Senaste teve-intervjun 2015

måndag 8 mars 2021

Veckan som gått! Nummer 9 2021

 

Jag hälsar er ett hjärtligt god morgon denna nya vecka nummer 10 och från den sista, nummer 9, som vi hade i Puerto Rico, Gran Canaria.

När ni läser detta är vi i Sverige igen och det är måndag den 8 mars. I fortsättningen blir "Veckan som gått!" från Göteborg. 

Jag inbillar mig att de flesta som återkommer till samma semestermål har en eller flera favoriter där man älskar att sitta och njuta och äta god mat. Ett av våra ställen är just Waikiki, som vi är på här.

 

Thommy tog Gordon Bleu, och jag kyckling. Det finns väldans massa sätt att tillaga kyckling och jag har fått många bra idéer.  

 

 

 

Vi tog oss en promenad för vi ville se hur det är med hotell Revoli, där vi bott många gånger. Vid ett tillfälle när vi gick till stranden och tittade upp mot Revoli bodde det folk där. Men på vägen dit är det en tuff backe, och vi  stannade och pustade ut.

Det här är utsikten på halva vägen till Revoli. 


 
 





Och nu var vi framme vid skylten eller snarare bokstäverna som förkunnar att här ligger hotellet runt hörnet.

 




Byggnaden mittemot Revoli i backen tror jag är en communidad och inte ett hotell. Men vet någon så rätta mig gärna. 

 

 

 

Här är entrén till Revoli.


 







Tyvärr var det stängt! Vi blev faktiskt förvånade, men samtidigt är detta ett väldigt stort hotell med massor av rum och det behövs många turister för att fylla det. 

 

 

Efter att vi fortsatte förbi Revoli dyker restaurang Crazy Horse upp i backen en bit upp. Där har vi ätit en gång, men även den var stängd.


 


Ja, det är en sophög. Senast vi var här 2018 höll de på att renovera hotell Maracaibo och hur i all världen bilen lyckades hamna på ett tak bredvid hotellet är för oss en gåta.



Tyvärr möttes vi av den här läskautomaten i entrèn till hotell Maracaibo och ja, det är stängt. 

 

 

 

 

Den mycket trevliga och mysiga restaurangen till hotell Maracaibo var också stängd. Här grillades det och de hade live-uppträdanden. Hoppas det öppnar snart igen.

 

 

En annan vinkel av hotell Maracaibos restaurang och pool, där det faktiskt satt ett par på solstolar. 


 
 



Vi fortsatte vår promenad i riktning mot strandpromenaden.

 

 

 

 

 

Ett foto från bron. Här ser man taket på seglarskolan som ligger bredvid restaurang Waikiki. 





Strax efter bron på väg ner till strandpromenaden växer den här Bougavillan. Ingen bevattning, men den verkar trivas oavsett.

 

 

 

Strax innan trappan ner ser man hotell Punta del Rey, också det ett stort hotell med utsikt över stranden, och stängt.




 

Och när vi tittade närmare fick vi syn på flera personer på taket vid neonskylten. Vad de gjorde där? Men många passar på att renovera under pandemin. Så vem vet ...
 

 

Det här hotellet XQ Vistamar var i alla fall öppet. Det ligger vid strandpromenaden som vi promenerade på, på väg hem. 

 

 

 

Hotell El Grecco var också stängt. Här firade vi min 60 års dag i mars 2016. 

 

 

 

 

Det här stället som ligger bredvid El Grecco var öppet, men om det är ett hotell eller communidad vet jag inte.
 
 
 


Restaurangen bredvid El Grecco är också stängd. Där åt vi några gånger. Men på restaurangen mittemot på andra sidan av El Greccos entré firade vi min födelsedag och de hade otroligt fin mat och vacker interiör.

 

Samtliga restauranger på väg mot El Grecco är stängda. Jag minns när de var öppna och inkastarna ropade: Hola! Och vinkade till oss att komma in, likt de gjorde för alla som gick förbi. Det vill jag uppleva igen.


 
På vägen till hotell Punto del Rey fanns ytterligare ett Hiper Dino och det var stängt och här på vår väg hem var detta Hiper Dino också stängt.






Vi promenerade förbi många trädgårdar och den här blomman fascinerade mig. Men vad den heter? 

 

 

 

 

Och den här familjen är uppenbarligen väldigt förtjusta i stora kaktusar.


 




 


En skymningsbild från vår bungalow.








Jag avslutar fotona med hopp om våren hemma med en bild av min väninnas trädgård i södra Tyskland. Ute Persson har drygt 4000 tulpaner. Är det inte häftigt så säg!
 

 

 

Här är några uppdateringar från Gran Canaria och även Kanarieöarna vad gäller saknaden av turister.  

 

Flygledarna på Las Palmas flygplats fick en överraskning.   

Arbetslösheten ökar ... dessvärre. Coronan måste besegras!


Nu önskar jag alla en härlig start på den nya veckan nummer 10 och från och med nästa vecka i "Veckan som gått!" kommer det handla om Göteborg och hur våren fortskrider.

Ha det gôtt!

Ramona  


7 kommentarer:

Ulli sa...

Åh tack och välkomna hem❤️ Så många vackra bilder och Revoli tänk det har vi bott alla ggr så härligt men så tråkigt det är stängt. Vackra bilder och vackra blommor. Hoppas nu allt blir bättre och nästa gång ni åker till ett andra hem att allt är öppet och turister återvänt. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘💕😘💕💕❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Unknown sa...

Stort tack för trevliga bilder från en väldigt trevlig ö
Mvh Janne på Cypern

Unknown sa...

Tack för din härliga rapport från min favoritplats, hoppas att allt snart är som vanligt igen så man kan åka ner ❤ välkomna hem till Sverige igen 🤗💖

Unknown sa...

Ramona, varmt tack för fina bilder och trevliga reportage. Ni har haft en härlig tid sedan i höstas därnere. Men allt har som bekant ett slut. Lycka till på hemmaplan. Vänligen Bertil Hultén

Ramona Fransson sa...

Hej Ulli!
Tack för komplimangen. Ja, det är inte sig likt om man uttrycker sig milt. Men allt elände kommer ta slut och nästa år vid den här tiden är jag övertygad om att det blir mycket bättre.
❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘❤️😘

Ramona Fransson sa...

Hej Janne från Cypern!
Tack så mycket för att du läst bloggen. Och vecka 10 är de sista bilderna från Puerto Rico.

Ramona Fransson sa...

Stort tack till er alla som läser bloggen och vecka 10 blir de sista bilderna från Puerto Rico. Resterande " Veckan som gått! kommer handla om vårens ankomst till Göteborg och på vad vi sysselsätter oss med under veckan som gått.
De veckorna kommer jag inte lägga ut på Kanarieöarnas sidor eftersom de inte längre handlar om Gran Canaria.

Men de som vill fortsätta läsa min blogg är välkomna!

Bästa hälsningar
Ramona