Senaste teve-intervjun 2015

måndag 22 februari 2010

SJ, SJ gamle vän, vart ska det barka hän?

Bilden är från en kupé i Orientexpressen.
Det är en resa att drömma om! Jag har inte åkt tåg
särskilt ofta.

Senaste resan jag gjorde var flera år sedan och det var med X2000 till Stockholm och det var fullkomligt urtrist, så att i jämförelse med att åka SJ:s tåg är det rena rama äventyret att titta på när målarfärg torkar.

När jag var barn åkte jag vid flertal tillfällen tåg mellan Borås och Göteborg. Då fanns det kupeér, som var mysiga.

I dagens tåg känns det som att befinna sig i en gympasal, och glo på en massa människor, som antingen sitter med en mobil i örat, eller en IP-pod. Därför föredrar jag bilen i alla lägen. Det man kallar mat, ombord på tågen, skulle jag inte ens tänka mig att servera som soppkök.

En annan fånig grej är att om man köper en liten flaska vin, som jag gjorde vid det senaste tillfället, öppnar tågvärdinnan vinflaskan, oavsett om du vill eller inte. Vilken jävla policy!

Nä, jag vet inte vad det är för fel med SJ, men dom som bestämmer tycks inte gilla sina kunder!


Ramona

Har du en läsplatta? Då kan du låna eller köpa mina e-böcker, som har börjat bli riktigt poppis. Jätttekul! här på Elib.se

Nedan kan du klicka dig fram till näthandlares erbjudande av mina samtliga böcker:

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

4 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Gud så luxuöst man kunde åka förr i tiden, men jag minns också 50-talet när vi fick åka till Blekinge och åkte bakom ett ånglok. Fasen vad det luktade illa om röken till tåget. Det stank riktigt och vad jag minns så var det bara träbänkar och eftersom vi åkte hela dagen de 50 milen från Stockholm (eller vad det nu är) så blev vi små barn trötta förstås och lade oss ned på de hårda bänkarna och somnade. Det är sant som de säger att barn kan sova överallt.

X 2000 har jag sluppit åka, kanske lika bra och snart går det väl inte ens att ta sig fram i vårt land, för vi är insnöade och infrysta.. och i morse gick T-banan i Stockholm bara under jord.. inte ovanför. De klarar inte minus 25 eller vad det nu var... stundtals lär det ha gått bussar trots allt.

Ramona Fransson sa...

Just nu på radio Göteborg, ringer folk in och skäller på en VD inom vägverket, för att alla har problem antingen bussarna eller att åka spårvagn.

Så får dom skälla av sig lite...

Anonym sa...

Ja, men det är klart man ska ta bilen överallt! Varför tänkan på miljön? Det är ju viktigare att få sätta sin egen bekvämlighet främst. Och otroligt att de öppnar vinflaskan i SJ:s Bistro! Det gör de ju annars aldrig på ställen med utskänkningstillstånd.

Ramona Fransson sa...

Hej Anonym,

Miljön? är du go eller? Skicka mejl till Pakistan, Indien, Kina, USA, eller andra länder som inte vare sig ha fungerande sophämtning med mera med mera.

Just det, idiotiskt påfund i landet surmjölk, att skruva av kapsylen. Jag kan som vuxen själv bestämma, var och när jag vill dricka det jag har betalat för!