Senaste teve-intervjun 2015

onsdag 12 oktober 2011

Neutral romanprosa, är också mitt sätt att skriva.

Jag skriver alla mina böcker på neutral romanprosa, och skriver i mångas ögon enkelt, till och med torftigt enligt vissa...

Alldeles för torftigt kanske? Men frågan jag alltid ställer till mig själv är: Varför krångla till det? Varför ska jag inte använda adjektiv, där jag tycker det passar in i berättelsen?

Visst kan jag då och då beskriva ordet vacker istället för att enkelt skriva det. Men jag vet att alla människor vet vad ordet vacker betyder och  dessutom har egna bilder för vad som är vackert.

Svensk grammatik är ingen enkel historia, det är en hel vetenskap. Ordklasser som subjekt, adjektiv och verb. Skillnaden mellan adjektiv och adverb. Och för att inte tala om pronomen som finns i följande avdelningar: reflexiva, reciproka, possessiva, demonstrativa, determinativa, interrogativa, relativa och indefinitiva pronomen.
PUH!

Jag ska ärligt säga att jag kan väldigt lite om svensk grammatik och troligen beror det på att jag som barn hade utlandsfödda föräldrar och en kaotisk barndom. Men jag hade trots detta betyg 4 i svenska språket när jag gick på komvux 1991.

Ytterligare en viktig sak är, att jag tränar på att skriva, varje dag. Varje dag lär jag mig något nytt. Det är jag omåttligt stolt över. Och så är det med allt i livet, träning ger färdighet. Men enkelheten inom mig kommer alltid att förbli min ledstjärna. Aldrig krångla till en text, inte använda "fina" ord enbart för att visa läsaren, jag kan minsann mer än du. Det är är inte min grej, jag vill bara berätta en historia som alla begriper och kan ta till sig.

Ramona







"När mardrömmen blev sann" av Glenn Forrestgate på Adlibris

"Grattis, du ska bli pappa" Adlibris Bokus CDON (planering pågår inför andra upplagan, första börjar ta slut! Kallas succé!)

Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, Mord i Skärhamn, Lyckohjulet och också Mord under Tjörn Runt, finns nu som ljudböcker och i samtliga är jag uppläsare. (Gillar du inte göteborsk dialekt ska du inte lyssna!)

Alla böckerna finns också som e-böcker för dig med läsplatta eller Ipod, dator m.m.
Naturligtvis kan du också låna dem via biblioteket!

Adlibris
Bokus
Bokia
Muntligt
Load2hear.
Mobook
Storytel&

2 kommentarer:

Gunnar Deckare sa...

Om man bortser från ren poesi så föredrar jag ett enkelt språk

Ramona Fransson sa...

Hej Gunnar!

Samma här! Jag kan inte för mitt liv begripa av vilken anledning jag inte ska använda svenska språket på ett enkelt och begripligt vis. Däremot har jag full förståelse om det finns läsare som njuter av ett akademiskt och svårutgjutet språk, men jag tycker inte de ska racka ner på dem som inte gillar det.