Senaste teve-intervjun 2015

onsdag 28 april 2010

Titeln på boken och omslaget! Hur viktigt är det?

Hur kommer jag på titlar till mina böcker? Till att börja med är jag inte ensam om att tänka ut dem.

Inte heller har jag varit ensam om att hitta på omslaget. Men idéer har jag alltid, men det är inte alls säkert att de fungerar i verkligheten.

Omslaget är viktigt. Det är något som ska fånga ditt intresse när du flanerar i bokhandeln eller på ICA. Där kan du ta boken i handen, känna på den och läsa baksidestexten. Men först ska boken tilltala dig med sitt yttre.

Omslaget är oviktigt om du redan vet författarens namn. Då är författarnamnet dragkroken.

Jag minns min första deckare: Dyrbar kärlek. Det omslaget hade jag tänkt ut själv och hade en fotograf, Lennart Falk som förverkligade min önskan. Som han slet!

Vid ett tillfälle satt jag och signerade böcker på Strike & Co, en bowlinghall som finns i Göteborg och Örebro. Ett aningen annorlunda ställe att sitta och signera på, men i början när jag var totalt okänd tog jag gladeligen alla chanser jag fick.

Jag satt vid ett litet bord som stod uppställt strax innan man gick in på restaurangen. Det var lunchdags och mycket folk. De flesta svischade förbi och var naturligtvis hungriga, hade kort lunch och inte tid med mig.

Efter en halvtimma utan en enda reaktion kom det äntligen fram en två herrar i kostym. Med ett hoppfullt leende vände jag mig mot dem.
-Kanske kan en deckare vara boken som ni gillar att läsa, frågade jag och höll upp Dyrbar kärlek.
Båda männens leende stelnade och i stället såg de förvånade ut.
-Bok? Är detta böcker, sa den ene och hans hand svepte över bordet.
-Ja, det är min debutdeckare, svarade jag.
-Jaså! Vi trodde det var chokladkartonger!
Chokladkartonger! Ja, det var ju det där med omslaget. Det är nog viktigt trots allt!

Ramona







Här kan du köpa Glenn Forrestgates bok När mardrömmen blev sann. Eller också gå in på bokhandel nära dig. Här kan du köpa/låna boken som e-bok.
Adlibris
Bokia
Bokus
CDON


Vill du lägga in en bevakning på min senaste deckare Mord under Tjörn Runt kan du göra det på

2 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Rolig historia Ramona, men man lär sig av allt eller hur? Såg att du hade skrivit på Newsmill, men kommenterar här istället. Orkar inte med en moderering till... blir så trött. Antar att det inte är du som har bett om den?

Ramona Fransson sa...

Hej Ann Helena,

Ja, jag lär mig nya saker varje dag om bokbranschen, vilket är fantastiskt roligt.
Nej, jag bad inte om moderering, men troligtvis vill de inte ha fritt fall som det blir på en del inlägg.