 30-talet. Och när hon ville ha tillbaka sina pengar så fick hon skäll för det. Så hon förblev fattig resten av livet. Låna aldrig ut pengar till släkten är väl lärdomen!

valens sa...

Ramona, du har så rätt…

Blondies blogg sa...

Ramona, jag ser fram mot att Din bok Ändhållplats Sverige blir klar. Det blir med säkerhet en bok som alla bör läsa. Till skillnad mot Silvia så söker Du sanningen - och drar Dig inte för att lyfta fram allt i ljuset. Även det som är smärsamt och skuldbelagt.
Skriv, skriv, skriv!