Senaste teve-intervjun 2015

tisdag 1 maj 2012

Humorgalan i TV4 är svältfödd... på en annan sanning!

Fotot visar några av militärerna i Bangladesh. Maskingevären, som bärs av soldaterna på bilden, är bara en liten del av alla vapen som regeringen har köpt.

Varje vapen som dessa militärer har i handen ( kommer de från Bofors?) kan föda och ge minst tio svältande barn skolgång och mat i flera år, men det här berättar inte någon representant från Unicef om. Varför?


Vad såg jag på Humorgalan igår? Gråtande kändisar tillsammans med sång och bilder på lidande barn. Vad känner jag då? Avsky inför ett djupt hyckleri?

Massor av människor ringer in och får prata någon minut med en kändis samtidigt som de skriver på för att bli fadder. Vet kändisarna vad de pysslar med? Vet de att alla länder med stor fattigdom och svält har regeringar som vältrar miljoner på vapen? Eller vill de inte se vad som pågår i världen?

Jag tycker att det är kräkform av hyckleri och begriper inte varför de ställer upp! Om de samtidigt som de visade bilderna på svältande och slavande barn visade ländernas militära styrkor, att dessa är välgödda och beväpnade till tänderna, kanske inte effekten blev lika bra, men det vore i alla fall ett sätt att få folk att vakna. Att skänka 100 kronor till Unicef där 86 kronor går till välgörenhet betyder inte att, som jag ser det, att pengarna går till de slavande och svältande barnen. För mig kan det lika gärna betyda att 56 av de 86 kronorna går till  mutor för att Unicef ska kunna agera överhuvudtaget.

Det finns ALLTID två sidor av ett mynt. För mig duger det inte längre med att bara visa upp den ena sidan.

Ramona

1 kommentar:

Unknown sa...

Det finns annat än svält, utan att gradera lidandet.

Pengarna för ett enda stridsflygplan skulle kunna ge medicin åt och utrota all lepra som finns kvar. Lepra, eller spetälska, är möjlig att bota och finns än idag.

Kostnaderna för vapen är enorma.