Senaste teve-intervjun 2015

tisdag 5 juli 2011

IVF är ingen barnlek!

Undersökningar visar att allt fler kvinnor väntar med att få barn. Förstföderskan är i snitt närmare 30 år än 20, vilket också gör att för varje år som går är äggen ett år äldre.

Männens spermier, till skillnad mot kvinnans ägg, förnyas ungefär var tredje månad. Män kan bli pappor när de är 75, inte kvinnor!

Jag har redan konstaterat att dagens samhälle inte är barnvänligt, innan jag fortsätter...

Idag måste du för att försörja dig, få tillgång till en bostad, ha en dräglig tillvaro för dig och barnet, skaffa minst gymnasieutbildning och helst universitetsstudier, lägg därtill ytterligare ett antal år för att du ska ha fått fäste i arbetslivet, och vips är du närmare 30 än 20!

En del kvinnor skaffar sig utbildning, arbetslivserfarenhet och kanske tänker: I värsta fall får jag väl skaffa mig en donator! I Danmark är det ju gott om dem!

Men det återstår ett litet problem, man ska lyckas bli gravid också. Under min ungdom hörde jag ofta orden: Tänk på att skydda dig mot oönskade graviditeter! Men vad händer om det inte blir barn när man så önskar? Ja, men då finns ju IVF= In Vitro Fertilisering. Lätt som en plätt eller?

Inte alls! Dessutom oerhört påfrestande på ett förhållande. I vissa län, som Västra Götalands, ges tre IVF försök, men så ser det inte ut i hela Sverige. En del län ger bara ett eller max två försök, därefter måste pengarna upp på bordet. Vi talar om cirka 30 000 per försök. En del gör upp till fem kanske tio försök och det är en längtan som snabbt kan fövandlas till desperation! Tro mig jag vet, jag kämpade i sjutton år med två olika män just för att uppnå den maximala lyckan, att få barn. Meningen med livet, som alla som har barn gärna berättar om, är enligt de flesta att få just barn. Jag är i och för sig lycklig ( inte alltid, men det är ingen) utan barn, men jag har ju inget att jämföra med:)

Det jag däremot är övertygad om är, att det finns många unga tjejer och killar som har väldigt liten eller ingen kunskap alls om hur IVF fungerar och inte heller att det är svårare för en kvinna ju äldre hon blir, att lyckas bli gravid med IVF, vilket kan bli en tragedi om man önskar sig att bilda familj.

I och med att jag skrev min bok: "Älskling, vi blir inte med barn" var min tanke att detta är en bok till hjälp för de par som sitter mitt uppe i hormonbehandlingskarusellen, men nu förstår jag att boken också kan göra nytta redan i årskurs nio.

Längtan efter barn kan söndra och förstöra ett förhållande, speciellt om man har orealistiska tankar om hur IVF går till och resultat av behandlingen. Som jag inleder min bok: Att leva utan barn är annorlunda men aldrig meningslöst!   

Ps. Boken finns inbunden, pocket och e-bok, inte Mp3, annat än på biblioteket som Daisy för synskadade.Ds.

Ramona


"När mardrömmen blev sann" av Glenn Forrestgate till specialpris på Adlibris


"Grattis, du ska bli pappa"  Adlibris    Bokus  CDON

Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet  och också Mord under Tjörn Runt, finns nu som ljudböcker och i samtliga är jag uppläsare.

Alla böckerna finns också som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.

Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt 
Load2hear.
Mobook
Storytel

Inga kommentarer: