Senaste teve-intervjun 2015

söndag 10 oktober 2010

Ett bitterljuvt farväl och en längtan om återseende.

Charlie har fått sällskap av en spindel. Spindeln väver in honom som man väver drömmar. Drömmar om en bättre morgondag, om en bättre sommar och kanske till och med om ett bättre liv.

Mina vindruvor kommer knappt att hinna mogna förrän de fryser och blir druvglass på pinne, något för fåglar att kalasa på. Jag säger på återseende till druvklasarna och det vackra lövverket som de omgärdas av.

En av mina drömmar när jag flyttade hit var att jag skulle skapa ett vin som fick gommar att sukta efter varje flaska. Den drömmen kom på skam.




Visst är det underligt. Jordgubbarna har missat att kasta ett bäröga i almanackan. Plantan begriper inte att det är den 10 oktober, utan blommar och hoppas på att leverera goa gubbar.

Ungefär som i livet, man missar viktiga dagar, fattar inte vart de tog vägen och vad det var som fick en ta fel på dag.






Minns du min snigelangripna dahlia? Där jag hällde ut salt? Se hur den har kämpat! Den gav inte upp. Precis så känner jag också, inte ge upp! Låt motgångarna bli din bro som får dig att kliva, växa och bära dig över till framgången.










Här mötas två skepp i morgondimman. Ett på väg bort, det andra på väg i hamn.

Precis så är livet, i bland möts vi, i bland säger vi farväl och det bästa av allt är att ett farväl aldrig är för evigt, utan snarare " Vi ses snart igen".

Jag säger farväl till sommaren och vet att vi snart ses igen.

Ramona


anomaR Förlags specialerbjudanden som du bara inte inte vill missa!  Betala direkt! Enkelt och säkert!

Nu kan du köpa Glenn Forrestgates självbiografi "När mardrömmen blev sann" till rabatteras pris. Enbart 99:- i Webshopen! Här kan du köpa/låna boken som e-bok.
Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

Här kan du låna/köpa beställa mina böcker som e-böcker. Elib

Här kan du köpa mina redan utgivna titlar på nätet.
Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

4 kommentarer:

Ann Helena Rudberg sa...

Fina bilder Ramona! Våra druvor har mognat, men de smakar mest som blåbär, men det var den första skörden vi fick.

Och sniglarna är förvånansvärt få sedan vi hällde ut miljontals med nematoder. De invaderar sniglarna och lägger sina ägg i dem. Det verkar hjälpa!

Ramona Fransson sa...

Hej Ann Helena

Bra idé med nematoder, som jag fick googla på eftersom jag aldrig hört talas om det. Detta kommer jag att invester i nästa år.

Mina druvstockar är över trettio år och första året vi flyttade in, 2002, fick de mest fantastiska druvor jag sett i Sverige, men sedan dess har de varierat. Nu har jag lärt mig att de ska beskäras på förvintern eller tidig vår. Har inte haft kollen där inte...

Blondies blogg sa...

Vilket underbart inlägg! Vemodigt med ändå så vackert. Och jag säger som Du ett bitterljuvt farväl till sommaren och en längtan om återseende. Men mest längtar jag efter att få träffa Dig igen!
Kramar!
Biba

Ramona Fransson sa...

Hej Birgitta,

Ja, det är ett bitterljuvt avsked av sommaren och en längtan om återseende, och jag vill också träffa dig igen, snart...

En lunch väl värd att vänta på.