Senaste teve-intervjun 2015

lördag 28 mars 2009

Ingen Guldspade men vinnare likafullt!

Nåja, det blev inte en Guldspade till Monica utan till pillret, Ingrid Carlberg. Om det är som jag tror, att Ingrid Carlberg berättar att läkare går hand i hand med läkemedelsindustrin var ju inte det en nyhet. Det visste vi som arbetade inom vården redan från 70-talet.

Men vilken journalist har frågat oss? Hahaha!

Jag tittade på Babben & Co där Andreas berättade om hur han blev jagad av en speciell journalist som puschade honom att berätta att han hade HIV. Andreas gillade inte den journalisten. Nä, vem hade gjort det? I Sverige finns det journalister som man skulle vilja sätta på en öde ö med en handdator utan bredbandsmöjligheter, gissa hur frustrerande det hade blivit. Haha!

Mitt förtroendet för journalisterna, som sitter i chefredaktörsstolarna, krymper för varje dag som går. Om ett år kommer de att försvinna in i dammsugaren som en pappersbit.

På ett sätt är detta en generationsfråga. Få över 60 år sitter vid en dator och letar info, de flesta under 30 gör det. Om tjugo år kommer världen bli en annan plats. Bättre? Tja, det sista som borde överge mig är väl hoppet. Eller?


Här kan du läsa och köpa mina böcker, den senaste Lyckohjulet och de andra finns numer också i pocket. Adlibris Bokus CDON Internetbokhandeln



P.s Skriv gärna på namninsamlingen för Elisabeth Hermons upprättelse i Expressen. Länken ligger på höger sida.D.s

4 kommentarer:

Bitten sa...

Jag har inte läst Pillret, bara läst lite OM... Var det verkligen det hon kom fram till i boken, att läkemedelsindustrin och läkarna går hand i hand??? Vad är det för nytt med det??? Inte för att förringa Ingrid C's insats och jag har som sagt inte läst boken...

Men det var ju rätt sensationellt tycker jag att Monica avslöjat Mia so "en vanlig människa"!!! Tänk vad man kan missa ändå!! Det fattade faktiskt inte jag!! Då inställer sig genast frågan: Vad i helsike är JAG då??????

Ramona Fransson sa...

Ja, här nedan klippte jag ut en bit av beskrivningen från adlibris och jag tycker nog att detta är gammal skåpmat. Men, men det är Bonniers som ligger bakom.

"Pillret är en fascinerande berättelse som blottlägger de tuffa ideologiska motsättningarna inom psykiatrin - biologi mot Freud, medicin mot samtal, "piller mot prat" - och de smarta knepen i marknadsspelet om läkemedelsmiljonerna. Men det är inte någon svartvit historia som i sista kapitlet sorterar skurkarna i ena hörnet och änglarna i det andra. Spelet om själen är betydligt mer komplicerat än så: Ska psykiska problem ses som biologiska maskinfel eller som själsliga reaktioner på livserfarenheter? Vad betyder det att läkarutbildningarna om depression betalades med läkemedelsföretagens marknadsföringspengar? Och lämpar sig sjukdomsdiagnoser för marknadsvidgande PR-lanseringar?"

Som sagt...

Anonym sa...

Ja, det var väl som att slå in en öppen dörr! Berätta något mer som jag inte redan vet!
Jobba på DN och gräva...

Ramona Fransson sa...

Ja, fast jag hade fel om förlag, det var inte Bonniers utan Nordstedts, men det är väl i stort sett samma sak om man tänker pengar och makt.

Någonstans inom alla de journalistiska klubbarna inom Augustpriset, Grävande m.m. finns naturligtvis kontakter och en förhoppning om att kanske skriva en bok och då få den utgiven på något av de stora förlagen. Då gäller det att hålla sig väl med maktens kontakter...så det inte blir kortslutning...